דעות

רופאים כמובילי המאבק לשינוי המציאות הקשה במדינת ישראל

תשעה חודשים אחרי השבת השחורה, המציאות בישראל היא קשה ועגומה ועלינו לשנות אותה | ממשלה המפעילה את המשטרה שלה נגד אזרחים ומטפלים המושיטים עזרה חותרת לשימור המציאות הנוראה הזו

ישראלים מוחים נגד הממשלה וקוראים להקדמת הבחירות. ירושלים, יוני 2024. צילום יונתן סינדל/ פלאש90

תושבים רבים בישראל חשים כיום שהמציאות אינה כפי שהיא משתקפת בחיי היומיום. אם שפר עליך מזלך, אתה קם בבוקר, הולך לעבודה, דואג למשפחתך וחוזר חלילה. מאז השבעה באוקטובר, המציאות אכן השתנתה, העולם בחוץ נהיה רע, רע מאוד, אנחנו לא הוזים.

המציאות השתנתה אם זה כיוון שבן משפחה שלך נחטף לעזה, או אם פונית מביתך ביישובי הדרום או הצפון, אם זה כחייל קרבי שמשרת במילואים אחרי מילואים, או בשל חבר, בן משפחה או מכר שנפצע או נהרג במלחמה. המציאות השתנתה גם בעקבות עסק שקרס ומוטט משפחה שלמה כלכלית, או בגלל טראומה שחוזרת אליך מקרבות קודמים, זעקה מהדהדת של אם על קבר בנה, או אזעקת צבע אדום שמפלחת את האוויר.

לנו כמטפלים יש היכולת לראות אנשים כבני אדם. כמטפלים בבתי החולים ובמרפאות הקהילה אנו נפגשים באופן יומיומי עם הסבל האנושי, לעתים בצורות הקשות ביותר שלו ולעתים אנו פוגשים גם מוות. אנו מבינים את קדושת החיים, יודעים שזהו ערך קדוש שאין לזלזל בו, ומוכנים להושיט עזרה בכל מצב, גם בטיפול בתנאים בלתי אפשריים, גם במחבלים, גם תחת אש, גם כשבני הזוג במילואים וגם כשהקבוצה הפוליטית האזרחית איתה אנו נמנים מותקפת באופן יומיומי. אנו קמים מדי בוקר ומטפלים באנשים.

החברה הישראלית זקוקה לריפוי ולשיקום. ההסתדרות הרפואית היא החלוץ שלפני המחנה והיא הגוף שצריך להוביל את הארגונים האזרחיים האחרים, לרבות ההסתדרות הכללית, למאבק לשינוי המציאות במדינת ישראל

הר"י כינסה בשבוע שעבר אסיפת חירום של שעה כדי להתריע מפני האלימות המשטרתית כלפי סגל רפואי. אני מעוניין דווקא להוציא את הדברים מההקשר הקונקרטי של ד"ר טל וייסבך וד"ר אודי בהרב, שהותקפו באלימות משטרתית חסרת רסן בהפגנות.

דמיינו שתיתקלו בדרככם בהפגנה של חבר'ה מהימין המשיחי, או שבדרך הביתה מהעבודה תיחסמו על ידי חרדים שלא רוצים להתגייס, או שתיתקלו במפגינים המוחים נגד המלחמה או במפגינים ביום האדמה. נניח שבכל אחת מההפגנות הללו יקראו, "יש פה רופא, אחות? מישהו נפגע...". האם תטפלו בו? האם תבדקו מה מצבו? האם תחששו לחייכם או לשלומכם? אדם בעל מצפון, ללא קשר להיותו מטפל, יעצור לסייע.

בהפגנות בעת האחרונה, צומת קפלן, או כל צומת אחר, חסום מכל עבריו על ידי משאיות שהמשטרה בעצמה הציבה במקום, והנה נוסעת לה מכת"זית, מתיזה בכינון ישיר על המפגינים ומפילה אותם כאילו היו אבני דומינו. גם הפרשים על סוסי הענק מוסיפים אימה והודפים את המפגינים. לא פעם ולא פעמיים טיפלתי בפצועים בהפגנות ולא פעם ולא פעמיים הותקפתי ביריקות וצעקות. השוטרים לא הגנו עלי.

משטרה המכוונת את תותחי המים שלה כלפי ראשים של רופאים המושיטים עזרה, משטרה שגוררת בברוטליות רופא על הרצפה כי העז לעזור למפגינה, היא משטרה המשרתת מטרות אפלות

המפגינים הם אנשים הממלאים את חובתם האזרחית ומוחים כדי לשנות את המציאות הקשה, זו שהשתנתה לנו. תשעה חודשים אחרי השבת ההיא, המציאות היא עגומה ועלינו לשנות אותה. ממשלה המפעילה את המשטרה שלה נגד אזרחים ומטפלים המושיטים עזרה חותרת לשימור המציאות הנוראה הזו ולא לעבר שינויה. משטרה המכוונת את תותחי המים שלה כלפי ראשים של רופאים המושיטים עזרה, משטרה שגוררת בברוטליות רופא על הרצפה כי העז לעזור למפגינה, היא משטרה המשרתת מטרות אפלות.

החברה הישראלית זקוקה לריפוי ולשיקום על מנת לעמוד באתגרים הקשים העומדים בפניה. ההסתדרות הרפואית היא החלוץ שלפני המחנה, ולדעתי היא הגוף שצריך להוביל את הארגונים האזרחיים האחרים, לרבות ההסתדרות הכללית, למאבק לשינוי המציאות במדינת ישראל.

אני קורא מכאן להנהגת ההסתדרות הרפואית, קחו יוזמה והובילו את המהלך להקדמת הבחירות ולהחלפת ההנהגה בישראל, לטובת כלל אזרחיה.

הכותב, ד"ר אמיר ביבר, הוא ראומטמולוג מומחה

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  הפגנות,  מחאה,  ההסתדרות הרפואית,  אלימות,  משטרת ישראל
תגובות
אנונימי/ת
01.07.2024, 08:11

ניסיון נואל לביצוע גזלייטינג.
הרופאים שנפגעו לא "נקלעו" בדרכם להפגנה (בניגוד לדוגמה שנתת) אלא היו חלק מהמפגינים.
הפגנה היא זכות דמוקרטית כל עוד היא נעשית כחוק. היא אינה זכות כאשר היא נעשית שלא כחוק (ואז המשטרה נעזרת באמצעים לפיזור הפגנות).
אנו אכן נמצאים במציאות עגומה אשר נובעת מצירוף של מספר גדול של פרמטרים. הממשלה המכהנת היא רק אחד מהם, אבל זה לא שאם היא תתחלף אז חמאס וחיזבאללה יתפרקו מנשקם, איראן כבר לא תשאף להשמידנו והאנטישמיות באירופה תעלם.
ההסתדרות הרפואית אמורה לדאוג לתנאי העבודה של הרופאים בישראל (ע"ע הסכם קיבוצי שאינו בתוקף מספר שנים). היא ממש לא אמורה להיות הגוף שיוביל את הארגונים למאבק לשינוי המציאות בישראל. למעשה זו אמירה מנותקת, מתנשאת ומאוד לא דמוקרטית. חברי הר"י הם מיעוט זניח לעומת כלל אזרחי ישראל, וקולם ודעתם לא אמור לקבל משקל יתר.
הקדמת בחירות יכולה להתרחש אם הכנסת מחליטה לפזר את עצמה (העברת חוק להקדמת בחירות) או אם הכנסת מפילה את הממשלה ואף גורם לא מצליח להקים ממשלה חלופית (לא קרה מעולם בישראל, כמעט התרחש ב 1990). אתה בעצם קורא לניסיון הפיכה כי ההנהגה לא מוצאת חן בעינך. האמת שההנהגה לא מוצאת חן גם בעיני, אבל אני לא חושב שהפיכה זו הדרך (ועוד בשם הדמוקרטיה כביכול).

מוטב שתעסוק בתחום שאתה מבין בו. ראומטולוגיה זה מקצוע מאוד חשוב וקיימות הרבה מחלות שאין עדיין מענה משביע רצון עבורן. תתמקד בכך. בצורה זו באמת תוכל לתרום לכלל אזרחי ישראל (ואפילו יותר).

אנונימי/ת
01.07.2024, 18:12

שלום לך בוטזבל ביביסטי

אנונימי/ת
01.07.2024, 18:16

תגובתך המבטלת מוכיחה את ההתנשאות שעליה כתב באופן מנומק המגיב בו זלזלת.

01.07.2024, 18:26

דברים נכונים כתבת. עובדה שהדמוקטטורים נזעקו לקלס אותך.

אנונימי/ת
01.07.2024, 19:14

מודה שהסכמתי לגמרי עם ההערה של אנונימי 08:11.
ואני בהחלט נותר אנונימי מפחד ניכר מעמיתיי ה"ליברלים" וה"דמוקרטים" שיכלו בי את זעמם הקדוש.
ימין משיחי? זה מה שיש באמתחתך הריקה? פחחח

02.07.2024, 08:24

כל מילה נכונה.
גזלייטינג נטו, והשתלטות עוינת של אנרכיה ואלימות כלפי חולים וכנגד ממשלה נבחרת, על ידי סותמי פיות בתוך מערכת שאמורה להיות מקצועית.
ואגב בעיני ההנהגה בסדר וכמו רופאים רבים ושותקים בחרתי בה, ואני כן מצפה שיכבדו את בחירתי ודעתי, בוודאי באירגון שאמור להיות מקצועי בלבד.

אנונימי/ת
01.07.2024, 18:31

'שופר אנונימי' כתבת: "אנו אכן נמצאים במציאות עגומה אשר נובעת מצירוף של מספר גדול של פרמטרים. הממשלה המכהנת היא רק אחד מהם".
הממשלה ובעיקר העומד בראשה היא הגורם העיקרי ולא "אחד הגורמים" לאסון שנחת עלינו. היא לא נרגעת בניסיון ליצור דיקטטורה מונרכית בישראל. כל דקה שממשלה ונתניהו נשארים בשלטון מחמירים את הקטסטרופה.
שופר אנונימי, אתה שקוף. לא מדובר בהפיכה, אלא ביצר קיום.

אנונימי/ת
01.07.2024, 19:29

גילוי נאות, אני מזדהה עם אנונימי 8:11.
הר"י הפכה מזמן לכלי שרת של אספספוף קפלן. זכויות ותנאי העבודה של הרופאים בישראל לא בראש מעייניה. חלק ממנגנון משומן, ממומן ומאורגן גם על ידי גורמי חוץ, השואפים לחיסול המדינה היהודית היחידה בעולם.
האספסוף הולך שבי אחרי סיסמאות מתחלפות.
הגנה על בג"ץ, הגוף המנותק מהחוק והמציאות.
המשך חרדים, בלי לשים לב לעשרות גופי ההתנדבות והצדקה שלהם
כעת גיוס, כאשר המוני חרדים מגויסים למוקדי חירום.
השורה התחתונה היא הפלת הממשלה בכל אמצעי, יהיה אלים ככל האפשר.
הרופאים הנזעקים כקוזק נגזל, לא היו אמורים להיות בהפגנות.
ממשלה מחליפים בקלפי.
ישראל במלחמה קיומית. הגיע זמן לחשוב אחרת.
מריבות במשפחה אפשר לעשות אחרי המלחמה

01.07.2024, 19:39

שחררו אותנו מהםוליטיקה הדלה.
עיסקו בבריאות אמיתית כאן.

01.07.2024, 19:45

שום דבר לא מקנה לרופאים זכויות יתר לא בררניות, לרבות היומרה ש״ לנו כמטפלים יש היכולת לראות אנשים כבני אדם.״ אין ספק שלרבים מאיתנו יש מטען גדול של חמלה ואנושיות, אבל לא כל מה שרופא עושה, נגזר מהכשרתנו כרופאים וממחויבותנו לשבועת הרופא. לא מוכר לי תקדים, לפני גל המחאה הנוכחי, להצטרפות צוות רפואי כחלק בלתי נפרד מהפגנה כלשהי, לא כל שכן הפגנה שאינה מתכוונת לגלוש לאלימות. דינו של רופא (אגב, גם ח״כ) המשתתף בהפגנה אלימה, כדין כל משתתף אחר, והאחריות למתן סיוע רפואי, במידה שנדרש, על ארגוני ההצלה הארציים.

מבלי לייצר הקבלה כלשהי, רשימה חלקית של כמה מראשי הטרור הפלשתיני, המוסלמי, האנרכיסטי והנאצי, שהיו רופאים ר״ל (רשימה חלקית):
ד״ר פתחי שקאקי, רופא ילדים, ממיסד הג׳יהאד האיסלמי הפלשתיני.
ד״ר ג׳ורג׳ חבש, רופא ילדים, מיסד החזית הדמוקרטית.
ד״ר עבדול עזיז רנטיסי, רופא ילדים, ממנהיגי חמאס.
ד״ר איימן אל זואהיירי, כירורג, מנהיג אל קאעידה.
ד״ר צ׳ה גווארה, בעל ענין באלרגולוגיה ורפואת עור.
ד״ר מנגלה, רופא ואנתרופולוג, והרופאים הנאצים שעסקו באאוטנזיה וניסויים רפואיים באסירים.
אנחנו רופאים, אבל בסה״כ, לטוב ולרע, בני אדם.

01.07.2024, 20:13

ד"ר ליאל הנכבד. הרופאים הם בהחלט קבוצה מובחנת, הן מבחינת ההרכב האנושי והן מבחינת רמת ההשכלה והמקצוענות. הרופאים הם בעלי שליחות ומוטיבציה לשרת את צרכי הבריאות של החברה האנושית ובהחלט מצופה מהם לשאת סט של ערכים של חמלה ואנושיות. בישראל קרוב ל - 30,000 רופאים וצפוי שחלק לא קטן מהם יפעל להשבת הערכים הבסיסיים של המדינה, כפי שבאו לידי ביטוי במגילת העצמאות. הפגנות המחאה שהחלו לפני שנה כתגובת נגד לניסיונות ההפיכה המשטרית של לוין-רוטמן הן חלק בלתי נפרד מזכותם של אזרחים במדינה דמוקרטית. בניגוד לרמזים שעולים מדבריך, אני בטוח שאף אחד מהמארגנים (ובוודאי לא הרופאים) אינו מתכוון לכך שההפגנה תהיה אלימה (ואולי דווקא פעולות המשטרה הפכו אותן לכאלה?). לבסוף, "גלריית" הפושעים שהבאת כדוגמה היא ניסיון מכוער להפליל אותנו הרופאים, כציבור מוסרי ונאמן. תתבייש לך בשימוש שעשית בהקבלה ההזויה הזאת.

01.07.2024, 20:38

שכחתי להזכיר את מנהל בי״ח שיפא (ואגב, הדגשתי שאינני עושה הקבלה, אלא שרופאים, בניגוד לתפיסתך, אינם סוג של ״אדם עליון״).

01.07.2024, 23:50

מילים כדורבנות, אמרת דברים מהלב ואני מאד מזדהה. כשהכל ציני והכל פוליטי, קל לשכוח מה החובה הבסיסית שלנו אחד כלפי השני. האנונימים כאן רק מחזקים את מה שאני אומר.

אנונימי/ת
02.07.2024, 07:05

כאשר מצד אחד המנהלים שלנו לוקחים חלק בהפגנות עם נופך פוליטי ומצד שני יו"ר הועד שאמור להגן עלינו מהתעמרות המנהלים נוקט באותו קו פוליטי - יש לנו את כל הסיבות להגיב באנונימיות. מי שמפנה אצבע מאשימה למגיבים אנונימיים שיעשה בדק בית מה האווירה שגרמה לכך. בפרט שאין לו שום מענה לגופן של טענות והוא רק תוקף אד הומינום.
לא מפתיע לראות שאנשים המחזיקים עמדות שמאל על גבול השמאל האנטי-ציוני מזדהים זה עם זה.

אנונימי/ת
02.07.2024, 10:59

איבדת אותי כשתייגת את הימין כמשיחי והחרדים כ-לא רוצים להתגייס וכל היתר הם "מפגינים".
לשם האיזון יכולת לפחות לכנות המפגינים בקפלן כשמאל סהרורי.
אבל באמת למה שגזלייטר כמוך ישאף לאיזון.
אני רק מתפלל לשלומם של מטופליך הימניים והחרדים, שלא תצא הגזענות שלך עליהם.
המהלכים של הר"י למעורבות בפולטיקה הארצית הם נגע רע, שרק מוכיחים את רמת הסיאוב שהארגון
הזה הגיע אליו.
ותודה לחגי לוין ולאה ופנר.

02.07.2024, 21:32

לא ראיתי אנשי ימין , ככאלו, למען זכויות להט"בים בד"כ דובר בתמיכה במהפכה המשפטית או למען התישבות בעזה ( או אפילו בדרום לבנון)
לא ראיתי גם הפגנה של חרדים שמוחים על כך שלא מגייסים אותם או על שויון זכויות של אוכלוסיה פגועה כלשהי, כך שההגדרות שנכתבו בהחלט מדויקות.
מאמר נכון ומדויק , והתגובות הכעוסות של "רופאים" או בוטים רק מוכיחות עד כמה צדק דר ביבר במאמרו החשוב.

אנונימי/ת
02.07.2024, 13:26

בתור רופא, אני לא מבין מה לכהן בבית הקברות או במילים אחרות מה לרופא בפוליטיקה?
התפקיד שלנו צריך להסתכם בריפוי חולים והשפעה על מערכת הבריאות ולא בניסיון לריפוי הממשלה / משטרה / צבא וכו'
אני חושש שרופא שלובש גם חלוק של רפורמיסט עלול שלא במתכוון שלא להטיב עם מטופליו שמזוהים מהצד השני, ודי לחכימא ברמיזא.

אמיר, כל מילה בסלע.
איתך לגמרי. לא כולם מסכימים, נכון.
אבל התקופה הנוכחית חריגה מאד, ויש לנו כרופאים וכאזרחים תפקיד. זה כולל גם את הר"י שלא יכולה להמשיך לשבת על הגדר.
תודה