חדשות

רופאה מתנדבת לבושה בווסט זיהוי נפצעה קשה בעינה מפגיעת מכת"זית

ד"ר טל וייסבאך נפגעה אמש מפגיעת סילון מים שהפעילה המשטרה במחאה בירושלים | בתחילת השבוע נפגע ונעצר באלימות פרופ' שמואל אורן בהפגנה בקיסריה | בעקבות האירועים, קריאה להר"י לנקוט בצעדים ארגוניים

ד"ר טל וייסבאך, מתנדבת רפואית בהפגנות, נפגעה קשות בעינה מזרנוק מכת"זית בעת שעמדה על המדרכה מוכנה לטפל בפצועים

רופאים נפגעו בשני אירועי מחאה למען החזרת החטופים ונגד ממשלת ישראל. אמש (ב') נפגעה הרופאה ד"ר טל וייסבאך בעינה מפגיעת סילון המים של מכת"זית שהפעילה המשטרה במחאה בירושלים וביום א' נפגע ונעצר באלימות פרופ' שמואל אורן בהפגנה בקיסריה. כפי שפורסם בדוקטורס אונלי, בשבוע שעבר נעצר באלימות ד"ר אודי בהרב במחאה בקפלן, תל אביב, בשעה שהגיש עזרה רפואית למפגינה ובעת שלבש על גופו וסט כתום של צוות רפואי.

מההסתדרות הרפואית נמסר היום כי היא מגנה בחריפות את האלימות המשטרתית וכי היא תעמיד לכל רופאה ורופא שייפגעו מאלימות וירצו להתלונן, ליווי צמוד וייעוץ משפטי.

ד"ר  וייסבאך, מומחית ברפואת נשים ומתנדבת רפואית בהפגנות, נפגעה בזמן שעמדה על המדרכה ברחוב רד"ק, מוכנה לטפל בפצועים. הפגיעה גרמה לסכנה ממשית לראייתה, כך נמסר מארגון החלוקים הלבנים. ד"ר וייסבאך הגיעה להפגנה כחלק ממשימתה ההתנדבותית לספק סיוע רפואי. לדברי עדים, היא לא היוותה שום איום ולא השתתפה בפעולות אלימות. עוד צוין כי הפגיעה התרחשה במהלך שימוש מופרז בכוח על ידי כוחות המשטרה, בניגוד להנחיות החוק.

ד"ר וייסבאך, שטופלה במהלך הלילה במיון עיניים במרכז הרפואי שיבא, סיפרה ל-ynet: "נראה שמבחינת המבנים בתוך העין, העדשה והרשתית, הכל בסדר. יש לי שריטה בלחמית. העין שלי בצקתית וסגורה ויש לי המטומה כחולה. אני לא יכולה לפתוח את העין, ולא ברור אם יש איזשהו נזק עצבי ושאני לא אוכל לפתוח את העפעף, אז זה ייקח זמן. אני לא יכולה להגיד מבחינה רפואית מה יהיה".

פרופ' חגי לוין, ממובילי "החלוקים הלבנים", הזכיר כי "רק היום התרענו בכנסת על כך שהאלימות המוגזמת של השוטרים, במיוחד בשימוש באמצעים מיוחדים, מסכנת את בריאות הציבור. השתוללות המשטרה, בהתאם להנחיות הלא חוקיות של השר, מהווה איום חמור על בריאותם של אזרחים ועלולה לעלות בחיי אדם. אנו דורשים חקירה מיידית ויסודית של האירוע והפסקה מיידית של השימוש באלימות מיותרת כלפי אזרחים חפים מפשע״.

הבוקר הגיב לאירועים פרופ' רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי איכילוב: ״במדינות דמוקרטיות, שוטרים לא מכים רופאים שמסייעים למפגינים. אמש היינו עדים, ולא בפעם הראשונה, לפגיעה ברופאה על ידי מכת״זית בהפגנה בירושלים. האירוע הזה מצטרף לאירוע חמור נוסף בו הופעלה אלימות כלפי רופאים בהפגנה בתל אביב בשבוע שעבר. זו חרפה".

עוד אמר גמזו: "הצלת חיים וטיפול רפואי קודמים לכל, ולא יעלה על הדעת שרופא שנמצא במקום במטרה להעניק טיפול, ימצא עצמו מותקף או במעצר. אני קורא למח"ש לתחקר את האירועים, להעמיד את האחראים לדין ולעשות כל שנדרש על מנת שאלה לא יחזרו על עצמם; ולכל הרופאים, לא לחשוש, להגיע יותר ויותר להביע את עמדתם ודאגתם ממצב המדינה. זו מהות הדמוקרטיה. זאת חובתנו כמנהיגי ציבור".

בעקבות פגיעתה של ד"ר וייסבאך, בארגון הרופאים המתמחים מרשם הגיבו בזעם: "וסט כתום שכתוב עליו רופא/ה = רופא/ה. הפציעה של הרופאה ד"ר טל וייסבאך הערב בירושלים כתוצאה מסילון מכת"זית היא אירוע חמור ביותר ואסור לעבור עליו לסדר היום. ממתי שוטרים רואים ברופאים מפירי סדר? יובהר, עצם השימוש במכת"זית לכיוון המדרכה כלפי 'סתם' מפגינים זה אירוע חמור שמסכן את בריאות הציבור".

עוד מסרו ב"מרשם": "הפגיעה בעינה של רופאה, שאמונה ביום יום על טיפול בנשים רבות, אינה פגיעה רק בבריאותה אלא פגיעה במטופלות שלה ובסטודנטיות/ים אותם היא מכשירה. אסור לאירוע הזה  להיעלם מסדר היום, אסור להפוך את הרופאות והרופאים לשק חבטות, אסור להתיר את דמנו! אם מי שאמון לשמור על החוק במדינה נוהג כך ברופאים וברופאות, מה אפשר לדרוש מכל מי שנוהג באלימות כלפי אנשי צוות רפואי בבתי חולים?".

הרופאים המתמחים דורשים חקירה מיידית ומיצוי הדין עם כל האחראים לפגיעה. "ההסתדרות הרפואית חייבת לנקוט בצעדים ארגוניים מחר בבוקר כדי למנוע שפיכות דמים", נמסר.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מסר בתגובה כ הוא מגנה בחריפות את האלימות המשטרתית שהופעלה אמש כנגד מפגינים, בהם הרופאה שהתנדבה להעניק סיוע רפואי. "זו הפעם השלישית השבוע בה פוגעים ברופאים מפגינים וכן תוך טיפול בפצוע", אמר. לדבריו, ד"ר וייסבאך, נפגעה בעיניה כתוצאה מהפעלה של מכת"זית בכינון ישיר, "בניגוד גמור לנהלים ולכל נורמה במשטר דמוקרטי, שכן היתה לבושה בווסט שמזהה אותה כרופאה בתפקיד".

פרופ' חגי הזכיר כי כי רק לפני שבוע שיגר מכתבי התרעה לשר הבריאות אוריאל בוסו ולמפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, בדרישה להפסיק לאלתר את האלימות המשטרתית כנגד רופאים וכנגד מפגינים בכלל. עוד נמסר כי ההסתדרות הרפואית תעמיד לכל רופאה ורופא שייפגעו מאלימות וירצו להתלונן, ליווי צמוד וייעוץ משפטי.

בתחילת השבוע (א'), בהפגנה באזור מגוריו של ראש הממשלה בקיסריה נפגע ונעצר פרופ' שמואל אורן (77), לשעבר מנהל מחלקה פנימית בבית החולים ברזילי. פרופ' אורן, שקיבל את עיטור העוז במלחמת ששת הימים, הוכה על ידי שוטרים מתחנת חדרה, הוטח אל הקרקע ונלקח למעצר.

בראיון לתכנית אזור מלחמה ברשת 13, אמר פרופ' אורן כי "ההפגנה הפכה ברגע מסוים לבלתי חוקית, לא ידעתי על כך. היה רעש גדול. לא סירבתי להתפנות. כשהם החליטו שההפגנה בלתי חוקית, הם התחילו לדחוף אותנו. אני כבר הסתובבתי, אז הם דחפו אותי בגב. כן, קראתי לשוטר 'טינופת', אני מעריך שהוא מכיר אותי מהפגנות קודמות. הוא אמר לי 'למי קראת טינופת?'. נדחפתי, נפלתי בחול, בלעתי חול, המשקפיים נשברו, השעון נקרע ונשאר שם. גם בזוגתי פגעו".
הוא הוסיף ואמר כי "התחושה שלי היא שלחלק השוטרים יש שנאה. כששכבתי על החול בא אותו קצין, תפס אותי בחוזקה בפטמה וסובב אותה. לא התנגדתי למעצר. לא היתה שום עילה לעשות את זה, שיתפתי איתם פעולה", תיאר.

לאחר חקירתו שוחרר פרופ' אורן מהמעצר בתחנת משטרת חדרה. לדבריו, בתחנת המשטרה נפתח לו תיק והוא קיבל הרחקה מקיסריה. הוא הוסיף ואמר כי האירוע לא ירתיע אותו מלהשתתף במחאה בירושלים היום.

כזכור, לפני כחודשיים אירע מעצר דומה בהכנות להפגנה בקיסריה של פרופ' יעקב סיון, חוקר מחלות ריאה בילדים, בטענה לתקיפת שוטרים.

נושאים קשורים:  ד"ר טל וייסבאך,  משטרת ישראל,  פרופ' חגי לוין,  פרופ' שמואל אורן,  ד"ר אודי בהרב,  פרופ' יעקב סיון,  מחאה,  הפגנות
תגובות
אנונימי/ת
19.06.2024, 18:34

מה גינוי. שבענו ממילים. הר"י צריכה לנקוט במעשים. השבתת שרותי רפואה. סיוע בתביעה נגד המשטרה ולהכריח להפסיק שימוש במכתזיות

אנונימי/ת
19.06.2024, 19:56

הצעד היחיד שהר״י צריכה לעשות הוא לאסור על רופאים להשתתף בהפגנות שמזדהות עם האוייב.

19.06.2024, 20:16

כאשר רופא התרשל ונגרם נזק למטופל, התביעה איננה רק כנגד בית החולים או קופת חולים המעסיקים את הרופא, אלא גם אישית כנגד הרופא.
יש להקיש מנוהל זה, שכאשר נפגע מפגין יש לתבוע קודם כל את השוטר הפוגע. תביעת נזיקין אזרחית אישית. במקרים חמורים יש לדרוש השעיית השוטר הפוגע עד זיכויו בבית משפט.

19.06.2024, 23:19

האלימות המשטרתית הפוליטית
מזכירה משטרים חשוכים
התמיכה של חלק מהרופאים המגיבים באלימות זו מזכירה דעות של אופאים במשטר חשוך מסוים
זכות ההפגנה היא זכות יסוד
הזכות למחית נגד משטר היא חלק מהזכויות הדמוקרטיות
חובתו של רופא להגיש עזרה בסיסית לתפקידו
עצם ההנחה של אחד מהמגיבים שלבישת חולצה מסוימת מתירה את דמו משתלבת יפה בתפישת עולם פשיסטית
מצער ששרותי הרפואה לא מושבתים עד לשינויי מהותי באלימות המשטרה

אנונימי/ת
20.06.2024, 00:22

מקווה שהרופאה היקרה תחלים במהרה.
ברמה העקרונית, אירועים כגון הפגנות מאובטחים ע"י כוחות מד"א ובמקרים מסויימים גם מתנדבי איחוד הצלה. אין כל צורך בגורם רפואי נוסף בדיוק כפי שאין צורך בעוד גורם השומר על הסדר. הרופאה, וגם הרופא המבוגר שהוכה שבוע שעבר לבשו אפודים המזהים אותם כצוות רפואי ואפילו לדעתי מודגש "רופא". שווה הדבר למי שילך לשוק הכרמל ויקנה חולצת מזכרת לתיירים עם כיתוב משטרה. הרופאים באו להתנדב לסייע וזה מבורך. הם גם באו להפגין וגם זה מבורך, אבל לא ניתן לעשות את שניהם יחד באותו הרגע. הרופא שהוכה בשבת שעברה לבש חולצת אחים לנשק מתחת לאפוד אבל באופן שדי ברור שחשוב לו שיראו את הסמל שלהם. שוב, אין כאן בעיה בשיוך לארגוני המחאה אבל לא סביר לערבב בין השניים.
אף אחד מהם לא היה לובש באופן הפגנתי חולצה של גוף מחאתי בזמן העבודה במחלקה, נכון? ואם כן, האם היו מקבלים לבוש של ארגון נגדי? הרי ברור שזה מצע לתבערה שלא במקום המיועד לכך.
ברמה המעשית, הרופאים הרוצים להתנדב ולטפל בנפגעים יכולים להרשם באופן מסודר לאחד מארגוני ההצלה ולקבל אפוד רשמי, ציוד מפוקח, כיסוי ביטוחי ועוד. מי שמתערב בעבודת כוחות ההצלה חייב להכיר את הנהלים המתייחסים לטיפול באירוע כזה. אחד מהם, הוא במרבית המקרים להביא את הנפגע אל נקודת הריכוז בדיוק כפי שעושים באירועי ספורט ותרבות המוניים. דבר נוסף, הם לא לעולם לא יתלבשו במכנסיים קצרים ועל הדרך גם אפוד, משל נתקעו עם הרכב בצידי הדרך. יש צורת לבוש מסויימת, יש אופן פיזור בתוך הקהל ויש הכרח להשתייך לאחד מארגוני ההצלה, אחרת באמת מדובר בהתארגנות פרטיזנית...לא בכדי במשך כמעט שלוש שנים לא שמענו על אנשי מד"א או איחוד הצלה שנפגעו מהמשטרה. למה? כי יש צורה שבה מתנהלים.

אין האמור קשור לכך שהשימוש במכתזית היה קרוב מדי וכנראה גם לנזק, צריך הדבר להחקר באופן יסודי ולמצות את הדין עם האחראים.

ושוב, אני מפציר במי מכם שבא להפגין, לכו להפגין. מי שרוצה לעמוד לרשות הפצועים, תתרחקו ממוקד ההפגנה, תתלבשו בהתאם. תשתייכו לארגון יציג. לא הייתם נותנים למישהו עם חולצה שכתוב עליה "רופא" להתחיל לרשום תרופות לחולים במחלקה רק כי הוא בא להתנדב, נכון?

אנונימי/ת
20.06.2024, 00:55

כנראה שמשעמם לד"ר היקרה לבצע את תפקידה במקום עבודתה. מדוע היא מחפשת את סיפוקה ברחוב? אולי צריך ללמד את הרופאים בפקולטה שיעור "שכל ישר" ודרך ארץ. במקום שיש סכנה לא לדחוף את הראש ולא להידחף. לא מספיקה לה האלימות בבתי החולים שהיא צריכה לצאת לרחוב ולחפש אלימות ולבקש אותה?....

אנונימי/ת
20.06.2024, 10:00

הר"י
חדלו להתעסק בפוליטיקה.
די לכם

תתבייש.י
אפילו אינך מסוגל.ת להזדהות בשמך
צריך ללמד רופאים חמלה ודרך ארץ
אנחנו מתנדבים עם ווסט שמשמש אותנו לפעילות התנדבותיות כרופאים
הפגנה אינה דרך לחפש ולבקש אלימות

20.06.2024, 16:23

"אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה" אמר פעם מישהו חכם לפני שחטף כמה כדורים בגב מבן עמו. אלימות שמתחילה במוות של 2 רופאים פלסטינים במעצר ישראלי - גולשת לאלימות שוטרים נגד רופאים שהפגינו נגד הפיכה משטרית, ועכשיו נגד רופאים שמנסים לקרוא לשחרור חטופים. מי שלא מבין את הקשר שיפקח עיניים בבקשה לפני שמאוחר מדי וינפחו לו אותם בשלב הבא.

אנונימי/ת
21.06.2024, 08:15

במדינה דמוקרטית, מפגינים תמימים אינם זקוקים לסיוע רפואי צמוד.

21.06.2024, 13:38

אנארכיסטים פוגעים בציבור, אלימים ומשביתים שירותים חיוניים וחוסמים כבישים - מקומם בכלא.
גם אם הר"י סיפקה להם ווסט על חשבון מיסי החבר שלי.