חדשות

בעקבות הטיפול בפצועי המלחמה, מצוקת תורים לניתוחים אורתופדיים

צעיר עם פריצת דיסק הופנה לניתוח לעוד שנתיים וחצי | יו"ר איגוד האורתופדים: "אין מחסור באורתופדים, ניתן למצוא את כוח האדם בתשלום נאות שיסכים לעבוד בבתי החולים אחה"צ"

חדר ניתוח. צילום: אילוסטרציה

התורים לשירותים רפואיים בתחומי שיקום, אורתופדיה, רפואת כאב ובריאות הנפש מתארכים בשל מחסור מתגבר ברופאים ובעקבות פציעות חיילים. על כך מדווח הבוקר (א') אדיר ינקו ב-Ynet.

על פי הכתבה, רופאים וארגוני חולים מעידים כי מאז המלחמה, זמני ההמתנה במערכת הציבורית, שהיו ארוכים עוד קודם, רק התארכו. במשרד הבריאות מודים כי באזור הצפון, בשל צמצום חלקי של פעילות בתי החולים, נרשמים זמני המתנה ארוכים ביותר. בבתי החולים במרכז זמני ההמתנה בתחומים מסוימים, ובהם אורתופדיה, עשויים להתארך, בשל הטיפול בחיילים שנפצעו במלחמה.

אך אין להצדיק את התארכות התורים בשל המלחמה לבדה. על פי נתוני משרד הבריאות, בסוף שנת 2022 היו 0.081 מומחים בכירורגיה אורתופדית עד גיל 67 לכל אלף תושבים.

בכתבה מתואר מקרה של צעיר שסובל מפריצת דיסק שהופנה לבית החולים שיבא, תל השומר, אך התור שקיבל הוא לעוד שנתיים וחצי. פרופ' נמרוד רוזן, יו"ר איגוד האורתופדים בישראל, מסר כי "תור של שנתיים וחצי לטיפול בכאב אקוטי של עמוד השדרה הוא לא סביר. אם מרפאה סתומה עקב ריבוי חולים, יש להעביר למרפאה אחרת סמוכה. ברגע שלא מטפלים במטופל בטווח זמנים סביר של מספר שבועות, המצב יכול להחמיר".

פרופ' רוזן תולה את הסיבה להתארכות התורים במחסור בשעות מרפאה: "אין מחסור באורתופדים", הוא אומר. "המרפאות בבתי החולים, גם הממשלתיים ואלו של הקופות, צריכות לעבוד עד שבע בערב ולא עד שתיים בצהריים. ניתן למצוא את כוח האדם בתשלום נאות שיסכים לעבוד בבתי החולים. המרפאות קיימות, כוח האדם הסיעודי קיים וכוח האדם האדמיניסטרטיבי קיים. אני לא מכיר הרבה רופאים שיסרבו".

נעמה וינר, מנכ"לית האגודה לזכויות החולה בישראל, הוסיפה: "נוכח תורי ההמתנה הארוכים שנוצרו עקב המלחמה, כמו גם שירות המילואים של רופאים רבים, אנו קוראים למשרד הבריאות לאפשר למבוטחי קופות החולים לפנות לקבלת טיפול במרפאות החוץ של כלל בתי החולים – לפחות באורתופדיה ובכירורגיה – ובכך לקצר את זמן ההמתנה לזמן סביר יותר".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד והמערכת פעלו להרחבת השירותים והתאמתם לצרכים החדשים ברמה הלאומית, הן עבור החיילים הפצועים והן עבור כלל האזרחים. מבחינת הטיפול בחיילים הפצועים, ההרחבות שבוצעו מונעות הארכה של זמני ההמתנה. עם זאת, בבתי החולים בצפון, בשל צמצום הפעילות, נוצרה התארכות של זמני המתנה".

נושאים קשורים:  אורטופדיה,  פצועי מלחמה,  מצוקת תורים,  חדשות,  ניתוחים אורתופדיים,  פרופ' נמרוד רוזן
תגובות