חדשות

סטודנטים לרפואה במילואים: מתווה הדיקאנים יפגע בעתידנו המקצועי

כ-110 סטודנטים לרפואה משרתי מילואים מתנגדים למתווה בחינות הגמר של בתיה"ס לרפואה | דורשים לשנות את מבנה הבחינה ואופן חישוב הציונים, כמו גם פטור מעבודת גמר ומשכר לימוד

בחינה (אילוסטרציה)
בחינות, סטודנטים לרפואה (אילוסטרציה)

קבוצה של כ-110 סטודנטים לרפואה משרתי מילואים, בשנה האחרונה ללימודיהם, דחו את המתווה שיצר פורום דיקאני בתי הספר לרפואה לבחינות הגמר לשנת תשפ"ד. לטענתם, ההתאמות שנעשו במתווה עלולות לפגוע בעתידם המקצועי. בין היתר הם דורשים כי שכר הלימוד של הסטודנטים לרפואה משרתי המילואים יקוזז כך שההשתתפות של צה"ל (כ-11,000 שקל) תכסה את מלוא שכר הלימודים.

לדברי הסטודנטים, המתווה אינו מגיש סיוע אמיתי ונחוץ "למילואימניקים שעצרו את חייהם על מנת להגן על מדינת ישראל במלחמה וחלקם אף סיכנו את חייהם למענה, ולבני/ות זוגם".

במכתב שהפנו אל דיקאני בתי הספר לרפואה אל שרי החינוך והבריאות, הם מתארים את הקשיים להתרכז וללמוד לבחינות לנוכח מצבם הנפשי לאחר הלחימה. "ניכר כי פורום הדיקאנים חושב שברגע שנגמרו המילואים, חזרנו לשגרה כאילו לא קרה כלום; שאנחנו ישנים טוב בלילה; שאנחנו סבלניים כלפי עצמנו ואחרים. שאנחנו ממוקדים; שאנחנו מסוגלים ללמוד בצורה יעילה; שאנחנו לא מלווים משפחות של חיילים או מכרים שנפגעו, או שנפגענו בעצמנו וסוחבים את ההתמודדות מאז; שיש לנו רגע לעצמו, או לבני ובנות הזוג שלנו, או לילדים שלנו, כדי לעכל את כל מה שעברנו".

ההשגות שפירטו במכתבם נוגעות להקלות המוצעות בבחינה, להשוואת המאמץ הפרטני של המשרתים לרמת הבחינה, לאופן חישוב הציונים, לעבודת הגמר, לסטאז' ולשכר הלימוד.

בין השאר דחו את ההצעה לזכאות לבחור שאלות, בטענה כי היא כוללת אלמנט פסיכולוגי ועלולה להוריד בציון: "החלטה לפיה הסטודנט הוא זה שיבחר מה הן השאלות בהן בטחונו בתשובה הנכונה היא הנמוכה ביותר, מכניסה אלמנט פסיכולוגי, המשתנה בין סטודנט לסטודנט ופוגם במהימנות הבחינה. זאת ועוד, סטודנט שבחר לוותר על שאלה שעליה ענה נכונה - ציונו היחסי בבחינה יירד". במקום זאת הם מציעים לחשב את ציון הבחינה כסך התשובות הנכונות מתוך 115/110 שאלות, בהתאם לפרק זמן השירות במילואים ולהימנע מאספקטים פסיכולוגיים וסטטיסטיים בשעת הבחינה.

בנוסף, הם מבקשים לחשב את מספר ימי המילואים החל מהשבעה באוקטובר, להתחשב במשרתי המילואים ובני/ות זוגם גם מי שאין לו ילדים וגם מי שנפגע או איבד יקירים במלחמה ולדרג את ההתאמות בהתאם לעומס השירות הפעיל.

בהתייחסות למבחנים גרידא, מבקשים הסטודנטים מענה למי שיפסיד בחינה בשל תעסוקה מבצעית, לחשב את הציון על בסיס X השאלות הטובות ביותר של הסטודנט ושכמות השאלות תהיה ביחס ישיר למשך שירות המילואים. כמו כן הם דורשים כי בבחינת הגמר בכירורגיה, הארוכה יותר ב-25% מהבחינות האחרות (כוללת 150 שאלות לעומת 120), יגדל מספר השאלות השגויות שלא ייכלל בחישוב הציון ב-25%.

עוד הם מבקשים הענקת תוספת זמן בגין שירות המילואים גם לבעלי תוספת זמן מסיבות אחרות, אפשרות לגשת לשלושה מועדים בכל בחינה, מבלי "לרדת שנה" והורדת סף המעבר בבחינה עבור משרתי המילואים, בדומה לנעשה בבחינות הגמר בגינקולוגיה ובכירורגיה בשנת הלימודים תשפ"ג.

בהתייחסות לעבודת הגמר שאמורים לכתוב סטודנטים ובני/בנות זוג של משרתים בשירות פעיל, הם מבקשים פטור מעבודת גמר כזו למי שהגישו הצעה ושירתו מעל 150 ימים לצד הקלות בעבודת הגמר עבור מי ששירתו (או בני הזוג) מעל 30 ימים, או מספר ימים שיימצא כנכון.

הפונים מבקשים התחייבות להתחלת הסטאז' עם בני מחזור תשפ"ד, מתן עדיפות לבחירת תאריכים לסדנאות מס"ר למשרתי המילואים והחרגה בוועדות החריגים לטובת משרתי המילואים.

בהתייחסות לשכר הלימוד, הסטודנטים לרפואה משרתי המילואים מבקשים כי שכר הלימוד יקוזז כך שההשתתפות של צה"ל (כ-11 אלף שקל) תכסה את מלוא שכר הלימודים ובמידת הצורך הסטודנטים יזכו בסכום מלא ולא רק בחלק מהסכום כפי שנעשה כעת.

הפונים מפצירים בדיקאנים להבין את מצבם ומנמקים "בתקופה של חוסר ודאות, אנו מבקשים שתיתנו לנו דבר להיאחז בו. הראו לנו שאתם מבינים אותנו. שאתם רגישים ואמפתיים לתקופה הבלתי אפשרית שאנו עוברים. הראו לנו, שתעשו הכול על מנת שלא נפגע ונרד שנה בלימודים".

הסטודנטים מציינים כי "לאור זאת שהפסדנו המון חומר בלימודים, יש חשש כי ההתאמות יפגעו במקצועיותנו בעתיד. עם כל מה שעברנו במלחמה, אנו בטוחים כי אנו לא נופלים מחברינו לספסל הלימודים. ועל כן, התאמת המבחנים עבורנו, ושימת דגש על כך שנעבור ולא ניפגע, לא אמורה להשפיע על מקצועיותנו כרופאים לעתיד", כתבו.

מפורום הדיקאנים נמסר בתגובה כי הפורום ממתין לחוות דעת משפטית וימשיך ללבן את הפרטים.

נושאים קשורים:  סטודנטים לרפואה,  חדשות,  חיילי מילואים,  בתי ספר לרפואה,  שכר לימוד,  מבחנים
תגובות
אנונימי/ת
01.07.2024, 19:05

איך זה יכול להיות שאין הקלה לסטודנטים במילואים?! איזה אטימות. כל הרופאים הבכירים צריכים לצאת ולעזור להם בכך.