חדשות

דיאטה קטוגנית בשלב מאוחר בחיים משפרת את הזיכרון

צוות מדענים ממכון באק לחקר ההזדקנות בקליפורניה ביצע מחקר בעכברים מזדקנים ומצא כי תזונה דלת פחמימות ועתירת שומן מפעילה איתות מולקולרי המשפר את תפקוד הזיכרון

דיאטה קטוגנית (צילום: אילוסטרציה)

התזונה הקטוגנית, המבוססת על הגבלת פחמימות והעשרת התפריט בשומנים, כבר הוכחה בעבר כמשפרת את איזון הסוכר בדם אצל סוכרתיים, תורמת לתחושת השובע ומפחיתה את הצורך במתוק. מחקר חדש אשר נעשה במכון באק לחקר הזיקנה בנוואטו, קליפורניה, בשיתוף צוות חוקרים מאוניברסיטת צ'ילה, מצא כי תזונה קטוגנית משפרת את הזיכרון על ידי שינוי בתאי החלבון העצביים, דבר המסייע להבין כיצד הדיאטה מועילה לבריאות המוח בתהליכי הזדקנות.

המחקר פורסם בגיליון יוני של המגזין Cell Reports Medicine, עם ממצאים חדשים למיקוד השפעות הזיכרון בעכברים מזדקנים. כותרת המאמר הכריזה כי "דיאטה קטוגנית בשלב מאוחר בחיים משפרת את הזיכרון על ידי שינוי התבטאות כלל החלבונים בקליפת המוח". זהו המחקר המפורט ביותר עד כה שנעשה על תזונה קטוגנית ומוח מזדקן אצל עכברים.

המחקר, בהובלת ד"ר דייגו אקוניה-קטאלן מאוניברסיטת צ'ילה, מתאר כי לפחמימות יכולות להיות השפעות נוירוטיות. דיאטה קטוגיות מעודדת את הגוף לשרוף שומן במקום לשרוף פחמימות, ומייצרת תרכובות קטונים, שיכולות להוות מקור אנרגיה למוח במקום גלוקוז.

מחקרים בעבר הראו כי הדיאטה הקטוגנית מסייעת בשיפור הזיכרון בגיל מבוגר, אך החידוש במחקר זה הוא הממצא שגם אם מתחילים את הדיאטה בשלב מאוחר יותר, כאשר כבר החלה להופיע ירידה קוגניטיבית הקשורה לגיל, היא עדיין יכולה להועיל בשיפור הזיכרון.

המחקר נעשה על קבוצה של עכברים בני 20-23 חודשים – המקבילים בגיל לבני אדם בני 60-70 שנים. מדי שבוע סיפקו להם תזונה עתירה בשומן במקום האוכל הרגיל. לאחר ארבעה חודשים בלבד, העכברים שצרכו תזונה עתירה בשומן עלו על קבוצת הביקורת שניזונה מתזונה רגילה בבדיקות זיכרון יומיומי ובזיכרון לטווח ארוך. הם הראו גם שיפורים בקואורדינציה מוטורית, בשיווי משקל ובביצועים גופניים.

החוקרים מצאו שינויים בולטים במוח בתגובה לתזונה הקטוגנית. נמצאה פעילות מוגברת של הנוירונים בקליפת המוח הקדם-מצחית, אזור חיוני לזיכרון עבודה יומיומית. כלומר, העכברים שצרכו תזונה קטוגנית שיפרו את הגמישות העצבית והפלסטית במערכת העצבים.

לדברי עדינה בכר, דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית, מחברת הספר "הדיאטה הקטוגנית", "בתזונה הקטוגנית, הפחתת הפחמימות מביאה לירידה ברמות האינסולין, אז מתאפשרת שריפת שומן ונוצרים קטונים. המוח יכול לנצל עד 70% מהאנרגיה שלו מקטונים. ממצאי המחקר תורמים להבנת הקשר בין התזונה שלנו לבריאות המוח, דרך תהליכים שניתן לבחון אותם בעכברי מעבדה ולהוסיף על הידע הקיים במחקרים קטנים שנעשו בבני אדם. המחשבה שניתן לעצור את ההידרדרות הקוגניטיבית מעודדת. ניתן לאמץ דיאטה קטוגנית בכל שלב בחיים, אף פעם לא מאוחר".

נושאים קשורים:  תפקוד קוגניטיבי,  זיכרון,  זיקנה,  תזונה,  דיאטה קטוגנית,  מחקרים,  חדשות
תגובות