דעות

חובת חופש התנועה לרופאים והחופש לטפל בכל נפגע, בכל עת

אחריותנו למטופלינו אינה תחומה רק בגבולות הקליניקה - יש לנו תפקיד בחברה וחובה להגן על זכותו של כלל הציבור לבריאות ושלוֹמוּת. אלימות המשטרה נגד רופאים פוגעת בזכותו של הציבור לקבל טיפול רפואי בכל מקום ובכל שעה

"אם בשדה הקרב יש לצוות רפואי מזוהה חסינות, על אחת כמה וכמה במרחב האזרחי שלנו". צילום: דוברות שיבא

לפני הכל נזכור - 262 ימים, 120 חטופים. אסור לשכוח, אסור להפסיק לדרוש את החזרתם המיידית!

התכנסנו אתמול, רופאים ורופאות, בכל רחבי הארץ כדי למחות על האלימות המשטרתית במרחב הציבורי וקיימנו אסיפות מחאה בכלל מערכת הבריאות - לא רק כי דמם של הרופאים סמוק יותר, כי הרי האלימות הגוברת מופנית לא רק כלפי רופאות ורופאים. הכרזנו על מחאה מאחר שהאלימות שהופגנה כנגד רופאים פוגעת בזכותו של הציבור לקבל טיפול רפואי בכל מקום ובכל שעה.

הכרזנו על מחאה, כי המשטרה פועלת בניגוד להנחיית היועץ המשפטי שלה עצמה, על פיה קיימת חובה לאפשר לרופאים מזוהים חופש תנועה וחופש לטפל בכל אדם שנפגע, גם בזמן הפגנה. כי כרופאים זוהי חובתנו להגיש סיוע וטיפול רפואי למי שנזקק לכך.

הכרזנו על מחאה, כי הופעלה אלימות כנגד רופאים מזוהים שלבשו וסטים אדומים עליהם היה כתוב בצורה בולטת שהם רופאים - חלקם תוך כדי מתן טיפול רפואי. אם בשדה הקרב יש לצוות רפואי מזוהה חסינות, על אחת כמה וכמה במרחב האזרחי שלנו.

וכאשר רופאה נפגעה מכינון ישיר של זרם המים ממרחק קצר - זרם שנמשך גם כשהופלה לקרקע בשעה שהתרחקה ממקום ההפגנה - דרשנו ממפכ"ל המשטרה לעצור לאלתר את השימוש במכת"זיות עד לחידוד והטמעת נהלי השימוש בכלי מסוכן זה. אך לא היה מענה.

"מעט מדי, חלש מדי", אמרו לי אתמול רופאים שהגיעו לאסיפת המחאה בת השעה. אז ארשה לעצמי לצטט את שכתבה הבוקר רוני לינדר:  "הרופאים הם ארגון העובדים הראשון שנוקט בצעדים ממשיים... נגד המשטרה והאלימות הבלתי מרוסנת שהיא מפעילה כלפי מפגינים, ובעיקר כלפי רופאים בתפקיד. הרופאים הם אלה שפועלים ראשונים בצעדים ארגוניים נגד הכוח השלטוני: בזמן שיו"ר ההסתדרות וראשי הערים מאיימים או רומזים על כוונותיהם לנקוט בפעולות... ההסתדרות הרפואית לא רק מדברת אלא עושה — גם אם בשלב זה בצורה מדודה וזהירה.

"בפעם הראשונה יש מי שמשיב בכוח אל מול הפעלת הכוח של המשטרה. השבתה כמעט לא מורגשת של שעה היא התחלה של מענה אזרחי להשתוללות המשטרה. אולי התייצבותם של הרופאים, שיש להם מסורת ארוכת שנים של עבודה מאורגנת והגנה על זכויותיהם, תצליח לשנות במשהו את היחס למפגינים. או לפחות להחדיר אומץ בארגונים אחרים שעדיין יושבים על הגדר. אבל ברור שזה לא מספיק — הרופאים לבדם, במחאה מדודה, לא יצליחו למנוע אתת האלימות המטורפת הזאת שגוברת כל שבוע כלפי מפגינים במדינה דמוקרטית".

אז שידעו זאת כולם, אנחנו הרופאים, אחריותנו למטופלינו אינה תחומה רק בגבולות הקליניקה - יש לנו תפקיד בחברה וחובה ומסורת ארוכות שנים של הגנה על זכותו של כלל הציבור לבריאות ושלוֹמוּת (well being)! ולכן רק התחלנו כי "יש למען מי, ויש למען מה, והכל תלוי על בלימה" (דויד גרוסמן).

בתקווה שלא נצטרך להמשיך.

נושאים קשורים:  ד''ר זאב פלדמן,  דעות,  מחאה,  אלימות נגד רופאים,  משטרת ישראל,  הפגנות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.06.2024, 12:50

- לא הבנתי את "דרשנו" מהמפכל. מי בדיוק אתם שתדרשו מהמפכל? מתי הוחלט שמשטרת ישראל כפופה להר"י?
- שימוש באמצעים לפיזור הפגנות נעשה כאשר מתקיימות הפגנות שאינן חוקיות. הדרך הטובה ביותר היא לא להיות בהפגנות לא חוקיות.
- הרופאים שמשתתפים בהפגנה הם ממש לא "בתפקיד".

כל הפוסט הזה מריח כמו היתממות לא מתוחכמת. אבל אם באמת מה שעומד מאחוריו הוא דאגה לציבור , חסרה כאן הקריאה להשתתף אך ורק בהפגנות שקיבלו את אישור המשטרה ולא לבצע פעולות כנגד החוק.

ולסיום - אם בהשבתות וצעדי מחאה עסקינן, כבר שנים רבות שאין לנו הסכם קיבוצי. תיטיב לעשות הר"י אם תדאג לרופאים שאותם היא אמורה לייצג ולא תעסוק בפוליטיקה.

25.06.2024, 09:21

מסכים, יפה כתבת.

26.06.2024, 16:35

צודק במאה אחוזים.
ההיתממות והתובענות מיותרות, והר"י מועלת בתפקיד.