חדשות

חיילי מילואים רבים שסובלים מפוסט טראומה זומנו לשירות מילואים נוסף

הקליניקה הלאומית לטראומה מתריעה מתופעה מדאיגה: על אף שטרם השלימו הליך טיפולי, חלק מהמטופלים חוזרים להילחם ומסכנים את עצמם ואת חבריהם - יש לפטור משירות צבאי נוסף עד לחזרה לכשירות נפשית

חיילי מילואים בגולן. צילום: איל מרגולין/ פלאש 90

בשל התמשכות המלחמה, הקליניקה של המרכז הלאומי לטראומה וחוסן באוניברסיטת תל אביב מתריעה על תופעה מדאיגה וייחודית לישראל: חיילי מילואים רבים ששירתו בעזה ואובחנו כסובלים מתסמיני פוסט טראומה זומנו באחרונה לשירות מילואים נוסף, זאת על אף שטרם השלימו את ההליך הטיפולי הנדרש.

בקליניקה מדגישים כי לאור הזימון המחודש, חלק מחיילי המילואים מפסיקים את הטיפול וחוזרים לשירות, ובכך מסכנים גם את עצמם בהחרפה של מצבם הבריאותי, וגם את חבריהם ליחידה שכן מבחינה נפשית הם לא כשירים ב-100% לשירות פעיל.

הקליניקה של המרכז הלאומי לטראומה וחוסן באוניברסיטת תל אביב נפתחה זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה והיא הקליניקה הגדולה בישראל לטיפול ב-PTSD. מדי שבוע מתקבלים במשרדי הקליניקה כ-50 פניות חדשות של אזרחים וחיילים, מרביתם נפגעו במלחמה. צוות הקליניקה מדווח כי זרם הפניות הוא חריג מאוד, גם ביחס למבצעים צבאיים גדולים בעבר ומעיד על המצוקה הנפשית הגדולה שנלווית למלחמה הנוכחית שנמשכת ללא סיום הנראה לעין.

פרופ' יאיר בר-חיים, ראש המרכז הלאומי לטראומה וחוסן: "מאז מתקפת השבעה באוקטובר, שיעור המטופלים שסובלים מהפרעה פוסט טראומתית שמצריכה טיפול עולה מדי חודש. פעמים רבות חיילי מילואים חוזרים לבתיהם, לכאורה לחיים הרגילים, ולוקח להם זמן עד שהם מבחינים שהם מתקשים לתפקד בעבודה או בהשתלבות במטלות הביתיות וחיי השגרה".

לצד זאת,  אומר פרופ' בר-חיים, "בשבועות האחרונים אנחנו מזהים תופעה מדאיגה שעשויה להעמיד את המטופלים וחבריהם בסכנה ממשית – מטופלים רבים שלנו מקבלים צו זימון חדש למילואים על אף שטרם השלימו את ההליך הטיפולי בהפרעה הפוסט טראומטית שפיתחו בגל המילואים הראשון. בשל המחויבות העמוקה שלהם למדינה, לפלוגה ולחבריהם לצוות, חלקם עוזבים הכל וחוזרים למדים. צריך להבין שמצב כזה עשוי להחריף את התסמינים של אותו מטופל וגם קיים חשש אמיתי לגבי הכשירות שלו והיכולת שלו לתפקד ולקבל החלטות כמפקד או כאיש צוות בשדה הקרב".

תופעה זו, לדבריו, קוראת גם לצורך בהתאמת פרוטוקולי הטיפול הפסיכולוגי, שרובם ככולם מותאמים למצבים בהם הטראומה שהובילה להפרעה הפסיכולוגית נמצאת בעבר ולא קורית שוב. "המצב הייחודי שנוצר כאן אינו מוכר בספרות הטיפולית המקצועית, ומתקיים כרגע רק בישראל ובאוקראינה, גם שם בשל התמשכות המלחמה".

פרופ' בר-חיים מוסיף: "אין ספק שאנחנו נמצאים בשעת חירום במערכת בריאות הנפש בישראל ואני קורא למקבלי ההחלטות לפעול כבר כעת כדי להתוות פתרונות ארוכי טווח למשבר. פתרונות המסתכלים מעבר לאופק כלפי שני העשורים הקרובים לפחות. פתרונות שיחדדו את הליך הכשרת המטפלים כך שיהיה מהיר ואיכותי יותר, לצד פתיחת קליניקות אזוריות חזקות המתמקצעות באופן ייחודי בטיפול בטראומה.

"באופן מיידי, יש להעלות את המודעות של חיילים, מפקדים והאזרחים לתסמינים של פוסט טראומה, ומי שכבר החל ונמצא בעיצומו של טיפול ממוקד בהפרעה פוסט טראומטית, רצוי שיקבל פטור משירות צבאי נוסף עד להשלמת ההליך הטיפולי וחזרתו לכשירות מלאה מבחינה נפשית".

נושאים קשורים:  פרופ' יאיר בר-חיים,  פוסט-טראומה,  חדשות,  חיילי מילואים,  PTSD,  הקליניקה הלאומית לטראומה וחוסן
תגובות