חדשות

משרד החינוך מסתייג מציון יום בריאות הנפש בישראל

הצעת חוק לציון יום בריאות הנפש בעשרה באוקטובר אושרה לקריאה ראשונה בוועדת החינוך, התרבות והספורט, אך דווקא במשרד החינוך סירבו להיכלל בהצעת החוק

יום בריאות הנפש - 10 באוקטובר. אילוסטרציה

הצעת חוק לציון יום בריאות הנפש בעשרה באוקטובר אושרה לקריאה ראשונה בוועדת החינוך, התרבות והספורט, אך במשרד החינוך סירבו להיכלל בהצעת החוק. הדיון בהצעה, המבקשת לקבוע יום ציון שנתי לשם הגברת המודעות לתחום בריאות הנפש ולהפחתת הסטיגמות, נערך הבוקר (ב').

לפי הצעת החוק של חברי הכנסת מיכל וולדיגר וואליד אל-הואשלה, יצוין בישראל יום בריאות הנפש מדי שנה ב-10 באוקטובר, בכנסת, בצה"ל, בבית הנשיא, במשטרה, במערכות הבריאות והרווחה ועוד.

נציגת משרד החינוך ביקשה שבנוסח הצעת החוק יופיע "במערכת החינוך, ככל שיחליט שר החינוך", ועוררה תרעומת מצד רבים בדיון, ביניהם ח"כ וולדיגר, שאמרה: "אני מזועזעת. בושה וכלימה שכך מחליט שר החינוך. משרד החינוך הוא היחידי שאומר 'אם יחליט' ולא 'כפי שיחליט'. זה לא ראוי. פניתי למשרד בבקשה לשנות זאת, אבל אמרו לי ש'יש הרבה ימים ואי אפשר גם את היום הזה לדחוף'. נתתי למשרד החינוך כ"כ הרבה אופציות כיצד לציין את היום באופן שלא יכביד עליהם ויותיר להם שיקול דעת רחב. אני קוראת למשרד החינוך לחזור בו עד הקריאה השנייה והשלישית. אולי בכלל נמחק את המשרד מהצעת החוק הזאת לחלוטין".

מנכ"ל עמותת משפחות בריאות הנפש, סטפן קליימן, אמר כי יש לעשות מעשה כדי שאנשים ירגישו בנוח לשתף במצוקה שלהם. "ככל שישתפו מהר יותר, כך נוכל למנוע את האובדנות. יש 600 מקרי אובדנות בישראל בשנה ו-90% מהם על רקע נפשי".

דניאל רז מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים אמר כי אינו מבין את עמדת משרד החינוך שהוא "הגורם הכי חשוב בחוק הזה. אם לא מחנכים לכך את הילדים מההתחלה, זה מחפיר".

נציגת קואליציית הארגונים הדתיים לבריאות הנפש, ורד מזומן אביעד, אמרה כי "לא הגיע הזמן שנפסיק להיות שקופים? הגיע הזמן לעשות את התיקון הזה. היו הרבה מקרים של חרמות בבתי הספר והתאבדויות של בני נוער על רקע חרמות. מי שמתמודד עם חרדה או דיכאון לא יכול לשתף בעניין וצריך להמציא שכואבת לו הבטן או הראש. הגיע הזמן לנרמל את זה".

נציג מועצת התלמידים, אורי סקולניק, אמר: "הנוער נמצא בבעיות של מצוקה והרבה מהם חווים הפרעות אכילה, פגיעות עצמיות ועוד. בדר"כ הם מתמודדים רק עם עצמם, או עם בני נוער אחרים ולא מרגישים בנוח לפנות למבוגרים. יש פער בין ההתמודדות ליכולת לפנות לעזרה ובשביל לצמצם את הפער זה חייב לעלות למודעות, שבני נוער יקבלו לגיטימציה לדבר על זה".

נושאים קשורים:  יום בריאות הנפש,  הצעת חוק,  משרד החינוך,  חדשות
תגובות