חדשות

מיקרוביום הפה כסמן פוטנציאלי להערכת סיכון לסרטן הקיבה

אבחון סרטן הקיבה מצריך בדרך כלל הליך פולשני. מחקר חדש מציע: חיידקי הפה לבדם יכולים לשמש כסמנים ביולוגיים לסיכון לסרטן הקיבה

בקטריות בפה. אילוסטציה

בדיקת מיקרוביום דרך הפה יכולה לזהות מצבים טרום ממאירים לסיכון לסרטן הקיבה, כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Gastroenterology. החוקרים מצאו כי חיידקי הפה לבדם יכולים לשמש כסמנים ביולוגיים לסיכון לסרטן הקיבה.

החוקרים ניתחו דגימות חיידקים מפיהם של 98 מטופלים שאמורים לעבור אנדוסקופיה, 30 מהם חולים בסרטן קיבה, 30 מהם סבלו ממצבים טרום ממאירים בקיבה ו-38 מהם היו מטופלים בריאים.

הממצאים הראו הבדלים מהותיים בין מיקרוביום הפה של קבוצת הביקורת בהשוואה לחולים עם סרטן קיבה ומצבים קדם ממאירים. נמצא הבדל קטן בין הדגימות שנאספו מהחולים עם סרטן הקיבה וחולים עם מצבים קדם ממאירים, מה שמצביע על כך ששינויים במיקרוביום עשויים להתרחש ברגע שסביבת הקיבה מתחילה לעבור שינויים שעלולים להתפתח בסופו של דבר לסרטן.

"חולים רבים מאובחנים מאוחר מדי", אמרה ד"ר שרותי רדי פראטי, שעמדה בראש המחקר. "אין הנחיות סקר רשמיות לסרטן הקיבה, ויותר ממחצית מהחולים אינם מקבלים אבחנה עד שהסרטן שלהם כבר נמצא בשלב מתקדם".

אבחון סרטן הקיבה מצריך בדרך כלל הליך פולשני, כגון אנדוסקופיה. לכן, לבדיקה באמצעות שטיפת פה לא פולשנית יש פוטנציאל גדול ליצירת בדיקות סקר נרחבות. "אנו רואים שהמיקרוביום של הפה והמיקרוביום של המעי מחוברים ויש לכך השלכה עצומה שיכולה להוביל לשינוי הפרקטיקה", אמרה ד"ר פראטי במסיבת עיתונאים שבה הוצג המחקר וסוקרה באתר Medscape.

החוקרים פיתחו מודל של 13 סוגי חיידקים המייצגים את ההבדלים המשמעותיים ביותר בין קבוצת הביקורת לקבוצות החולים בסרטן הקיבה והמצבים הטרום ממאירים. בכוונתם לערוך מחקרים גדולים יותר הכוללים מספר מוסדות במטרה לבחון את הממצאים באוכלוסיה רחבה יותר. "אפילו עם קבוצה קטנה הצלחנו לראות כמה הבדלים בולטים. אנו מאמינים שהממצאים שהושגו מבטיחים מאוד", סיכמה ד"ר פראטי.

נושאים קשורים:  סרטן הקיבה,  מיקרוביום,  אבחון מחלות,  חדשות,  מחקרים
תגובות