חדשות

לראשונה על שולחן דיוני האו"ם: בריאות וזכויות אדם של זקנים בשבי

לראשונה יוצגו הערב בפני האו"ם עדויות חדשות על היבטי בריאות וטיפול רפואי של זקנים בשבי חמאס | שני ארגונים ישראליים, יוזמי הדיון, דורשים לכלול את הסוגיה באמנה הבינלאומית בנושא זכויות האדם הזקן

עדות חדשה של מרגלית מוזס, בת 78, שהוחזקה בשבי החמאס. צילום מתוך youtube

לראשונה על שולחן דיוני האו"ם יתקיים היום (ד') בניו יורק דיון בנושא בריאות וזכויות אדם של נשים וגברים זקנים. בדיון יוצגו עדויות חדשות בגוף ראשון על היבטי בריאות וטיפול רפואי בשבי חמאס ובשיקום של החטופה מרגלית מוזס (78) ונילי מרגלית, אחות קלינית שנחטפה מקיבוצה וטיפלה בזקנים בשבי.

30 זקנות וזקנים בני יותר מ-65 נחטפו מבתיהם וממיטותיהם בקיבוצי העוטף עזה ונלקחו כבני ערובה לעזה. אחרים נרצחו במיטותיהם. מדובר באירוע תקדימי של חטיפת זקנים על ידי ארגון טרור ויש לו השלכות בריאותיות משמעותיות לצד היבטים אתיים ומוסריים.

האירוע חסר התקדים מדגיש את הפגיעות של אנשים מבוגרים הנלקחים כבני ערבה ואת הצורך הקריטי של הקהילה הבינלאומית לנקוט בדחיפות פעולה מתואמת למניעת אירועים מסוג זה בעתיד ולפעול להבטחת הגנה על זכויותיהם של הזקנים. זאת, לצד דרישה לשחרורם המיידי של כל החטופים.

שני ארגונים ישראליים – כ"ן (WePower) ואימפקט לעתיד בריא – יזמו את הדיון  בנושא במסגרת הדיונים המתקיימים השבוע באו"ם על הנוסח של אמנה בינלאומית ראשונה להגנה על זכויות זקנים בעולם. הם ידרשו בדיון לכלול את הסוגיה כפרק נפרד באמנה הבינלאומית בנושא זכויות האדם הזקן, לצד דרישה לנקיטת צעדי ענישה חמורים כנגד מבצעי הפשע.

מרגלית מוזס, בת 78, ששוחררה משבי החמאס לאחר 49 יום, תמסור פרטים חדשים על תקופת השבי והשיקום לאחריו. ד"ר ועו"ד אורית רישפי-לביא, יו"ר עמותת כ"ן, יוזמת הכנס, תדגיש את העובדה כי מעל למחצית מהחטופים המבוגרים מאוד הן נשים, ותקרא לשחרור מיידי של כל החטופות והחטופים הישראלים בידי חמאס.

עדות חדשה של מרגלית מוזס:

ד"ר ינון שנקר, מומחה בבריאות ציבור גלובלית, יוזם הכנס, יציג את התפקיד של האו"ם בשיפור היכולת של הרשויות הלאומיות והקהילה הבינלאומית למנוע לקיחת בני ערובה זקנים בשבי, הבטחת שחרורם המהיר ופיתוח כלים לשיקומם הפיזי והנפשי. 

פרופ' אלה קון-שוורץ, גרונטולוגית מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, ד"ר סינתיה סטואן, הנציגה באו"ם של הפדרציה הבינלאומית בנושא זיקנה ופרופ' אירווין קוטלר, עורך דין בינלאומי לזכויות אדם ויו"ר בינלאומי של מרכז ראול ולנברג לזכויות אדם, לשעבר שר המשפטים והתובע הכללי של קנדה, יציגו בדיון את חזית המחקר, העמדות האתיות והאספקטים המשפטיים של הנושא.

הדיון יועבר בשידור חי לרחבי העולם הערב (22.5, 20:00, שעון ישראל). לקבלת קוד כניסה לצפייה (ובהמשך להקלטה) בדיון על ידי רישום מוקדם – ליחצו כאן.

נושאים קשורים:  חטופים,  האו"ם,  זכויות האדם הזקן,  שבי החמאס,  חדשות,  פרופ' אלה קון-שוורץ,  ד"ר ינון שנקר
תגובות
אנונימי/ת
24.05.2024, 10:21

אתם זוכרים את הזקן הפלסטינאי בן ה80 שהופקר כפות לצידי הדרך ע"י חיילי נצח יהודה שעצרו אותו ללא סיבה , ולאחר מספר שעות נמצא מת?
אם לא היה בעל אזרחות אמריקאית , אף אחד לא היה מתעניין בו.
כמה מקרים דומים היו בבתי הכלא שלנו ב20 השנים האחרונות?

אנונימי/ת
24.05.2024, 10:23

הקריאה צריכה להיות לממשלת ישראל, שאחת לכמה שבועות מחמיצה עיסקאות לשחרור החטופים , ובינתיים הם מתים.

28.05.2024, 11:53

הם לא בשבי. הם חטופים!!!