חדשות

הגאדג'ט החדש שעושה את ההבדל: מדידת אלף מדדים ביום

עשרות בתי חולים בארה"ב משתמשים בהתקן מינימליסטי מבוסס AI לניטור מדדים באשפוז | בבית חולים אחד ביוסטון עוקבים באמצעותו אחרי כל החולים ומעידים: ההתקן שיפר את הטיפול ומקל על עבודת האחיות

BioButton. כשהבינה המלאכותית מאתרת ערכים שחרגו מהנורמה, היא שולחת התראה למוקד בבית החולים עם שמו של המטופל. צילום: יח"צ

מכשיר המשמש לניטור ערכים חיוניים, כולל קצב הלב והנשימה, בגודל של חצי שטר, מוצמד לחזה מטופלים מאושפזים ושולח קריאות לאחיות היושבות בחדר בקרה 24 שעות ביממה במקום אחר בבית החולים או בבתיהן.

על השימוש בגאדג'ט בבית החולים המתודיסטי של יוסטון, טקסס, דיווח בשבוע שעבר אתר הרפואה KFF. מדובר במתקן דק המופעל באמצעות סוללות, הנקרא BioButton. על פי הדיווח, תוכנת המכשיר משתמשת בבינה מלאכותית כדי לנתח את הנתונים הרבים ולזהות סימני הידרדרות במצבו של המטופל.

גורמים בבתי החולים אומרים שמאז שהושק אשתקד, ההתקן שיפר את הטיפול והפחית את עומס העבודה של אחיות לצד מיטת המטופל. "אנו קולטים שינויים מוקדם יותר ולכן מצבם של המטופלים טוב יותר, כיוון שאנו לא צריכים לחכות שהצוות ישים לב אם משהו משתבש", אמרה שרה פלצ'ר, סגנית נשיא בית החולים. עם זאת, חלק מהאחיות חוששות שהטכנולוגיה עלולה להחליף אותן במקום לתמוך בהן ולפגוע בחולים. בבית החולים הודיעו כי אין כל כוונה לעשות שינוי בצוות האחיות בשל השימוש בהתקן.

בית החולים יוסטון מתודיסט הוא אחד מעשרות בתי חולים בארה"ב המשתמשים בהתקן, אך הוא בית החולים הראשון שהשתמש בו למעקב אחרי כל החולים חוץ מאשר במחלקת טיפול נמרץ.

הגאדג'ט קיבל את אישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בדצמבר 2022 לשימוש בחולים מבוגרים שאינם בטיפול קריטי. זהו אחד מכלי בינה מלאכותית רבים המשמשים כעת בתי חולים למשימות כמו פיענוח דימות. בשנת 2023 הנחה הנשיא ג'ו ביידן את משרד הבריאות להכין תכנית להסדרת בינה מלאכותית בבתי חולים, ובין השאר גם לאיסוף דיווחים על חולים שנפגעו מהשימוש בבינה מלאכותית.

ההתקן מודבק לעור בדבק עמיד למים וחיי הסוללה שלו הם עד 30 יום. היצרנית אומרת שהמכשיר, שמאפשר להבחין במהירות בהידרדרות במצב החולה על ידי הקלטת יותר מ-1,000 מדידות ביום לכל מטופל, שימש בשנה האחרונה למעקב אחרי יותר מ-80,000 חולים בבתי חולים ברחבי ארה"ב. בתי חולים משלמים דמי מנוי שנתיים עבור המכשירים והתוכנות. בבית החולים ביוסטון נאמר כי עלות המכשיר היומית למטופל היא פחות ממחירה של כוס קפה אחת ביום.

אחיות ועובדים טכניים יושבים במרכז הבקרה של בית החולים מול מסכים גדולים המציגים את מצבם הבריאותי של מאות חולים שאותם הם מנטרים. כשהבינה המלאכותית מאתרת ערכים שחרגו מהנורמה, היא שולחת התראה באמצעות סימן ביקורת אדום לצד שמו של המטופל. אנשי הצוות יכולים ללחוץ על הרשומה הרפואית של המטופל ולראות את הערכים שלו לאורך זמן ואת ההיסטוריה הרפואית שלו ובמידת הצורך ליצור קשר עם אחיות במחלקה בטלפון או במייל, או לבצע שיחת וידיאו חייג ישירות לחדר המטופל.

בית החולים הציב מצלמות קטנות ומיקרופונים בכל חדרי המטופלים המאפשרים לאחיות לתקשר עימם תוך כדי שהן מבצעות משימות יומיומיות כמו עזרה בקליטת מטופלים והוראות שחרור. אימוץ העזרים הללו מאפשר למטופלים לכלול בני משפחה בשיחות מרחוק עם אחיות או רופא.

בית החולים יוסטון מתודיסט מתכוון כבר השנה לשחרר חולים מאשפוז עם ההתקן על מנת לעקוב טוב יותר אחרי ההתקדמות שלהם בשבועות שלאחר השחרור וכדי למדוד את איכות השינה ופרמטרים נוספים. "לא נצטרך פחות אחיות, אבל יש לנו משאבים מוגבלים ואנחנו צריכים לנצלם בצורה היעילה ביותר ככל שנוכל", מסרה מנהלת בית החולים.

נושאים קשורים:  גאדג'טים,  מכשור רפואי,  ניטור,  BioButton,  בינה מלאכותית,  חדשות
תגובות