חדשות

לנוכחות בטא עמילואיד השפעה של פחות מ-12% על הסיכון לניוון המוח

במחקר שניתח ממצאים ממאות מוחות מתים נמצא: גם אם קיימים סימנים של הצטברות בטא עמילואיד או טאו במוח, אורח חיים בריא מגן מפני ירידה קוגניטיבית

אורח חיים בריא, פעילות גופנית. אילוסטרציה

שמירה על אורח חיים בריא כולל תזונה, פעילות גופנית סדירה, צריכת אלכוהול מינימלית ואימון המוח באמצעות קריאה, משחקים מחשבתיים ועוד, יכולה לעזור לשמירת חדות המוח בגיל מבוגר גם אם כבר הופיעו בו סימנים של הצטברות בטא עמילואיד או חלבון טאו. כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה ב-JAMA Neurology.

במחקר עוקבה תצפיתי נבדקו מוחותיהם של 586 מתים והממצאים הושוו מול נתונים על אורחות חייהם במהלך עד 24 שנות חייהם. החוקרים מצאו כי גם אם קיימים סימנים של הצטברות בטא עמילואיד או טאו במוח, אורח חיים בריא מגן מפני ירידה קוגניטיבית.

החוקרים ציינו כי ליותר מ-88% מציון הקוגניציה "יש קשר ישיר לאורח חיים, מה שמותיר לנוכחות בטא עמילואיד השפעה של פחות מ-12% על המוח".

המחבר הראשי במחקר, ד"ר קלודיאן דהנה (Klodian Dhana), מומחה לגריאטריה ולרפואה פליאטיבית במכון רוש להזדקנות בריאה, סיפר בכתבה ב-CNN: "מצאנו שהקשר בין אורח חיים לקוגניציה היה בלתי תלוי בעומס הפתולוגי של מחלת האלצהיימר, מה שמרמז על כך שלאורח חיים בריא יכולים להיות יתרונות קוגניטיביים אפילו לאנשים שהחלו לצבור פתולוגיות הקשורות לדמנציה במוחם".

586 הנחקרים שהשתתפו בפרויקט Rush Memory and Aging, בין השנים 1997 ל-2022, חיו עד גיל ממוצע של 91. הם עברו בדיקות קוגניטיביות ופיזיות קבועות ומילאו שאלונים שנתיים על אורח חייהם במשך למעלה משני עשורים לפני מותם.

אורח חיים בריא במחקר נקבע על פי מדדי אי עישון; פעילות גופנית מתונה עד נמרצת לפחות 150 דקות בשבוע; צריכת אלכוהול מתונה (משקה אחד ביום לנשים ושניים לגברים) ואקטיביות מוחית קבועה באמצעות קריאה, ביקור במוזיאונים ומשחקים כמו קלפים, דמקה, תשבצים או פאזלים. בנוסף, ההתייחסות לתזונה נמדדה על פי צריכת תזונה ים תיכונית או דיאטת MIND.

צוות המחקר השווה את נתוני אורח החיים למדדים שונים של פתולוגיה במוח, כולל רמות בטא עמילואיד, סבכי טאו וסימנים לנזק מוחי בכלי הדם, או פגיעה בכלי הדם הקטנים במוח הנובעים מלחץ דם גבוה, מחלות לב וסוכרת.

החוקרים מדדו גם הימצאות סמנים של שלוש מחלות מוח אחרות, כולל אפילפסיה עמידה לתרופות, ניוון פרונטוטמפורלי ומחלת גופיפי לוי (Lewy Body Disease - LBD).

במאמר מערכת נלווה למחקר נכתב כי המחקר הוא "אחד הראשונים לרתום את הפתולוגיה של המוח מנתיחות גופות כדי לחקור את הקשר בין גורמי סיכון הניתנים לשינוי לבין ירידה קוגניטיבית". החוקרים סיכמו וכתבו "דיווחנו שהקשר בין אורח חיים לקוגניציה אינו תלוי בפתולוגיה של המוח, אם כי חלק מההשפעה, המוערכת ב-12%, קשורה לנוכחות בטא עמילואיד".

נושאים קשורים:  מחלות ניווניות של המוח,  קוגניציה,  בטא-עמילואיד,  מחקרים,  אורח חיים,  חדשות
תגובות