חדשות

בדיקת דם פשוטה זיהתה בדיוק גבוה סמנים לאלצהיימר

JAMA Neurology: בדיקת הדם נמצאה יעילה כמו בדיקות ניקור מותני מוחי וסריקות מוח לזיהוי סמנים של מחלת אלצהיימר: עד 96% דיוק בזיהוי רמות גבוהות של בטא עמילואיד ועד 97% בזיהוי חלבון טאו

בדיקת דם. אילוסטרציה

בדיקת דם לחלבון טאו מזורחן - Phosphorylated tau protein, או p-tau, יכולה לשמש לבדיקת מחלת אלצהיימר ב"דיוק גבוה", עוד לפני שהתסמינים מתחילים. כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Neurology.

המחקר שעליו דווח ב-CNN כלל בדיקת דם עבור סמן ביולוגי מרכזי של אלצהיימר - p-tau217, שרמותיו עולות במקביל להצטברות החלבונים בטא עמילואיד וטאו במוח חולי אלצהיימר. כדי לזהות הצטברות של בטא עמילואיד וטאו במוח, נערכות סריקת מוח או ניקור מותני. על פי המחקר, בדיקת הדם הפשוטה הזו נמצאה מדויקת עד 96% בזיהוי רמות גבוהות של בטא עמילואיד ועד 97% מדויקת בזיהוי טאו.

"מה שמרשים בתוצאות המחקר הוא שבדיקת הדם היתה מדויקת בדיוק כמו בדיקות נוזל מוחי וסריקות מוח בניבוי פתולוגיה של מחלת אלצהיימר", אמר פרופ' ניקולס אשטון, פרופסור לנוירוכימיה באוניברסיטת גטבורג בשוודיה, אחד הכותבים הראשיים של המחקר. הוא אמר כי הבדיקה צפויה להיות זמינה לשימוש קליני בקרוב.

ממצאי המחקר לא הפתיעו את פרופ' אשטון, שהוסיף כי הקהילה המדעית יודעת כבר כמה שנים שלשימוש בבדיקות דם למדידת טאו או סמנים ביולוגיים אחרים יש פוטנציאל להעריך את הסיכון למחלת אלצהיימר.

למרות שבדיקת הדם נמצאה מדויקת ביותר בניבוי מאפיינים מרכזיים של מחלת אלצהיימר, לא כל מי שיש לו מאפיינים אלה ימשיך לפתח את המחלה. כמו כן, בדיקת p-tau היא ספציפית לאלצהיימר, כך שאם נבדק יוצא שלילי אך מראה סימנים של פגיעה קוגניטיבית, בדיקה זו לא יכולה לקבוע גורמים אפשריים אחרים לתסמינים שלו, כגון דמנציה וסקולרית.

בשנה שעברה הוצעה לצרכנים בארה"ב בדיקת הדם הראשונה להערכת חלבון בטא עמילואיד (AD-Detect), כדי לעזור לאנשים עם ליקוי קוגניטיבי קל לזהות את הסיכון לפתח מחלת אלצהיימר. חברת Quest Diagnostics, העומדת מאחורי הבדיקה, הדגישה כי היא לא נועדה לאבחן אלצהיימר, אך לדבריה היא מסייעת להעריך את הסיכון של אדם ללקות במחלה.

הבדיקה שבה נעשה שימוש במחקר החדש נקראת ALZpath pTau217 assay והיא פותחה על ידי חברת ALZpath, שסיפקה חומרים למחקר ללא עלות. הבדיקה זמינה כרגע לשימוש מחקרי בלבד.

"זהו ממצא אינסטרומנטלי בסמנים ביולוגיים מבוססי דם לאלצהיימר, שסלל את הדרך לשימוש קליני בבדיקת ALZpath pTau 217", אמרו הפרופסורים קאג' בלנוו והנריק זטרברג מאוניברסיטת גטבורג, מחברי המחקר. מחיר הבדיקה יכול להגיע ל-200-500 דולר.

"סמן ביולוגי חזק ומדויק על בסיס דם יאפשר הערכה מקיפה יותר של פגיעה קוגניטיבית במסגרות בהן הבדיקות המתקדמות מוגבלות", כתבו החוקרים במחקרם. "לכן, השימוש בסמן ביולוגי בדם נועד לשפר אבחנה מוקדמת ומדויקת של מחלות ניווניות ולהוביל לשיפור הטיפול".

על פי המחקר, הבדיקה מצאה "דיוק גבוה" בזיהוי פתולוגיית טאו אצל אנשים שנסקרו לבטא עמילואיד. החוקרים כתבו כי "זה עשוי לעזור בהחלטות טיפול בחולים השוקלים טיפולים המתמקדים בבטא עמילואיד, כמו לקמבי ואדוהלם, כיוון שהם עשויים להיות פחות יעילים בחולים עם פתולוגיה מתקדמת של טאו. תוצאות אלו מדגישות את התפקיד החשוב של פלזמה p-tau217 ככלי סקר ראשוני בניהול ליקויים קוגניטיביים על ידי הדגשת הדרכים להפיק תועלת מטיפולים אימונותרפיים אנטי-עמילואידים", כתבו החוקרים.

המחקר כלל נתונים על 786 אנשים, שגילם הממוצע היה 66, השלימו סריקות מוח וניקור מותני ונאספו מהם דגימות דם. חלק מהמשתתפים הראו סימנים של ירידה קוגניטיבית בזמן איסוף הנתונים. החוקרים, ממוסדות בשוודיה, ארה"ב ומדינות נוספות, ניתחו את נתוני המשתתפים מפברואר עד יוני אשתקד. הם מצאו התאמה בין בדיקת הניקור המותני, סריקת המוח ודגימות הדם. כלומר, בדיקת הדם הראתה תוצאות דומות ומדויקות בזיהוי בטא עמילואיד וטאו לא תקינים כמו שתי הבדיקות האחרות.

רק לכ-20% ממשתתפי המחקר נדרשה בדיקה נוספת של דימות או ניקור מותני לאחר תוצאות בדיקות הדם שלא היו מספיק ברורות. לפיכך, פרופ' אשטון מסכם ואומר כי "ב-80% מהמקרים, בדיקה דם ובדיקה קלינית יכולות לשמש בקבלת החלטה סופית לסימנים מוקדמים של דמנציה".

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  בדיקת דם,  בטא-עמילואיד,  חלבוני טאו,  חדשות,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
03.02.2024, 06:56

ענק! אבל מה עושים עם התוצאה?

אנונימי/ת
04.02.2024, 09:46

יש אפשרות לנסות טיפול בbrainsway.
Transcranial magnetic stimulation