ישראל במלחמה

הנזקים הסביבתיים בעזה מאיימים על בריאות הציבור בישראל

מומחים לבריאות הציבור מזהירים מפני זיהום האוויר והמים של ישראל ומהתפשטות מחלות בשל המלחמה | תהליך השיקום למתקני המים, הביוב והחשמל בעזה צפוי להימשך למעלה מעשור

אסבסט, שממנו בנויים בניינים ברצועת עזה, מתפזר באוויר עקב ההפצצות. צילום: שאטרסטוק

מומחים לבריאות הציבור מזהירים מפני זיהום המים, האדמה והאוויר של ישראל ומהתפשטות מחלות בשל המלחמה. מקורות בתוך עזה סיפרו כי מרבית הדלק שנכנס לעזה לא הגיע למתקני טיהור השפכים, שאמורים למנוע מהביוב להגיע לחופי ישראל. כך דיווחה נורית יוחנן בתכנית "הבוקר הזה" (ה') בכאן רשת ב.

אזהרות של מומחים לבריאות הציבור, בין השאר מאוניברסיטת בן גוריון, מתייחסות להשפעות הסביבתיות של המלחמה. מקורות בעזה המעורבים בהפעלת המתקנים לטיהור השפכים מציינים כי הדלק שנכנס לעזה לא מגיע אליהם והדבר משפיע משמעותית על היקף הזיהום, שעלול להגיע גם לחופי אשדוד ואשקלון, שם נמצאים מתקני התפלה המספקים יחד קרוב ל-30% ממי השתייה של מדינת ישראל. כמו כן, יש חשש לזיהום הנחלים באזור העוטף.

ההיבט השני הוא זיהום האוויר והאדמה, בשל אסבסט שממנו בנויים בניינים ברצועה המתפזר עקב ההפצצות וחומרי הנפץ והתחמושת. מדובר על תהליכים ארוכי טווח, אך ההשפעות עלולות להגיע גם לשטח ישראלי. בטווח המעט רחוק יותר קיים חשש להתפשטות מחלות דוגמת חצבת, פוליו וכלבת בגלל התנאים הקשים במחנות העקורים בתוך עזה וריבוי בעלי חיים משוטטים ברצועה, חלקם הגיעו לשטחי ישראל.

לדברי פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה לבריאות הציבור מאוניברסיטת בן גוריון, "המצב בעזה צריך לעניין לא רק בגלל הצד ההומניטרי אלא בגלל הפגיעה האפשרית בנו. האינטרס שלנו, להסדיר את המצב בעזה יחד עם הקהילה הבינלאומית וארגון הבריאות העולמי, הוא גם לטובתנו".

בביקור של נציגי האיגוד האירופאי של בתי הספר לבריאות הציבור בישראל אתמול, דנו עם רופאים ישראלים בין השאר גם במצב בעזה ובישראל. הצוות שמיפה את הסיכונים הצביע על תהליך השיקום הארוך מאוד שיידרש לרצועה כדי להגן גם על בריאות האוכלוסיה בישראל. תהליך השיקום, שהפעולות הקצרות שבו יימשכו עד שנתיים, יכלול בין השאר שיקום נזקים למים, ביוב וחשמל ועיבוי תשתיות. על פי הערכה, השיקום הארוך יותר יימשך למעלה מעשור ויכלול הרחבה של מפעל ההתפלה ושיקום אקוויפר החוף בעזה.

נושאים קשורים:  נזקים סביבתים,  זיהום אוויר,  ביוב,  עזה,  חדשות,  בריאות הציבור,  ישראל במלחמה,  התפשטות מחלות,  פרופ' נדב דוידוביץ'
תגובות
אנונימי/ת
08.02.2024, 12:08

אקוויפר החוף של עזה דפוק נזמן. כך לפי דוח של ה WHO כבר ב 2015 המים לא ראויים. הגורם העיקרי - ריבוי טבעי עצום מה שמביא מצד אחד לשאיבה מוגברת ומצד שני לבניה שמונעת חלחול מי גשמים. הדרך היחידה להציל את האקוויפר הוא לדלל את הבניה ואת האוכלוסיה (שכל אחד יסיק מה שבא לו).
לגבי זיהום שהם עלולים להזרים למתקני ההתפלה שלנו - באמת בעיה.

אנונימי/ת
08.02.2024, 23:48

בני נעקץ על ידי זבוב החול בעזה וואובחן לישומניה , קיבל זריקות מקומיות בנגע העור בידיים ובמצח והמשך טיפול על ידי משחה אנטיביוטית בשם מופירוציןל עד הזריקות הבאות כעבור חודש
במהלך החודש רופא עור סיפק לו מרשם דרך הטלפון , בקטרובן לאף , כנראה לא הבין היכן הנגעים) האם ניתן למרוח משחה זו על נגעי העור ,
תודה

אנונימי/ת
11.02.2024, 10:23

קודם כל החלמה מהירה ומלאה לבן שלך וחזרה הביתה מהירה. חשוב להגיד שזה האתר של הסדרות הרפואית. בסדר עדיפויות באתר הזה בריאות של תושבי עזה לצערי. הנושאים של בריאות החיילים ופצועים פחות חשובים לראשי הסתדרות. סליחה, אבל לפי הכתבות ואג'נדה זה המצב. עצוב מאוד. החלמה מהירה לבן שלך ושיחזור הביתה בריא ושלם.

אנונימי/ת
09.02.2024, 09:59

זה לא פורום יעוץ רפואי.
באופן כללי
לישמניה וזבוב החול (למעשה יתוש) קיימת גם בישראל.
כל עוד מדובר בלישמניה עורית הבעיה העיקרית היא אסתטית. למעשה זה אמור לחלוף ללא טיפול.
ספציפית לגבי הבן שלך - שיתיעץ עם רופא ולא באינטרנט

אנונימי/ת
09.02.2024, 10:21

זיהום האוויר, הים והאדמה קיים לצערנו במשך שנים רבות. ניכוסם לצורך "המצב בעזה צריך לעניין לא רק בגלל הצד ההומניטרי אלא בגלל הפגיעה האפשרית בנו. האינטרס שלנו, להסדיר את המצב בעזה יחד עם הקהילה הבינלאומית וארגון הבריאות העולמי, הוא גם לטובתנו" נשמע כתירוץ של אלו המתנגדים לטיהור השטח מהאויב.

אנונימי/ת
09.02.2024, 11:08

אכן.הכותרת האמיתית היא "עזה מאיימת על בריאות הציבור בישראל" כפי שכבר הוכח

09.02.2024, 13:36

הטענה היתה שצריך להכניס דלק בשביל מתקני הטיהור. אם הדלק מגיע לרוצחים ולא לבריאות על רופאי בריאות הציבור להתנגד להכנסת דלק מן הצד הבריאותי

אנונימי/ת
11.02.2024, 10:20

לדעתי חמאס לא צריך דלק. שיביאו את גרטה טונברג וילמדו להשתמש באנרגיה ירוקה. זה בצחוק מתוך כאב. אבל חשוב להבין שדאגה של ראש האמ''ן מר חליבה הביאה למלחמה שכול מלחמה היא אסון סביבתי. וגם לא ברורה דאגה מוגזמת של הסתדרות הרופאים למצב בריאותי של תושבי עזה בלי לפחות יחס שווה (מבחינת כמות הכתבות ואמירות ) לבריאות של חיילים, פצועים, מפונים חטופים וגם רופאים שנלחמים. מה לגבי מתמחים במילואים???

אנונימי/ת
09.02.2024, 21:10

ואף רופא לא מסוגל להגיד שקודם כל חשוב מצבם הרפואי של תושבי עזה כי הם בני אדם? הכל בראי אינטרסנטי?
למרות הרצון של המגיבים פה לראות את העולם דיכוטומית,כי זה קל יותר, יש גם המונים רבים מתושבי עזה שמגיע להם לחיות בכבוד בדיוק כמונו.

10.02.2024, 13:07

ושוב מפתיעה ( אבל בעצם צפויה) שרוב המשתתפים בפורום הזה אטומים לחלוטין לסבל האוכלוסיה בעזה. זה חייב להיאמר מבלי להיכנס למידת הצדק במלחמה בעזה ( אני חושב שלא היתה לישראל ברירה אלא לבצע את הכניסה הקרקעית). מצופה מאוכלוסית רופאים שתהיה אמפתית יותר לסבל אנושי , לא משנה אם זה טוב לנו תושבי ישראל או לא , תהא הלאומיות של העם הסובל אשר תהיה , אבל זה לא המצב כשמדובר בהרבה מדי רופאים יהודים בישראל, עצוב וחבל.

אנונימי/ת
11.02.2024, 10:14

אוכלוסיית עזה כן חשובה וגם הבריאות של האנשים בעזה. אבל, בסדר העדיפויות הנושאים האלה במקום 29 במקרה הטוב. למה?
רשימת סדרי עדיפויות:
1 ) מצבם של החטופים
2) מצבם בריאותי וחוסן נפשי של חיילי צהל
3 ) מצבם בריאותי של פצועים- גם חיילים וגם תושבי ישראל
4 ) מצבם הבריאותי של משפחות שכולות ומשפחות החטופים
5) מצבת הבריאותי של מפונים .
6 ) המצב הסביבתי ונזקי סביבה באזורי לחימה בצפון ובדרום בישראל.
........ועוד הרבה נושאים. ובתוך 100 נושאים חשובים של בריאות וסביבה גם מצב אוכלוסיית עזה.
רק לא ברור למה להסתדרות הרפואית אוכלוסייה בעזה לפני חיילים, לפני פצועים, לפני חטופים וקורבנות טרור של חמאס ואפילו לפני מתמחים במילואים. מוזר. אולי ראשי הסתדרות יכולים לנהל את הסניף של צלב האדום בעזה?

אנונימי/ת
10.02.2024, 11:01

אף אחד לא אומר שקודם כל חשוב מצבם הרפואי של תושבי עזה מהסיבה הפשוטה שזה לא נכון. נדינת ישראל והזרוע הרלוונטית , משרד הבריאות, אחראים על בריאות אזרחי ישראל.
לתושבי עזה יש את משרד הבריאות של עזה, שהוא במקרה זרוע של חמאס.
תושבי עזה בחרו בחמאס ותומכים בחמאס. אז שיאכלו את דייסת מי השופכין שבשלו.

אנונימי/ת
10.02.2024, 14:47

בהחלט עצוב, אך זאת היא האמת.
ובעיניי כל מי שמציג את המצב אחרת, מתכחש למציאות הזו.

אנונימי/ת
11.02.2024, 15:34

לשאלתך התשובה היא לא.ההסתדרות הרפאוית מזמן אינה מיצגת רופאים אלא משרתת את השמאל הקיצוני. אינני מבין למה לא קמים רופאים בעלי יוזמה שיקימו גוף חדש ,במקום ההסתדרות הרפאית,שיהיה מקצועי נטו.