חדשות

האוצר מגביל את מכשירי הדימות בבתיה"ח בטענת "שימוש יתר"

בבתי החולים גובר הצורך במכשירי דימות והתורים אל הבדיקות הולכים ומתארכים גם בשל מחסור בכוח אדם מקצועי של דימותנים ורדיולוגים | באוצר מתנים את מספר המכשירים לפי גודל האוכלוסיה

בדיקת MRI (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת MRI (צילום: אילוסטרציה)

מחלוקת בין משרדי הבריאות והאוצר על חלוקת מכשירי דימות לבתי החולים. במשרד הבריאות טוענים כי יש צורך בהגדלת מספר מכשירי הדימות MRI, CT, PET-CT ואילו באוצר מתנים את מספר המכשירים בגודל האוכלוסיה וטוענים כי כבר כיום נעשה בהם שימוש יתר.

ד"ר ורד אייזנברג, ראש אגף רישוי מכשירים רפואיים במשרד הבריאות, אמרה אתמול (ג') בדיון בנושא בוועדת הבריאות כי "יש שימוש הולך וגובר במכשירי דימות אך מספר המכשירים ברחבי הארץ אינו מותנה רק בנו אלא גם באוצר". לדבריה, האוצר מתנה את מספר המכשירים בגודל האוכלוסיה כדי לא ליצור שימוש יתר במכשיר, מה שעלול ליצור מעמסה כלכלית נוספת על מערכת הבריאות. מנגד טענה נציגת האוצר תמר צ'ין כי יש "ניצול לרעה בשימוש בחלק מהמכשירים", כלומר שנעשה בהם שימוש יתר.

בהשוואה למדינות ה-OECD ישראל נמצאת בתחתית הרשימה במספר המכשירים לתושב אך מבחינת השימוש במכשירים, ישראל נמצאת באמצע הרשימה. מקור: משרד הבריאות

ד"ר אייזנברג ציינה כי משרד הבריאות חולק על ההנחה של משרד האוצר וסבור שיש להגדיל את מספר המכשירים. היא הציגה נתונים לפיהם, "לפני שנה וחצי שונה שיעור לנפש למכשיר MRI מ-1:189,000 ל-1:161,000; למכשיר CT שונה שיעור לנפש מ-1:120,000 ל-1:103,000, ובנוסף הוספו ארבעה תאי-לחץ רב מדוריים ושני מכשירי רובוט דה וינצ'י". המכשירים חולקו בין הפריפריה למרכז.

עוד הוסיפה וציינה כי בהשוואה למדינות ה-OECD ישראל נמצאת בתחתית הרשימה במספר המכשירים לתושב, אך מבחינת השימוש במכשירים, ישראל נמצאת באמצע הרשימה. "מספר נמוך של מכשירים גורם לבלאי מהיר יותר של כל מכשיר", ציינה. נקודה נוספת שהעלתה ד"ר אייזנברג עסקה במחסור בכוח אדם של דימותנים ורדיולוגים.

על ההשלכות של מחסור במכשירים הוסיפה מירי קורן, רכזת קשרי ממשל במשרד הבריאות, שסיפרה כי פעמים רבות מוזמן פינוי-מוסק כדי להביא לוקה בשבץ מוחי למכשיר מתאים על מנת להגיע מיידית לטיפול שבעזרתו המטופל משוקם ומתפקד ולא הופך למשותק.

פרופ' עופר מרין, מנכ"ל בית החולים שערי צדק, הציג טיעון אחר ביחס לחוסר זמינות של מכשירי דימות ואמר כי הדבר גורם לשימוש נמוך יותר של הרופאים בבדיקות אלו, שיכולות להעניק להם מבט רחב ועמוק על מצב המטופל. פרופ' מרין ביקש להוסיף תא לחץ נוסף לבית החולים המעניק טיפול לחולי סרטן, נפגעי גפיים ונפגעי עשן.

תמר צ'ין, רכזת בריאות באגף התקציבים, השיבה כי האוצר מתעדף תקציב מול צרכים וכי לאחרונה נעשה עדכון של יחס האוכלוסיה לכל מכשיר וכי נעשית עבודה מקצועית ומו"מ עם משרד הבריאות לגבי המשך התהליך. היא המשיכה וטענה לשימוש יתר בחלק מהמכשירים, ולדבריה ההוצאה הלאומית לנפש בתחומי הבריאות מציבים את ישראל במצב טוב מאוד ביחס למדינות העולם.

יו"ר ועדת הבריאות, חה"כ יוני משריקי, אמר בתום הדיון כי לאור הצורך הרפואי הדחוף במכשירי דימות בבתי חולים רבים ועל מנת למנוע טלטול מטופלים לבתי חולים אחרים, יש לבדוק את זמני ההמתנה לבדיקות על מנת לקבוע את חלוקת המכשירים.

משריקי ביקש בנוסף ממשרד הבריאות הערכה של היקף כוח אדם החסר לצורך הפעלת המכשירים ולפענוח תוצאות בדיקות הדימות ומהן הפעולות הננקטות במשרד להתמודד עם מחסור זה. בנוסף, הוא קרא למשרדי הבריאות והאוצר לקדם הכנת תקנות הנוגעות למכשירי PET-CT ותאי לחץ לנוכח הצורך העולה מן השטח בתוספת מכשירים אלה.

נושאים קשורים:  בדיקת MRI,  PET-CT,  CT,  בדיקות דימות,  חדשות,  משרד הבריאות,  משרד האוצר
תגובות
אנונימי/ת
07.02.2024, 19:05

נו באמת, פקידת כלכלה עם תואר ראשון במשרד האוצר מחלקת ציונים בנוגע לתדירות השימוש באמצעי דימות?

אנונימי/ת
07.02.2024, 21:07

בארצנו המוזרה היה מפתיע אם זה לא היה כך. זה אמנם ניתוח כלכלי בסופו של דבר - התמורה בשנות חיים ומניעת נכות על כל שקל המושקע ב-MRI - אבל אני מוכן להתערב על עלותו של מכשיר MRI שאף אחד באוצר לא עשה הערכה כזאת.

אנונימי/ת
07.02.2024, 19:51

כשמישהו מהמשפחה של תמר צ'ין יצטרך תור לדימות שייבשו אותו חודשים כמו אותנו

07.02.2024, 20:06

מספר מכשירי הדימות תלוי במספר משתנים שעיקריהם הם גודל האוכלוסין וגיל האוכלסיה, כמובן אין לשכוח את מספר המקרים, במדינה, בהם מכשירי הדימות מהווים קו אבחנתי ראשון.את הפרמטרים האלה ניתן להשוות למדינות ה-oecd, ואחרות בהן הרפואה מפותחת. מכאן יש לגזור את מספר המכשירים. הטענה של שימוש יתר, היא טענה שאין לקבלה, באשר היא התערבות בוטה בשיקולים הרפואיים. כמובן יש להכשיר אנשי מקצוע בתחום כמו רדיולוגים וצוותים העוסקים בדימות.
לא יעלה על הדעת שהמכשירים לא יפעלו 24/7, והתורים יהיו חודשים קדימה.

אנונימי/ת
07.02.2024, 22:19

נו באמת .כמה בדיקות ct ו mri מיותרות ונעשות רק מהצורך להתגונן מתביעה עתידית?90 %?

08.02.2024, 00:03

וכמה בדיקות מיותרות מבוצעות רק בגלל לחץ של המטופל או מבוכה של הרופא כשהוא לא יודע מה המענה לבעייה?