חדשות

בלוק הרדמה: הגישה שמפחיתה חרדה וכאב במלר"ד ילדים

במיון ילדים ב"הלל יפה" מיישמים גישה חדשנית לטיפול בכאב בעת טיפול רפואי: תחת אולטרסאונד, הצוות הרפואי מאתר את העצבים התחושתיים המעצבבים את האזור הפצוע ומחדיר חומר הרדמה סביבם

ביצוע בלוק הרדמה בהנחיית אולטרסאונד במיון ילדים ב"הלל יפה". צילום: דוברות ביה"ח

רוב הילדים שמגיעים לחדר המיון בעקבות חתך עמוק או שבר חוששים שמא הטיפול הרפואי יכאב, דבר שמייצר חרדה הן בקרב הילדים והן בקרב ההורים. במחלקה לרפואה דחופה לילדים במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה משתמשים בגישה חדשנית שמטרתה הפחתת כאב ודרך כך גם חרדה - בלוק עצבי.

תחת הנחיית אולטרסאונד, הרופא מאתר את העצביים התחושתיים לאזור הכאוב ומחדיר חומר הרדמה סביבם, כך שהילד לא מרגיש כאב בזמן הפעולה. שיטה זאת מאפשרת מתן טיפול רפואי מיטבי ללא כאב לצד הפחתת ההתנגדות והחרדה של הילד.

ד"ר יאיר קציר, רופא בכיר במלר"ד ילדים ב"הלל יפה", שהכניס את הגישה החדשנית לחדר המיון, מציין: "לכל אזור בגוף יש עצביים תחושתיים. בעזרת מכשיר האולטרסאונד אנו מאתרים  את הבלוקים העצביים הרלוונטיים למקום הפציעה ומזריקים חומר הרדמה למעטפת של העצב על מנת שהילד לא ירגיש דבר ואנו נוכל לבצע את הפעולה הנדרשת ללא הפרעה וללא תחושת חרדה מצד המטופל".

כאשר ילד מגיע לחדר מיון עם שבר או חתך עמוק, האופציה השכיחה היא לבצע טשטוש כללי/ הרדמה, לעתים בתוך חדר ניתוח. "שיטת הטיפול בבלוקים עצביים בטוחה יותר, שכן כמעט ואינה כרוכה בסיכונים, אין צורך בהתאוששות כפי שקורה לאחר טשטוש, וגם העובדה שהפעולה מתבצעת בתוך חדר המיון הופכת את חוויית המטופל לטובה יותר", מסביר ד"ר קציר. "הילדים בד"כ מפחדים מעצם הידיעה שהם צריכים לעבור טשטוש או הרדמה. אנו מסבירים להם על התהליך ובו בזמן כבר מרדימים את העצב, כך שהם אינם מרגישים כאב ומצליחים להתגבר על החששות והפחדים שלהם והופכים להיות שותפים מלאים בהליך הרפואי".

ד"ר קציר מוסיף כי השימושים העיקריים בבלוקים עצביים הם בעיקר במקרים של שברים ותפירות של חתכים עמוקים, שלא ניתן לטפל בהם בהרדמה מקומית. כלי זה מתאים גם כטיפול לשיכוך כאבים לזמן ארוך, לדוגמה כהפחתת כאב לפני ניתוח להוצאת תוספתן או גופים זרים בגפיים.

נושאים קשורים:  ד"ר יאיר קציר,  חדשות,  מיון ילדים,  בית החולים הלל יפה,  כאב,  בלוק עצבי
תגובות
16.01.2024, 07:38

למה לא לאמץ גישות מוכחות יותר כמו משקפי VR או גז צחוק בילדים?