ישראל במלחמה

הוצאות המלחמה החריגות של ה"כללית": מעל מיליארד שקל

"כללית" היא המבטחת של 85% מתושבי העוטף ושל רוב המפונים והנפגעים | התקציב הדרוש למיגון "סורוקה": 450 מיליון שקל | יו"ר ועדת הבריאות דורש מהאוצר את העברת הכספים

פינוי פצועים ל"סורוקה". צילום: פלאש 90

"נלחץ על האוצר לאשר 450 מיליוני שקל למיגון ב'סורוקה' ונעקוב אחר כך בעקשנות". כך אמר יו"ר ועדת הבריאות של הכנסת, ח"כ יוני משריקי, בסיור שערכה הוועדה במרכז הרפואי ביום ה'. לדבריו, "בית החולים הוא נקודת אור שהמחישה את רוחו של העם, בהתנדבות, בהתגייסות, בניהול ומסירות".

ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, מקבוצת שירותי בריאות כללית, תיאר את תפקוד בית החולים ביממה הראשונה למתקפה. הוא סיפר כי בית החולים קיבל 676 פצועים, 20% מהם היו במצב קשה. עוד סיפר כי התבצעו 96 ניתוחים ונעשה שימוש ב-200 מנות דם. בין השאר הגיעו פצועים ב-19 נחיתות מסוקים.

ד"ר קודש סיפר לחברי הוועדה כי אירוע רב נפגעים הוכרז על ידי מטה החירום של בית החולים עוד לפני השעה 08:00 בבוקר. הוא סיפר על הפצועה הראשונה שהגיע לבית החולים, צעירה בת 22 בהריון שהעובר נורה בבטנה ולא שרד. הוא תיאר בהרחבה את היערכות בית החולים, בפינוי מחלקות ושחרור חולים לקליטת פצועים, ביצוע ניתוחים, פתיחת מחלקה נוספת לטיפול נמרץ, פתיחת מחלקת שיקום נוספת, פתיחת מתחם אחסון נוסף, הפעלת מעונות לילדי עובדים, הכשרת צוותים והקמת מעבדת חירום.

ד"ר קודש הדגיש את פערי המיגון בחלק מהמחלקות, המכונים, המעבדות ושמונה חדרי ניתוח וציין כי הפער הוצג בפני כל הדרגים מזה שנים. לדבריו, נדרש באופן מיידי תקציב של 450 מיליון שקל לצורך הקמת בניין מחלקות ממוגן חדש.

אלי כהן, מנכ"ל קופת החולים כללית, שמבטחת גם 85% מתושבי העוטף ורוב-רובם של הנפגעים והמפונים, אמר שההוצאות החריגות של הקופה עומדות על מיליארד ו-200 אלף שקל ושהמדינה העבירה עד עתה רק 72 מיליון שקל.

כהן סקר את פעילות הקופה בעת הנוכחית ובין השאר אמר כי ב"כללית" מתארגנים לאירוע רב נפגעים אל נוכח התפתחויות באילת ובצפון; שליש ממערכת האשפוז של המדינה נעשה על ידי הקופה שממשיכה לספק שירותים גם בערים המפונות שלומי ושדרות; רק 99 מרפאות ה"כללית" סגורות מתוך 1,600 המרפאות; התייצבות הצוותים עומדת על 102%; מלאי הציוד הרפואי והתרוות מספיק לארבעה חודשים ובימים הקרובים תיפתח מרפאת בריאות הנפש במלונות ים המלח.

בביקור שנערך גם הוא ביום ה' בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, הבטיח יו"ר הוועדה ח"כ משריקי לסייע להרחיב את פעילות המערך לטיפול בנפגעי טראומה של בית החולים, זאת לאחר ששמע את דברי סמנכ"לית בית החולים, ד"ר חגית סברגיל-ממן, על כך שלבית החולים חסרות אפשרויות לנוירוכירורגיה ולניתוחי לב המספקות לפצועי טראומה טיפול מלא.

ד"ר ארז ברנבוים, מנכ"ל בית החולים, סיפר על פעילות בית החולים מפרוץ המלחמה, על נחיתת המסוקים עם הפצועים, הניתוחים שנערכו, על ירידה של כ-20% בפעילות הכללית ועל תכניות הפעולה במחלקות השיקום ובריאות הנפש. עוד אמר כי בית החולים ממוגן כמעט במלואו וכי מתוכננת הקמת מגדל אשפוז נוסף עם שתי קומות חניה תת קרקעיות. על המדינה, אמר, לבחון לחיוב אפשרות למגנן כך שיהוו עתודה לאומית לאשפוז במצבי חירום עתידיים.

נושאים קשורים:  שירותי בריאות כללית,  תקציב,  ישראל במלחמה,  ד"ר שלומי קודש,  סורוקה,  אסותא אשדוד,  מיגון,  חדשות
תגובות