ישראל במלחמה

מחסור חמור במיטות שיקום בעיקר בצפון ובירושלים

רק 115 מיטות שיקום פנויות בארץ | מספר הפצועים ממתקפת 7 באוקטובר עומד על כ-4,500, כ-500 מתוכם זקוקים לשיקום משמעותי כבר עתה ובהם עשרות קטועי איברים

בית חולים, מיטות אשפוז. צילום: פלאש 90

על רקע המחסור במיטות שיקום נערך היום (ד') דיון בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא שירותי השיקום האשפוזיים והביתיים המוצעים לנפגעי המלחמה.

יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ יונתן משריקי, קרא למשרד האוצר לשחרר מיידית תקציב להשלמת חוסרים בעיקר בירושלים ובצפון, שם יש צורך דחוף. הוא אמר כי לא ידון יותר בהעברת תקציבים נוספים למערכת הבריאות עד שהאוצר לא ישחרר את התקציב שהובטח לבית החולים הדסה להקמת בית החולים השיקומי.

מספר הפצועים ממתקפת 7 באוקטובר עומד על כ-4,500 פצועים, כ-500 מתוכם יזדקקו לשיקום משמעותי כבר עתה, ובהם עשרות קטועי איברים ומקרים רבים של כפל תחלואה. ההערכה היא שפצועי המלחמה הנוכחית יזדקקו לשיקום ממושך. כפי שאמר בדיון ד"ר ירון סחר, מנהל אגף השיקום במשרד הבריאות: "מדובר באירוע עצום בכל קנה מידה, מאות אזרחים וחיילים פצועים יצטרכו שיקום לאורך זמן".

ד"ר סחר הוסיף כי כעת ישנן רק 115 מיטות שיקום פנויות בארץ, מול 930 מיטות שהיו זמינות בתחילת המלחמה, והדגיש כי פתיחת מחלקת השיקום מחדש בנהריה תסייע לשיקום בגליל המערבי.

על פי נייר נתונים שהציגה האגודה לזכויות החולה, יחס המיטות לשיקום שהיו פנויות בטרם החלה המלחמה, כולל שיקום כללי, שיקום ילדים, שיקום אורתופדי, שיקום

נוירולוגי, שיקום נשימתי וטיפול נמרץ שיקומי למחוסרי הכרה (לא כולל שיקום גריאטרי) הוא של 0.1 מיטות ל-1,000 נפש, לעומת ממוצע OECD העומד על 0.5 מיטות ל-1,000 נפש.

מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' יורם וייס, אמר בדיון כי בעוד חודשיים ייפתח בית חולים שיקומי בהר הצופים עם 150 מיטות שיקום בשיטות חדשניות ומתקדמות ביותר אך ההבטחה לתקציב הוקפאה. "בנינו על תקציבים שהמדינה התחייבה לנו ועל בסיסם התחייבנו כבר לספקים. חייבת להיות חלוקת משאבים שווה בנושא בין כל חלקי הארץ", אמר.

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, הבטיח כי יזורזו הליכי אישור בנושא וכל מי שיהיה מוכן עם מיטות-שיקום עד סוף שנת 2024 יקבל תקציב מהמשרד. הוא הזהיר שלא לזנוח את האוכלוסיה הזקוקה לשיקום שלא מפגיעות המלחמה, כשיקום לבבי ואורטופדי.

פרופ' ארז און, מנהל המרכז הרפואי פוריה, הזהיר אף הוא כי מספר מיטות השיקום בצפון הוא כרבע בלבד מכלל המיטות בארץ, ובהן אף לא מיטת-שיקום אחת עבור ילדים. הוא אמר כי יש תכנית להקמת מרכז שיקומי וקרא להאיץ את ההליכים בנושא.

גאיה עופר, רכזת בריאות באגף התקציבים של משרד האוצר, טענה כי הנושא מטופל במהירות, לא מול בתי חולים כלשהם, אלא מול משרד הבריאות המכיר את הצרכים של המערכת כולה. עופר סירבה לענות על שאלת יו"ר הוועדה מדוע הוקפא התקציב שהובטח ל"הדסה" להקמת בית החולים השיקומי.

נושאים קשורים:  מיטות שיקומיות,  חדשות,  בתי חולים,  משרד האוצר,  משרד הבריאות,  ישראל במלחמה
תגובות