ישראל במלחמה

"אנחנו מתעדים פשעי מלחמה"

משלחת רופאים פתולוגיים מארה"ב הגיעה השבוע למכון לרפואה משפטית לסייע בזיהוי גופות הנרצחים | ד"ר ג'ודי מלניק: "הגיעו גופות בטראומה רצינית מאוד - חשוב שהעולם ידע ויבין שבוצעו פה פשעי מלחמה"

חברי משלחת APF עם ד"ר חן קוגל (למעלה מימין), מנהל המכון לרפואה משפטית. צילום: אמיר גולדשטיין, מנכ"ל APF

משלחת רופאים מארה"ב הגיעה השבוע לישראל לסייע בזיהוי גופות ובהמשך החודש צפויה להגיע משלחת נוספת של רופאי שיקום. המשלחות מגיעות מטעם הארגון האמריקאי ה-APF,יAmerican Physicians Fellowship for Medicine in Israel, ובתיאום עם משרד הבריאות.

אמיר גולדשטיין, מנכ"ל הארגון והאחראי על גיוס התרומות, סיפר כי משלחת בת ארבעה רופאים פתולוגיים הגיעה ארצה ביום א' שעבר לסייע למכון לרפואה משפטית באבו כביר בזיהוי גופותיהם של נרצחים, תחת ניהולו של ד"ר חן קוגל, מנהל המכון. המשלחת תשהה בישראל עשרה ימים.

"בשל כמות ההרוגים במתקפת ה-7 לאוקטובר, משרד הבריאות הישראלי פנה ל-APF בבקשה לתגבר את מערכת הבריאות בארבעה פתולוגים משפטיים. הרופאים התייצבו לעבודה בישראל ביום ב', שמונה ימים לאחר תחילת המתקפה. הגעתם ושהייתם של הרופאים המתגברים ממומנת באופן מלא על ידי ארגון ה-APF", סיפר גולדשטיין שהגיע עם המשלחת לישראל ומאז שב לשיקגו.

APF הוא ארגון אמריקאי הפועל מאז שנת 1950 לסיוע למערכת הבריאות האזרחית והצבאית בישראל בעתות שגרה וחירום. בידי הארגון מאגר של מאות רופאים ואחים מצפון אמריקה הנכונים להתנדב בבתי החולים בישראל בכל אירוע חירום, לרבות בעת מלחמה ואסון טבע. הארגון גם מקצה מדי שנה עשרות מלגות לרופאים ואחים ואחיות מישראל המאפשרות להם להשתלם בצפון אמריקה על פי סדר העדפות הנקבע על ידי משרד הבריאות הישראלי. עד כה זכו במלגות אלו יותר מ-2,000 רופאים וכ-100 אחיות.

לדברי גולדשטיין, זוהי משלחת ראשונה של הארגון המגיעה ארצה מאז מלחמת יום כיפור. "אנו עושים גם קורס לרפואת חירום, לאירוע רב נפגעים שנערך מדי שנה בישראל בנובמבר. מביאים רופאים מכל העולם שרואים את המוכנות בארץ, איך עובדים הפרוטוקולים באירוע רב נפגעים, עם הניסיון העצום של מדינת ישראל. אנו מבקרים בבתי חולים, באגף לשעת חירום של משרד הבריאות, נפגשים עם חיל הרפואה בבה"ד 10 ומרכז הסימולציה הארצית בתל השומר. האירוע השנה היה אמור להתקיים בעוד שבועיים, אך כמובן בוטל", סיפר גולדשטיין.

ד"ר ג'ודי (יהודית) מלניק, פתולוגית משפטית המתגוררת עם משפחתה מאז תחילת הקורונה בוולינגטון, ניו זילנד, והגיעה במשלחת לישראל, שמעה על הצורך ברופאים במקצועה דרך פייסבוק. "אני מומחית ברפואה משפטית. התמחיתי בניו יורק ביולי 2001 וחודשיים לאחר שהחלתי את ההתמחות הגיעה מתקפת 11 בספטמבר", היא מספרת.

את שאר חברי המשלחת, ד"ר ג'ולי דה לגרזה, מניו ג'רזי, ד"ר אריאל גולדשמיט מפיצברג וד"ר קרל וויגרן שמתגורר בהוואי ועובד בסיאטל, היא מכירה מכנסים מקצועיים או מעבודה משותפת. "ד"ר גולדשמיט ואני יהודים ואני ישראלית, נולדתי בישראל ובגיל חמש עזבנו לארה"ב. אבי, מנחם מלניק, נפצע באחד המבצעים בתקופת מלחמת יום כיפור", היא מספרת.

"ראיתי שמחפשים רופאים עם התמחות משפטית. אני יכולה לדבר עברית ויש לי ניסיון מ'ניין אילבן'. התקשרתי לד"ר קוגל שאותו אני מכירה - אני בוחנת בעל פה מתמחים שלו. את המשלחת ארגן APF. נחתנו ביום א' לפנות בוקר. עד שהגענו, שמונת הרופאים של המכון זיהו מאות רבות של גופות. למכון לרפואה משפטית הביאו רק את הגופות שלא יכלו לזהות. גופות שזוהו, אם באמצעות זיהוי צבאי או בעזרת דנ"א או טביעות אצבע, שוחררו.

"אלינו הגיעו גופות בטראומה מאוד רצינית, או שהזיהוי בעזרת דנ"א לא צלח והיינו צריכים להגיע לעצם עמוקה יותר או שריר, או לנקות את הגופות שהיו מצופות בפחם או בבוץ ולפעמים כשניקינו אותן ראינו צלקות או כתובות קעקע וזה סייע.

"מדי יום הגיעו למכון יותר מ-60 גופות. משאית אחת בבוקר ואחת בצהריים. לפעמים מצאנו בתוך שק חלקים של ארבע גופות. כך יודעים שהנרצחים היו זה ליד זה כשהם נרצחו. היו חלקים שהצלחנו לזהות דרך דנ"א וכך לחבר ביניהם.

"האם זה היה קשה או מזעזע? זו העבודה שלי. זה היה קשה ומזעזע כששמעתי על כך בחדשות ולא יכולתי לעשות דבר, אבל כשהגעתי לפה והתחלתי לעבוד, היתה תחושה של משמעות. אנו מתעדים פשעי מלחמה. ייתכן שהם יגיעו לבית משפט כלשהו וזה ישמש ככלי עבודה. וגם אם לא, התיעוד חשוב ומעל לכל, ישנה סגירת המעגל עבור המשפחה - זה הכי חשוב.

"מעבר לכך", אומרת ד"ר מלניק, "בשבילנו, הרופאים שמכירים את התחום, עדיפה העשייה. איני רוצה להמעיט באימפקט הרגשי, אך אנו מאומנים להיות מסוגלים לעשות את העבודה בצורה לא רגשית, אנו מאומנים לעשות זאת באופן אובייקטי ופתולוגי. וכן, אפילו לרופא זה יכול להיות קשה, כי לא מדובר במשהו שעושים כעבודה יומיומית".

לקראת סיום הראיון אומרת ד"ר מלניק: "אנשים שואלים אותי אם אני יכולה להשוות בין מה שקרה ב'ניין אילבן' למה שקרה פה בישראל. אז קודם כל בגלל היחס בין האוכלוסיה הכללית למספר הנפגעים, פה כמעט לכל אחד יש קשר כלשהו לנרצחים, לחטופים או לנעדרים. בנוסף, את המתקפה על התאומים ראינו בטלוויזיה. פה, אנו לא יודעים מה קרה, במקרים רבים אנו לא יודעים איך האנשים נרצחו. האם נדקרו? נשרפו? נורו?

"העבודה שלנו אינה רק לזהות את הגופות אלא גם לנסות ולחשוף מה קרה להם מבחינה פורנזית. כן, יש משפחות שאינן רוצות לדעת. אך לאלו שרוצות לדעת מגיע לקבל תשובה וחשוב גם שהעולם ידע ויבין שבוצעו פה פשעי מלחמה".

ארגון APF פועל כעת להגעת משלחת נוספת של רופאי שיקום למרכז הרפואי שיבא בתל השומר לסייע במאמצי השיקום.

גולדשטיין מזמין רופאים המעוניינים במלגה לצורכי התמחות בארה"ב, כשהמצב יאפשר, לפנות אליו במייל [email protected].

נושאים קשורים:  המכון לרפואה משפטית,  זיהוי גופות,  התנדבות,  ארגון APF,  פשעי מלחמה,  חדשות,  ישראל במלחמה
תגובות