מחקרים

הפחתת מינון הסטרואידים בחולי דלקת כלי הדם הקשורה ל-ANCA

חולי דלקת כלי הדם הקשורה ל-ANCA אשר טופלו באופן ממושך עם סטרואידים במינון מופחת לא הראו שיעור גבוה יותר של הישנויות במחלתם בהשוואה לחולים שטופלו במינון הרגיל

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Annals of Rheumatic Diseases', החוקרים בדקו את התוצאים ארוכי הטווח בחולי דלקת כלי הדם (וסקוליטיס) הקשורה ל- ANCA אשר טופלו עם סטרואידים במינון מופחת, לעומת חולים שטופלו עם סטרואידים במינון הקונבנציונלי הגבוה.

כרקע למחקרם, מציינים החוקרים כי בניסוי LoVAS שנערך על חולי דלקת כלי הדם הקשורה ל-ANCA המטופלים עם ריטוקסימאב דווח על אי-נחיתות מבחינת שיעורי השראת ההפוגה בין הוספת טיפול עם סטרואידים במינון מופחת לבין הוספת סטרואידים במינון הקונבנציונלי הגבוה. עם זאת, החוקרים מציינים כי חסרים דיווחים בנוגע לתוצאים ארוכי הטווח בעקבות משטר טיפולי זה.

לצורך המחקר נאספו בסך הכל 140 חולים עם אבחנה חדשה של דלקת כלי דם הקשורה ל-ANCA, אשר היו ללא גלומרולונפריטיס חמורה או דימום בנאדיות (alveolar hemorrhage). המשתתפים הוקצו באקראי לטיפול עם פרדניזולון במינון מופחת (0.5 מיליגרם/קילוגרם/יום) בתוספת ריטוקסימאב (375 מיליגרם/מטר רבוע/שבוע×4) או עם פרדניזולון במינון גבוה (1 מיליגרם/קילוגרם/יום) בתוספת ריטוקסימאב. לאחר השגת הפוגה, המטופלים קיבלו טיפול אחזקתי עם ריטוקסימאב (1 גרם/6 חודשים).

אנליזת החוקרים כללה 134 חולים; מתוצאות המחקר עולה כי מבין החולים שהשיגו הפוגה תחת הטיפולים שנקבעו בפרוטוקול, מרבית החולים בקבוצת המינון המופחת (89.7%) ו-15.5% בקבוצת המינון הגבוה הפסיקו את הטיפול עם פרדניזולון (זמן חציוני לגמילה, 150 ו-375 ימים, בהתאמה). במהלך תקופת הניסוי שארכה 24 חודשים, שני חולים מקבוצת המינון המופחת (2.8%) נפטרו, לעומת חמישה חולים מקבוצת המינון הגבוה (7.6%) (p=0.225). הישנות אירעה בקרב תשעה חולים מקבוצת המינון המופחת (13.0%) (שניים חוו הישנות חמורה ושבעה חוו הישנות קלה) ובחמישה מקבוצת המינון הגבוה (7.6%) (שניים חוו הישנות חמורה ושלושה חוו הישנות קלה) (p=0.311). שיעור תופעות הלוואי החמורות היה נמוך יותר בקבוצת המינון המופחת (36 אירועים ב-19 חולים, 27.5%) לעומת קבוצת המינון הגבוה (54 אירועים ב-30 חולים, 46.2%) (p=0.025).

לסיכום, ממצאי החוקרים מצביעים על כך שלאחר תקופת טיפול של 24 חודשים, תדירות ההישנות לא הייתה שונה בין קבוצות החולים. זאת ועוד, שיעור תופעות הלוואי החמורות היה נמוך יותר בקבוצת המינון המופחת, כתוצאה משיעור נמוך יותר של תופעות לוואי בשלב האינדוקציה, אשר ארך 6 חודשים. החוקרים מציינים כי קיימת נטייה באוכלוסיית הניסוי בשל שיעור החיוביות ל-myeloperoxidase-ANCA (85.8%).

מקור:

Furuta S, Nakagomi D, Kobayashi Y, et al. Reduced-dose versus high-dose glucocorticoids added to rituximab on remission induction in ANCA-associated vasculitis: predefined 2-year follow-up study. Annals of the Rheumatic Diseases Published Online First: 21 September 2023. doi: 10.1136/ard-2023-224343

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת בכלי הדם,  ANCA-associated vasculitis,  סטרואידים,  ריטוקסימאב
תגובות