מחקרים

מה הקשר בין הפרעות שינה לבין עירנות בבוקר אצל מטופלים אונקולוגיים?

במחקר שהתפרסם בכתב העת Sleep Medicine נמצא כי שינה מופרעת גורמת לנטל תסמינים, עייפות בוקר משמעותית, ירידה באיכות חיים ועליה בתמותה של מטופלים אונקולוגיים

14.08.2023, 13:18
מעט שעות שינה (אילוסטרציה)
מעט שעות שינה (אילוסטרציה)

הקשר בין הפרעות בשינה לבין ירידה באנרגיה הינו תחום מחקר מתפתח. בשל מיעוט המחקר העוסק בהופעה של שני תסמינים אלו ביחד, מטרת מחקר זה הייתה לזהות תתי-קבוצות של מטופלים אונקולוגיים עם שילוב ברור של הפרעות שינה ופרופיל אנרגיה בבוקר, ולהעריך את ההבדלים על בסיס הבדלים דמוגרפיים, קליניים, מאפייני הפרעות השינה יחד עם חומרה של תסמינים נפוצים ותוצאי איכות חיים.

במחקר נכללו 1,336 נבדקים אשר עברו הערכה של הפרעות שינה ומצב אנרגטי שש פעמים על פני שני סבבי טיפול כימותרפי. כלל המדידות הושלמו במועד הגיוס של הנבדקים. החוקרים השתמשו בשיטה של Laten Profile Analysis לצורך זיהוי של נבדקים עם הפרעות בשינה ופרופיל אנרגיה בבוקר.

תוצאות המחקר הדגימו שישנן שלוש תבניות ברורות; מיעוט הפרעות בשינה ואנרגיה גבוה בבוקר (רגיל, 20.6%), הפרעה בינונית השינה ואנרגיה נמוכה בבוקר (בינוני-חמור; 52.1%) והפרעות שינה חמורות ואנרגיה נמוכה בבוקר (חמור מאוד, 27.3%). בהשוואה לקבוצה הרגילה, בשתי הקבוצות החמורות יותר הייתה שכיחות גבוהה יותר של נשים, שכיחות נמוכה יותר של אנשים עובדים ויותר תחלואה נלווית עם מצב תפקודי נמוך יותר. הודגמה השפעה תלוית מינון על ציון התסמינים ותוצאי איכות חיים (עם החמרה בפרופיל השינה נצפתה ירידה בציון התסמינים ובאיכות החיים).

מסקנת החוקרים הייתה כי בהנתן הקשר בין הפרעות שינה לבין ירידה באנרגיה, עליה בעומס התסמינים, החמרה בתוצאי איכות החיים ועלייה בתמותה, יש צורך בהערכה מוקדמת של שני תסמינים אלו לצורך התערבות מוקדמת ככל האפשר.

מקור:

Davis JK, Mark S, Mackin L, Paul SM, Cooper BA, Conley YP, Hammer MJ, Levine JD, Miaskowski C. Sleep disturbance and decrements in morning energy contribute to a higher symptom burden in oncology patients. Sleep Med. 2023 Aug;108:124-136. doi: 10.1016/j.sleep.2023.06.004. Epub 2023 Jun 3. PMID: 37354746.

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפרעות שינה,  עירנות,  חולי סרטן,  איכות חיים,  תסמינים
תגובות