חדשות

איום הרילוקיישן: הר"י תקיים מפגש עם רופאים ששוקלים להגר מישראל

ראשי ההסתדרות הרפואית יקיימו השבוע מפגש פתוח על מנת לעמוד על כוונתם של הרופאים המבקשים לעזוב את הארץ ולאמוד את מימדי התופעה

אולם הנוסעים, לוח טיסות בשדה התעופה בן גוריון. צילום: אילוסטרציה

בעקבות הקמת קבוצות של רופאים המתעניינים בהגירה מישראל, ראשי ההסתדרות הרפואית יקיימו ביום ג' מפגש פתוח עם הרופאים על מנת ללמוד עד כמה רציניים הרופאים המבקשים לעזוב ולאמוד את מימדי התופעה.

קבוצות ווטסאפ ופייסבוק שבהן מופץ מידע על עבודה לרופאים בחו"ל, כולל דרישות, מבחנים ותנאים, קמו כבר בחודש מארס האחרון לאחר ההכרזה על הרפורמה המשפטית, אך אחרי שעבר החוק לצמצום עילת הסבירות, התמלאו הקבוצות בתוך שעות ספורות בכ-3,000 רופאים.

לא כל הרופאים יארזו מחר ויעזבו את הארץ, אך הניסיון של המדינה לאמוד את מימדי התופעה ולעצור את הסחף החל כבר ביום ד' בשבוע שעבר, עת ראשי מערכת הבריאות ערכו מפגש זום עם כמה מאות רופאים וביקשו אותם שלא לעזוב. במפגש שהתקיים ביוזמת הארגון SciencAbroad המחזיר מדענים ארצה, קרא מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לרופאים מצד אחד שלא לעזוב: "אני מפציר בכם, עלינו להמשיך עם המחויבות כלפי המערכת והציבור בישראל", ומצד שני התחייב בפניהם: "המערכת תשמור על האתוס המקצועי ועל קבלת ההחלטות המקצועית".

רופאים שמרגישים כי צעדי הממשלה יצרו את מרחב הפעולה של המערכת הרפואית החבולה ממילא וישנו את פני המדינה מציינים כי כוונתם לעזוב את המדינה נובעת מחשש לעתיד ילדיהם ולעתיד המערכת. רופאים שמדברים עם דוקטורס אונלי מציינים כי מדובר בשבר גדול מבחינתם וכי אין מדובר בצעד של מה בכך.

בשל המחסור העולמי ברופאים ובשל מומחיותם ושמם הטוב של רופאי ישראל, ההערכה היא שלרופאים הישראלים לא יהיה קושי רב למצוא עבודה באחת המדינות דוברות האנגלית ובעיקר – ניו זילנד ואוסטרליה, זאת לצד אנגליה וקנדה. בארה"ב, רשיונם של רופאים ישראלים אינו מוכר ועליהם לעבור התמחות מחדש.

אם אכן יעזבו אפילו עשירית מהמתעניינים באפשרות לרילוקיישן, מצבה של מערכת הבריאות הישראלית יתדרדר אף יותר ודי אם נזכיר את דו"ח ה-OECD האחרון שהתייחס לנושא והזכיר את המספר הגבוה של הרופאים שעומדים לצאת לגמלאות (כמעט מחצית מכלל הרופאים בישראל ב-2020 היו בני 55 ומעלה), את  דו"ח טור כספא ואת הגבלת מספר בתי הספר לרפואה בחו"ל שתלמידיהם מוכרים על ידי מערכת הבריאות בארץ. לצד המתעניינים בהגירה, יש מספר לא מבוטל של רופאים שאמורים היו לשוב לישראל לאחר שיצאו להשתלמות בחו"ל ובחרו שלא לשוב.

נושאים קשורים:  ההסתדרות הרפואית,  הגירה,  רילוקיישן,  חדשות,  מערכת הבריאות,  הפיכה משטרית
תגובות
אנונימי/ת
31.07.2023, 18:23

גם באנגליה וקנדה הרשיון אינו מוכר כלל. יש צורך להתמחות מחדש ובקנדה זה כמעט לא אפשרי למעט לרופאי משפחה שסיכוייהם מעט יותר גדולים.

אנונימי/ת
31.07.2023, 19:14

למה זה טוב? התשובה ידועה
אלפים רוצים לעזוב, ישראל דיקקטורה, צריך דחוף לצאת לשביתה ולתת לחולים בציבורי למות.

31.07.2023, 21:56

רופא ש חש בצורך לעזוב את ישראל ולצאת אל העולם הרחב לא צריך להתבייש בכך ואין צורך להפציר בו שישאיר. טוב לאנשים שיסעו יעברו את כל מסכת הרישוי במדינות זרות ינסו למצוא את מקומם בין זרים. רק מרחוק מבינים את הנפלא של המדינה היהודית.

אנונימי/ת
09.08.2023, 20:05

צודק בהחלט, יעזבו לאירופה המתאסלמת ולארצות הברית שעל פי התהום, ויתחננו לחזור! זה חלק מהפייק ניוז של השמאל במלחמתו ברפורמה.

יובל ברנדשטטר היקר
נכון שקשה להתחיל בחול, ונכון שגם קשה להשתלב. ועדין יש מאות רופאים ישראליים בחול שהחליטו בעבר לעזוב ורבים מהם גם נשארים שם. אם אינני טועה מדובר על מאות רופאים שירדו וחיים שם.
מה שמסוכן שהרופאים הישראליים מגבירים את קצב החיפוש לפתרונות בחול. זה כמו תחילתו של כדור שלג שלא ידוע למה יגדל ומתי יעצר.
אז כן, בהחלט יש סיבה לדאגה. רופאים שעובדים וחיים בחול מקבלים בימים האחרונים טלפונים מרופאים הארץ על אפשרויות מעבר. זה לא מדרון חלקלק. זאת תהום.
לגבי האנוסים שמפחדים להזדהות. לא שווה לענות להם. שיתחבאו עוד יותר טוב.
מדוע דוקטורס אונלי מאפשרים ללא מזוהים לפרסם. בושה ובזבוז

דר אייליג, הנכבד, אנחנו מכירים טוב. חוסר יכולת לממש את עצמך בארץ במקצוע שלך, זאת סיבה למהלכים האלה ולא רפורמה שפתאום הופיעה. לא כולם במעמד של ציון גיבלי, לא כולם יקבלו הצעה לנהל מחלקה בייל. רובם במקצוע כירורגי מבינים שאף אחד לא צריך אותם בחו''ל. בגיל שלנו ללכת לחו''ל זאת דרך לא טובה בלשון מעטה. אני בכלל לא רואה קשר בין מצב חוקתי בארץ ל''גל'' של רופאים שעוזבים. צריך בדק בית, צריך אפשרות להתפתח, תחרות אוגנת.

03.08.2023, 11:59

יש עלייה לארץ ויש ירידה מהארץ. לגבי ארץ ישראל אין "הגירה" ואין "רילוקיישן". בספר בראשית (יב, י) נאמר: "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ". לאחר הירידה הזמנית הזו נאמר (בראשית יג, א): "וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וְלוֹט עִמּוֹ הַנֶּגְבָּה". זה היה רגע של עברית מקורית.