חדשות

משרד הבריאות מקדם מסלול "עוקף רישום" להפחתת הרגולציה לתרופות

"כלכליסט": מנכ"ל משרד הבריאות מבקש להרחיב את תקנת הרוקחים המאפשרת יבוא תרופות שלא רשומות בישראל - המהלך צפוי להגדיל את היצע התרופות ולהוזיל את מחיריהן

תרופות (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות מקדם מסלול "עוקף רישום" להפחתת הרגולציה לתרופות, באמצעות הרחבה או פתיחה של סעיף 29ג' לתקנות הרוקחים על מנת להגדיל את היצע התרופות ולהוזילן. כך דיווח אמש (א') אדריאן פילוט בכלכליסט. על פי הדיווח, החיסכון מוערך בכ-250-200 מיליון שקל.

תקנה 29 ג' היא אישור פרטני לצורך ייבוא תרופה שאינה רשומה בישראל במטרה להשתמש בה כחלק מטיפול רפואי, או לחלופין אישור להשתמש בתרופה רשומה להתוויה שלא נרשמה בעבר.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, החל ביישום המדיניות להפחתת הרגולציה הכוללת תרופות גנריות (כימיות) וביוסימילאר (ביולוגיות). הרציונל, על פי המדווח, הוא שעד שהליך הרישום יושלם ניתן יהיה לייבא ולשווק את התרופות כדי להכניסן מוקדם יותר למערכת (Time To Market) תוך הוזלתן. הקופות יוכלו להשתמש ב"עודפים" שייווצרו להגדלת שירותים, תוך התייעצות עם המשרד.

נקבעו קריטריונים לזכאות לתהליך המקוצר ובין השאר: עד שני תכשירים (תרופות) רשומים לחומר הפעיל המבוקש, שמשווקים בישראל בזמינות מספקת; התכשיר נרשם בשלוש השנים האחרונות במדינות/ רשויות מוכרות; אין דיווחים יוצאי דופן על תופעות לוואי של התכשיר; הייבוא יעשה מהמשווקת במדינה בה נרשם התכשיר ועוד.

הכתב מדווח כי המסלול הוא פיילוט של שנתיים. בכל שנה ייכנסו עשר תרופות (עד שישה תכשירים במחצית הראשונה של השנה ועד ארבעה במחצית השנייה). משרד הבריאות ביצע סימולציה עם הקופות לפיה ישנה כבר קופה אחת שצפויה להגיש שמונה תרופות במסלול וקופה אחרת שתגיש שש תרופות.

הקופות צפויות להשתמש באמצעי זה לתרופות בשימוש רחב מאוד לבעיות כגון קשב וריכוז ואונקולוגיה, וצפויה חפיפה בבקשות. בקופות החולים מברכים על ההקלה ברישום תרופות אך מזהירים כי אין לצפות לירידה דרמטית במחירי התרופות. הם הסתייגו מבקשת המשרד להיות מעורב בניתוב עודפי התרופות. מנגד, גורם במשרד הבריאות צוטט בכתבה כי "זה יגדיל את היצע ויחולל תחרות, מה שצפוי לדרופינג למחיר התרופות". לדבריו, הצרכן בישראל ירגיש את האפקט באופן מיידי באמצעות הוזלה "בהשתתפויות עצמיות", כיוון שאם המחיר ירד, גם ההשתתפות העצמית תרד.

נושאים קשורים:  תרופות,  רגולציה,  מחירי תרופות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב,  קופות החולים,  רישום תרופות,  חדשות
תגובות
19.06.2023, 19:10

שוב אוזלת יד של משרד הבריאות. אם צריך רישום- מה ההגיון להציף את השוק בתרופה שהמשרד לא בחן את בטיחותה כיאות. אם לא צריך- תבטלו . אך כמובן ניתן פיתרון עקום: במקום לפתור את שורש הבעיה וליעל\לשדרג את תהליך הרישום ב"דרך המלך" - עושים מסלול עוקף

19.06.2023, 22:53

יש לבטל כליל את המע״מ על תרופות
לפחות תרופות מרשם