מחקרים

חולים הסובלים מכאב כרוני והפרעות נפשיות צורכים יותר אופיואידים

חולים המטופלים עם אופיואידים נוטים לסבול משכיחות גבוהה יותר של הפרעות נפשיות בהשוואה לחולים הנוטלים משככי כאבים מסוגים אחרים. קשר זה היה בולט במיוחד בקרב נשים צעירות

כאב כרוני והפרעות נפשיות מהווים גורמים מובילים למוגבלות אצל רבים ברחבי העולם. ידוע כי אנשים הסובלים מכאב כרוני נוטים יותר לסבול מהפרעות נפשיות בהשוואה לאנשים שאינם סובלים מכאב זה, אך חסרות הערכות בקנה מידה גדול אשר יסייעו לבסס טענה זו.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'European Journal of Pain', מטרת החוקרים הייתה לחשב את השכיחות הכוללת של אבחנות מתחום בריאות הנפש במסגרת טיפול ראשוני ושניוני בחולים שטופלו עקב כאב כרוני. בנוסף, החוקרים ערכו השוואה בנוגע לשכיחותן של הפרעות נפשיות בחולים הסובלים מכאב כרוני ומטופלים עם אופיואידים לעומת חולים שלא מטופלים עם משככי כאבים אלו, בפילוח לפי גיל ומין.

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר עוקבה מבוסס אוכלוסין במסגרתו אספו נתונים המקושרים ממרשמי בריאות ארציים בנורבגיה הכוללים מידע על תרופות שנופקו ואבחנות משירותי בריאות ראשוניים (ICPC-2) ושניוניים (ICD-10). מרשמי הבריאות שימשו את החוקרים על מנת לאתר את כל החולים בני ה-18 ומעלה הסובלים מכאב כרוני שאינו ממאיר וניפקו לכל הפחות מרשם אחד של משכך כאבים הניתן להם עקב אבחנתם בשנים 2018 ו-2019 (N = 139,434, 69.3% נשים).

מתוצאות המחקר עולה כי שכיחותן של כלל האבחנות מתחום בריאות הנפש עמדה על 35.6% (רווח בר-סמך של 95%: 35.4%-35.9%) בעת הכללה של הפרעות שינה, ו-29.0% (28.8%-29.3%) ללא הכללתן של הפרעות אלו. קטגוריית האבחנות הנפוצה ביותר הייתה הפרעות שינה (14% [13.8%–14.2%), ואחריה הפרעות דיכאון והפרעות הקשורות לכך (10.1% [9.9%–10.2%), ופוביה והפרעות חרדה אחרות (5.7% [5.5%-5.8%]). שכיחותן של מרבית הקטגוריות האבחנתיות הייתה גבוהה יותר בקרב הקבוצה המטופלת עם אופיואידים בהשוואה לאלו שאינם מקבלים טיפול זה. הקבוצה עם השכיחות הכוללת הגבוהה ביותר הייתה נשים צעירות (18-44 שנים) המטופלות עם אופיואידים (50.1% [47.2%-53.0%]).

לסיכום, ממצאי החוקרים תומכים בכך שקיים עול גבוה של הפרעות פסיכיאטריות בקרב חולים עם כאב כרוני, כאשר למטופלים הנוטלים אופיואידים הייתה שכיחות גבוהה יותר באופן מובהק של אבחנות מתחום בריאות הנפש. החוקרים מציינים כי חולים עם כאב כרוני המטופלים עם אופיואידים מהווים קבוצה פגיעה במיוחד, וקיים צורך בכך שיהיו תחת מעקב רפואי צמוד על מנת להבטיח שהם מקבלים טיפול מספק הן לתסמינים הנפשיים והן לתסמינים הסומטיים שלהם. השילוב של שימוש באופיואידים ושיעור גבוה של תחלואה פסיכיאטרית מצביע על כך שיש מקום להתייחסות גם לבריאות הנפש מצד הרופאים המטפלים, בנוסף לטיפול בכאב הסומטי.

מקור:

Gjerde, L. C., Skurtveit, S., Handal, M., Nesvåg, R., Clausen, T., Lid, T. G., Hamina, A., Borchgrevink, P. C., & Odsbu, I. (2023). Mental disorder prevalence in chronic pain patients using opioid versus non-opioid analgesics: A registry-linkage study. European Journal of Pain, 00, 1– 12. https://doi.org/10.1002/ejp.2121

נושאים קשורים:  מחקרים,  אופיואידים,  כאב כרוני,  הפרעות נפשיות,  מוגבלות
תגובות