חדשות

בהונגריה נחשף שלד ולצידו כלי רופא בני אלפיים שנה

הארכיאולוגים משערים: מדובר בעצמותיו של רופא שנסע אל מעבר לגבולות האימפריה הרומית כדי לטפל בחולים | בין כליו נמצאו: צבת, מחטים, פינצטה ואזמלים איכותיים

שלד הרופא ולרגליו קופסאות העץ שבהן הוטמנו כליו. צילום: הפקולטה למדעי הרוח של ELTE

עצמותיו של רופא רומי שנקבר עם כליו, כולל מחטים ואזמלים, נחשפו בקבר מהמאה הראשונה לספירה בהונגריה. על כך בישר החוג למדעי הרוח של אוניברסיטת Eötvös Lorándי(ELTE) מבודפשט, במסיבת עיתונאים שנערכה בסוף החודש שעבר.

בדיווח צוין כי אוסף כליו של הרופא מלפני כאלפיים שנה נמצא בשתי תיבות עץ בקבר מהתקופה הרומית ליד העיר יאשברן במרכז הונגריה. החוקרים מעריכים כי הרופא עם הציוד המיוחד, שהתגלה עד כה רק בפומפיי, הוכשר כנראה במרכז האימפריה הרומית והגיע לאזור זה כדי לטפל בחולים.

הקבר שנחפר בסיוע סטודנטים העלה לראשונה מכשירי רפואה שהונחו בשידות עץ קטנות ליד כפות הרגליים ובין השאר התגלו צבת, מחטים, פינצטה, אזמלים איכותיים המתאימים להתערבויות כירורגיות וכן שאריות תרופות.

כלי הרופא שנחשפו. צילום: הפקולטה למדעי הרוח של ELTE

האזמלים העשויים מסגסוגת נחושת מעוטרים בצבע כסף וצוידו בלהבי פלדה הניתנים להחלפה. ליד המת הוצבה גם אבן שחיקה, שעל פי סימני הבלאי יכולה היתה להתאים לחידוד הלהבים או לערבוב צמחי מרפא ותרופות אחרות.

ד"ר סמו לבנטה, חבר בצוות החפירות ועוזר מדעי במכון לארכיאולוגיה של ELTE, אמר כי "זה מפתיע כשלעצמו שרופא מצויד בציוד יוקרתי כל כך ביקר באזור הזה, שאותו הרומאים ראו כארצות ברבריות. ההנחה הנוכחית היא שהרופא המצויד היטב הוכשר כנראה באחד מהמרכזים הקיסריים, ואולי נסע לאזור הזה כדי להציל מישהו".

השלד הכמעט שלם של הרופא מעיד כי הוא היה גבר כבן 50 או 60 במותו, שלא סבל ממחלות או מטראומות ברורות.

נושאים קשורים:  ארכיאולוגיה,  כלי רופא,  קבר,  האימפריה הרומית,  היסטוריה
תגובות

"בלהבי פלדה הניתנים להחלפה." ????????

אנונימי/ת
09.05.2023, 10:57

בתחילת הכתבה מצורף קישור להודעת העיתונות בהונגריה