מחקרים

נינטדניב בטוחה לטיפול ב-ILD פיברוטית פרוגרסיבית

פרופיל הבטיחות של נינטדניב בחולים עם ILD פיברוטית שאינה אידיופתית נמצא דומה לזה שנצפה בקרב חולי פיברוזיס ריאתי אידיופתי. בקרב שתי קבוצות החולים הטיפול נסבל היטב וניתן להקלה סימפטומטית בעת הצורך

04.04.2023, 11:55
נוזלים בריאה השמאלית. אילוסטרציה

במסגרת הניסוי INBUILD, נמצא כי הטיפול עם נינטדניב הפחית את שיעור הירידה ב-forced vital capacity בחולים עם מחלות ריאה אינטרסטיציאליות (ILDs) פרוגרסיביות בהשוואה לאינבו, ותופעות הלוואי כתוצאה מהטיפול היו ניתנות לניהול בעת הצורך. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Respiratory Research', החוקרים השתמשו בנתונים מ-INBUILD על מנת לאפיין עוד יותר את הבטיחות והסבילות של הטיפול עם נינטדניב.

החוקרים אספו חולי ILD פיברוטית שאינה פיברוזיס ריאתי אידיופתי (IPF) אשר חוו התקדמות במחלתם במהלך 24 החודשים הקודמים לכניסתם למחקר, וזאת על אף שקיבלו טיפול מתאים. משתתפי המחקר הוקצו באקראי לטיפול עם נינטדניב 150 מיליגרם פעמיים ביום, או אינבו. לצורך ניהול תופעות הלוואי ניתן היה להפסיק את הטיפול או להפחית את המינון ל-100 מיליגרם פעמיים ביום בעת הצורך. לאורך כל הניסוי החוקרים העריכו את תופעות הלוואי במסגרת הטיפול, וערכו התאמה של המינונים לפי הצורך.

משתתפי המחקר הוקצו לשתי קבוצות טיפול. הקבוצה הראשונה מנתה 332 חולים אשר טופלו עם נינטדניב, והשנייה מנתה 331 שקיבלו אינבו. משך החשיפה החציונית לטיפול שנבדק היה 17.4 חודשים בשתי קבוצות הטיפול. תופעות לוואי הובילו להפסקת הטיפול ב-22.0% מהחולים שקיבלו נינטדניב וב-14.5% מהחולים שקיבלו אינבו. תופעת הלוואי השכיחה ביותר היתה שלשול, אשר דווח ב-72.3% מהחולים מקבוצת הנינטדניב וב-25.7% מהחולים בקבוצת האינבו. כמו כן, שלשול הוביל להפסקת הטיפול ב-6.3% מהמטופלים בקבוצת הנינטדניב וב-0.3% מקבוצת האינבו. הפחתת מינון אחת לכל הפחות ו/או הפסקה של הטיפול אירעו בקרב 48.2% ו-15.7% מהמטופלים בקבוצות הנינטדניב והאינבו, בהתאמה. תופעות לוואי חמורות דווחו ב-44.3% מהחולים בקבוצת הנינטדניב ו-49.5% מהחולים בקבוצת האינבו. פרופיל תופעות הלוואי של נינטדניב היה עקבי לרוב בין תתי-הקבוצות השונות לפי גיל, מין, מוצא אתני ומשקל, אך בחילות, הקאות והפחתות מינון היו שכיחים יותר בקרב נשים מאשר גברים.

החוקרים מסכמים כי פרופיל הבטיחות של הטיפול עם נינטדניב בחולים עם ILD פיברוטית פרוגרסיבית שאינה IPF עולה בקנה אחד עם פרופיל הבטיחות והסבילות שנמצא בחולי IPF. תופעות הלוואי מהטיפול מתאפיינות בעיקר באירועים הקשורים למערכת העיכול, ובשלשולים במיוחד. ניהול תופעות לוואי באמצעות טיפולים סימפטומטיים והתאמת המינון לפי הצורך מאפשרים למזער את ההשפעה של תופעות הלוואי, ובכך לסייע לחולים להמשיך לקבל את הטיפול למחלתם.

מקור:

Cottin, V., Martinez, F.J., Jenkins, R.G. et al. Safety and tolerability of nintedanib in patients with progressive fibrosing interstitial lung diseases: data from the randomized controlled INBUILD trial. Respir Res 23, 85 (2022). https://doi.org/10.1186/s12931-022-01974-2

למידע נוסף על פיברוזיס ריאתי לחצו כאן

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת ריאות אינטרסטיציאלית,  ILD,  נינטדיניב,  תופעות לוואי,  שלשולים