חדשות

בדיקות סקר לסוגי סרטן שונים תחת קורת גג אחת מגבירות גילוי מוקדם

חוקרים ב"איכילוב" ביקשו להגביר את הגילוי המוקדם על ידי בדיקת סקר לכמה סוגי סרטן בביקור אחד, במרכז אחד. במחקר שערכו נמצא כי יותר מ-75% מהגידולים שאובחנו היו בשלב מוקדם, המאפשר להציל חיים

פרופ' נדיר ארבר, ראש המרכז המשולב לאבחון ולמניעת סרטן ב"איכילוב". "בדיקת סקר לכמה מחלות מאפשרת זיהוי מוצלח של סרטן בשלב מוקדם". צילום: דוברות ביה"ח

במחקר עוקבה שנערך במרכז המשולב למניעת סרטן בבית החולים איכילוב בתל אביב ובו נאספו נתונים ביחס לנבדקים בריאים, ללא תסמינים, נמצא גידול סרטני אצל 1 מתוך 100 נבדקים.

מהמחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Clincal Oncology, נמצא כי יותר מ-75% מהגידולים שנמצאו היו בשלב מוקדם, שבו אבחון מוקדם מאפשר עצירה ומניעת הידרדרות המחלה.

החוקרים ביקשו להגביר את הגילוי המוקדם על ידי בדיקת סקר לכמה סוגי סרטן בביקור אחד במרכז אחד. נתונים נאספו ביחס לכ-17,000 נבדקים (8,618 גברים ו-8,486 נשים) בגילים 20-80, ללא סימפטומים כלשהם, שהגיעו למרכז מאז היווסדו בשנת 2006 ועד לשנת 2020. כאמור, אצל אחוז אחד מהנבדקים הבריאים ללא תסמינים כלשהם אובחן גידול בשלב מוקדם.

המאמר אסף נתונים כלל 17,000 נבדקים בוגרים שהגיעו מיוזמתם לבדיקות סקר, בין השנים 2006-2020. במסגרת היום עברו הנבדקים בדיקות לגילוי מוקדם של 12 סוגי הסרטן השכיחים ביותר בישראל – סרטן חלל הפה, סרטן בלוטת המגן, סרטן המעי הגס, סרטן העור, סרטן ריאות, סרטן השד, סרטן הרחם וצוואר הרחם, סרטן הערמונית וסרטן האשכים.

המשתתפים מילאו שאלון אפידמיולוגי הכולל מידע לגבי תזונה, פעילות גופנית, מצב עישון, צריכת אלכוהול, וכן היסטוריה אישית או משפחתית של סרטן. השאלון כלל גם סקירת מערכות מקיפה המכסה תסמינים והיסטוריה רפואית רלוונטית אחרת שיכולים להצביע על גידול ממאיר, למשל שינוי בהרגלי היציאות או היסטוריה של צהבת.

המטופלים נבדקו על ידי רופאים מהתמחויות שונות ועברו בדיקות דם, הדמיות ובדיקות נוספות בהתאם להיסטוריה האישית והמשפחתית וכן ממצאים בבדיקה הגופנית. בנוסף, כל פרט נבדק על ידי רופאים מומחים ברפואה פנימית, אונקולוגיה, כירורגיה, אורולוגיה, גסטרואנטרולוגיה, תזונאית, כירורגיה פלסטית וכירורגיית פה ולסת. כל הנשים נבדקות על ידי כירורג שד וגינקולוג ועוברות אולטרסאונד (נשי) טרנסווגינלי ובדיקת HPV-DNA. גברים נבדקים על ידי אורולוג.

בנוסף, כל הנבדקים עברו בדיקות דם - ספירת דם, בדיקת כימיה מקיפה, מדדי דלקת כגון CRP, תפקודי בלוטת התריס. בדיקות הסקר כוללות גם PSA ו-PSA חופשי לכל הגברים מעל גיל 40, ממוגרפיה לכל הנשים מעל גיל 40 וטומוגרפיה ממוחשבת של בית החזה במינון קרינתי נמוך.

גילם הממוצע של הנחקרים היה 47.11. מתוך 259 מהנחקרים שאצלם נמצא גידול בשלב כלשהו – אצל 49 (19.8%) נמצא גידול בשלב 0 (טרום סרטני מתקדם); אצל 113 (45.6%) נמצא גידול בשלב I (גידול סרטני מוגבל למיקום אחד בגוף); אצל 30 (12.1%) נמצא גידול בשלב II (גידול סרטני בשלב מתקדם במיקום אחד); אצל 25 (10.1%) נמצא גידול בשלב III ואצל 31 (12.5%) נמצא גידול בשלב IV (גרורתי).

כתוצאה מגילוי מוקדם, רק 12.5% מהסרטנים שהתגלו היו בשלב גרורתי. בהשוואה לציבור הרחב הישראלי באותה תקופה, אחוז מקרי הסרטן שנמצאו בשלב גרורתי היה נמוך יותר עבור כל סוגי הסרטן כששיעור התמותה עומד על 50%-60% במקרים שלא אובחנו מוקדם, לעומת כ-15% תמותה בלבד למטופלים שאובחנו ב"איכילוב".

במרכז המשולב לאבחון ולמניעת סרטן ב"איכילוב", בראשותו של פרופ' נדיר ארבר, מרכזים את הבדיקות תחת קורת גג אחת, על מנת להגדיל את הגילוי המוקדם, במקום השיטה המקובלת כיום לערוך בדיקות נפרדות לסוגי סרטן שונים. במרכז נערכות בדיקות סקר ל־12 סוגי הסרטן הנפוצים ביותר: סרטן חלל הפה, סרטן בלוטת המגן, סרטן המעי הגס, סרטן העור, סרטן ריאות, סרטן השד, סרטן הרחם וצוואר הרחם, סרטן הערמונית וסרטן האשכים.

יש לציין כי כיום הדעות בקהילה הרפואית חלוקות ביחס לערכן של בדיקות סקר לחלק מסוגי הסרטן וקיימת תמימות דעים רק לגבי בדיקות סקר לאוכלוסיות בסיכון המבוצעות לגילוי סרטן השד (ממוגרפיה), סרטן המעי הגס (דם סמוי בצואה) וסרטן ריאות (CT במינון נמוך).

פרופ' ארבר ציין: "המרכז שלנו הוא הראשון מסוגו בעולם. הפנמנו שאנשים בריאים הינם אנשים מאד עסוקים והדרך היחידה לרכז את מאמצי גילוי מוקדם הינה רק דרך הקמת מרכז שכזה המספק את כל שירותי הגילוי מוקדם ומניעה באותה העת ותחת קורת גג אחת.

"כעת התפיסה החדשנית של גילוי מוקדם של סרטן באותו מקום ובאותה כפיפה שינתה את המקובלות שהיתה של סקירה נפרדת לכל סרטן וזו הפעם הראשונה שקהילת האונקולוגים מכירה בחשיבות תפיסה זאת ועלינו לעודד את כל בדיקות הסקר המתאימות ולהמליץ על שינויים באורחות החיים היכולים לשמש למניעה ראשונית ובמקרים רבים אחרים להציל חיים".

נושאים קשורים:  בדיקות סקר לסרטן,  איכילוב,  פרופ' נדיר ארבר,  חדשות,  מחקרים
תגובות

רעיון מעולה, היכן ואיך מזמינים תור (או הטם דרך הביטוח? ואם לאו, האם דרך הקופות?)

כמה עומס זה יוצר על המערכת , ומה התוחלת של גילוי גידולים אחרים באופן מוקדם ביחס לבדיקות הסקר הקיימות?