מחקרים

5-Aza-dC מגביר פלישת תאי לוקמיה לימפובלסטית חריפה מסוג T

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי 5-Aza-dC מגביר את יכולת הפלישה של תאי לויקמיה לימפובלסטית חריפה מסוג T

5-Aza-2′-deoxycytidine (5-Aza-dC) הינו תכשיר דה-מתילציה הידוע כמפחית ביטוי DNA מתילטראנספראזות (DNMT) בתאי לוקמיה וכבעל יכולת להגביר את הביטוי של גני המטרה שלו בתאי Jurkat. במחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Experimental Hematology ביקשו החוקרים לבחון את האפקט הפוטנציאלי של 5-Aza-dC על פלישת תאי לוקמיה לימפובלסטית חריפה מסוג Tי(T-ALL).

במסגרת מחקר זה, בוצעה הערכה לתפקידם של מטריקס מטאלו-פרוטאינאזות (MMP - 2/9) ושל DNA מטילטראנספראזות (DNMT-1) בפלישת התאים, וזאת על ידי בדיקות gain/loss of function בתאי Jurkat ו-Sup-T1-R.

תוצאות המחקר הדגימו כי בתאי T-ALL עם עמידות ל-5-Aza-dC היה ביטוי יתר של MMP-2 ו-MMP-9 ומתילציית DNA מופחתת. בתאים אלו הודגם ביטוי מופחת של DNMT1 והעשרה מופחתת של אזורי הקדם (פרומוטר) של MMP2/9. עוד הודגם כי השתקה של MMP2/9 או של DNMT1 הביא לירידה בפלישת תאי T-ALL. לאחר טיפול בתאי Sup-T1 עם 5-Aza-dC, נצפה ביטוי מוגבר של MMP2/9 בשילוב עם מתילציה מופחתת. בתאים אלו, נצפתה ירידה בביטוי DNMT1. לבסוף, ניסויי In Vivo הדגימו כי DNMT1 הפחית פעילות תאי T-ALL, וזאת על ידי הורדה בפעילות של MMP2/9.

מתוצאות מחקר זה עולה כי 5-Aza-dC מגביר את הביטוי של MMP2/9, וזאת על ידי הפחתת פעילות מתילציית DNA מתווכת-DNMT1. תכשיר זה מגביר את הפלישה של תאי T-ALL.

מקור:

Lin, C., Xu, J., Li, N., Li, Q., Xie, Y., Huang, W., ... & Yang, T. (2022). 5-Aza-dC promotes T-cell acute lymphoblastic leukemia cell invasion via downregulation of DNMT1 and upregulation of MMP-2 and MMP-9. Experimental Hematology114, 43-53.‏

נושאים קשורים:  מחקרים,  לוקמיה לימפובלסטית חריפה,  תאי T,  מטלופרוטאינאזות,  מתילציה של DNA,  5-Aza-dC
תגובות