מחקרים

מה הקשר בין אזיתרומיצין לבין הישנות של ממאירות המטולוגית?

נמצא כי אזירתומיצין פועל ישירות על תהליכי ייצור אנרגיה ועל הטייה חיסונית של תאי T לאימונומודולציה והתשה ובכך מעודד יותר הישנות של ממאירות במטופלים לאחר השתלת מח עצם

27.12.2022, 17:46
אזיתרומיצין. צילום אילוסטרציה

במחקר קליני אקראי נמצא כי מתן אזיתרומיצין לאחר השתלת מח עצם אלוגנאית (Allogenic Hematopoietic Stem Cell Transplantation) לצורך טיפול בממאירויות המטולוגיות נמצא קשור להישנות המחלה.

בחינה של 240 דגימות ממטופלים שעברו הקצאה אקראית במחקר מאפשרת הזדמנות ייחודית להבנה של המנגנונים של הישנות, אשר מהווה גורם תמותה מספר אחד לאחר השתלה. לצורך המחקר החוקרים השתמשו בשיטה מולטיאומית לזיהוי שינויים חיסוניים המקושרים לשימוש באזיתרומיצין והישנות של ממאירות לאחר השתלה.

תוצאות המחקר הדגימו כי שימוש באזיתרומיצין נמצא קשור לשינויים במסלולים של מטבוליזם של אנרגיה ותהליכים חיסוניים; כולל הסתה של תאי T לתהליכים אימונומודלוטוריים והתשה. במבדק in vitro, חשיפה של תאי T לאזיתרומיצין עיכבה את הציטוטוקסיות של תאים אלו כנגד תאי גידול ופגעה ביכולת המטבולית שלהם על ידי עיכוב גליקוליזה, ירידה בביטוי של גנים של המיטוכונדריה והעלאה בביטוי של גנים אימונומודלוטוריים, ובעיקר SOCS1.

ממצאים אלו מדגימים כי לאזיתרומיצין יש השפעה ישירה על תאים חיסוניים המטים להישנות, ועל כן מעוררים חשש מפני שימוש ארוך טווח באזיתרומיצין במטופלים שבסיכון מוגבר לממאירויות.

מקור:

Nicolas Vallet, Sophie Le Grand, Louise Bondeelle, Bénédicte Hoareau, Aurélien Corneau, Delphine Bouteiller, Simon Tournier, Lucille Derivry, Armelle Bohineust, Marie Tourret, Delphine Gibert, Ethan Mayeur, Raphael Itzykson, Kim Pacchiardi, Brian Ingram, Stéphane Cassonnet, Patricia Lepage, Régis Peffault de Latour, Gérard Socié, Anne Bergeron, David Michonneau; Azithromycin promotes relapse by disrupting immune and metabolic networks after allogeneic stem cell transplantation. Blood 2022; 140 (23): 2500–2513. doi: https://doi.org/10.1182/blood.2022016926

נושאים קשורים:  מחקרים,  אזיתרומיצין,  ממאירות המטולוגית,  השתלת מח עצם אלוגנאית,  תאי T
תגובות