חדשות

האם טיפול בסרטן השד עם קרן פרוטונים מפחית את הסיכון ללב?

בניסוי שהושק לאחרונה בבריטניה תיבדק שיטת הקרינה החדשה, הנחשבת לבטוחה ומדויקת אך גם ליקרה יותר, בקבוצת סיכון לבעיות לב לאחר טיפולי הקרנות

טיפול בקרינה (צילום: שאטרסטוק)

ניסוי קליני שהושק לאחרונה בבריטניה בודק את יעילות הטיפול בקרן פרוטונים לטיפול בסרטן השד באנשים בסיכון גבוה יותר לבעיות לב לאחר טיפולי הקרנות. האתר Medical News Today דיווח על הניסוי, PARABLE, שבו החוקרים ישוו את השימוש בטיפול בקרן פרוטונים לבין הטיפול הקיים בקרינה רגילה בסרטן השד.

טיפול בסרטן השד כולל לעתים קרובות שילוב של מספר גישות, ביניהן ניתוח, כימותרפיה והקרנות. טיפול הקרינה הנפוץ כיום משתמש בקרינה מייננת של פוטונים (קרני-X) שמגיעה אל הגידול ומעבר לו והורסת את תאי הגידול אך גם רקמות בריאות סמוכות. לעומת זאת, בטיפול בפרוטונים, הקרן נעצרת בגידול ויש פחות סיכוי שתפגע ברקמות בריאות.

טיפול בקרן פרוטונים משמש בטיפול בגידולים מסוימים, כולל גידולי מוח, לבלב, כבד וריאות. מחקרים קודמים מצביעים על כך שהוא עשוי להיות בטוח יותר מהקרנות מסורתיות בטיפול בסרטן השד.

המחקר הנוכחי מתמקד בתת קבוצה מסוימת של אנשים - אלה שנמצאים בסיכון לחוות בעיות לב בעקבות הקרנות לסרטן השד.

נשים שרקמת השד או בלוטות הלימפה שלהן הדורשות טיפול ממוקמות קרוב לליבן וכן אנשים שכבר יש להם בעיות לב נמנים על תת קבוצה זו. הטיפול בקרן פרוטונים יכול לשמש בגידולים שקשה לטפל בהם באזורים קריטיים בגוף כמו ליד הלב.

הניסוי הוא שלב III, רב-מרכזי ואקראי. החוקרים שואפים לגייס 192 משתתפים, שיקבלו טיפול במשך שלושה שבועות בקרן פרוטונים או בקרינת פוטונים. החוקרים מתכננים לבחון את כמויות הקרינה שהלב מקבל בטיפול כדי לחזות בעיות לב פוטנציאליות עתידיות.

הבעיה העיקרית בשימוש בקרן פרוטונים היא מחירו היקר של המכשיר. לאחרונה בית החולים איכילוב בתל אביב רכש שני מכשירים מאיצי פרוטונים בעלות של 200 מיליון שקל. בין היתר, מטרת הניסוי בבריטניה היא להראות שטיפול בקרן פרוטונים שווה את עלותו היקרה.

מחקר דומה נערך כיום גם בארה"ב. עורכי הניסוי בבריטניה סבורים שאם תוצאותיו יראו יתרון ברור של הטיפול בקרן פרוטונים, הטיפול יהיה זמין יותר כאופציה טיפולית עבור אלה שנמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות לב. החוקרים שואפים לסיים את הגיוס ב-2025 ולהשיג את תוצאות הניסוי ב-2027.

נושאים קשורים:  טיפול קרינתי,  סרטן השד,  ניסוי קליני,  חדשות,  מחקרים,  מאיץ פרוטונים
תגובות