חדשות

ירידה בחיסוני השגרה של ילדים בישראל - גורמי המקצוע מחפשים פתרון לבעיה

בעקבות הירידה העולמית בהתחסנות בחיסוני שגרה, משרד הבריאות קיים יום חשיבה בנושא | סקר עמדות הורים מגלה: 23% מהם סבורים כי ילדיהם "מקבלים היום יותר מדי חיסונים"

חיסון תינוקות, חיסוני שגרה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

החשש מירידה בהתחסנות בחיסוני השגרה של הילדים – ירידה שכבר מסתמנת במדינות רבות בעולם – הביא את בכירי מערכת הבריאות וגורמי המקצוע במשרד הבריאות לקיים אתמול (ד') "יום חשיבה" בנושא.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, הדגישה בדיון: "יזמנו יום חשיבה בנושא חיסוני שגרה, בעקבות החשש העולמי בדבר ירידה בשיעור ההתחסנות. חיסוני השגרה הם אחד הכלים המשמעתיים ביותר בהגנה על הבריאות של כולנו והצליחו למנוע תחלואה ותמותה מיותרת מאז שהוכנסו לשימוש לפני עשרות שנים. בישראל יש כיסוי חיסוני גבוה וחשוב לנו לשמור עליו כדי להגן על היקר לנו מכל - הילדים שלנו״. עם זאת, בדיון הוצגו נתונים המראים שכרבע מההורים ממשיכים להתנגד לחיסונים אלה ועל מערכת הבריאות יהיה לטפל בהם.

על פי ארגון האו"ם למען הילד, יוניצ"ף, חלה בשנה שעברה ירידה משמעותית בהתחסנות ילדים בחיסוני השגרה – מגמה שהחלה לפני כמה שנים ואף התגברה ב-2021. לפי הנתונים שבידי הארגון שהובאו למשתתפי הדיון, בשנת 2021, יותר מ-25 מיליון ילדים בעולם לא השלימו את חיסוני השגרה שלהם - הירידה הגדולה ביותר מזה דור. ההסבר הרווח לסיבה המרכזית: מגיפת הקורונה שחייבה להנהיג במדינות רבות סגרים ממושכים, עצירת שרשראות האספקה של החיסונים הללו כדי להעדיף על פניהם אספקה מהירה של חיסוני קורונה וגם הסטת הון אנושי רפואי וסיעודי מביצוע חיסוני שגרה לטיפול בחולי קורונה ולחיסונים נגד מחולל המגיפה.

ארגון הבריאות העולמי קרא לכל חברותיו לטפל בהקדם בנושא חיסוני השגרה, "מאחר שזה אחד מנושאי הליבה של החוסן הלאומי שלהן".

בשנת 2019 הכריז ה-WHO על מה שמכונה "הסננות חיסונית" כאחד מעשרת האיומים על בריאות הציבור. שלוש שנים לאחר ההכרזה הזו ברור כי האיום גדול הרבה יותר, צוין בדיון שבו נטלו חלק בכירים מאיגוד רופאי הילדים, רופאים מהקהילה, טיפות חלב, רופאים מלשכות הבריאות המחוזיות והעמותות מחוסגן ומדעת. נכחו גם נציגים מתנועות נוער שנתבקשו לחוות דעתם בנושא.

בדיון הועלו "פתרונות מותאמים לכל מגזר" באוכלוסיית ישראל ונדונו רעיונות לחיזוק ושיפור הכיסוי החיסוני הארצי בחיסוני השגרה, בין היתר בשיפור האמון בהם באמצעי הסברה מתאימים לצד התמודדות עם פייק ניוז וכן שיפור הנגשת טיפות החלב במגזרים שונים שבהם שירות זה לוקה בחסר.

כמו כן הוצג "סקר עמדות הורים" שערך משרד הבריאות בחודשים האחרונים. מרבית ההורים לילדים בגילאי 13-0 (86%) דיווחו כי ילדיהם קיבלו את החיסונים באופן מלא, אולם 11% הודו שקיבלו חיסונים באורח חלקי בלבד. כמעט עשירית ממשתתפי הסקר (9%) העידו שהם "מאוד או די מתלבטים בנוגע לחיסוני ילדיהם" (16% במגזר הבדואי, 5%-4% במגזר החרדי והערבי), לעומת 60% שכלל לא מהססים בנושא. נתון אחר שהעלה דאגה: 23% מההורים בסקר סבורים כי "ילדיהם מקבלים היום יותר מדי חיסונים".

ממצאים חיוביים שחשף הסקר (בדומה לסקר קודם מ-2016): 72%  מההורים הביעו אמון בהמלצות גורמי הבריאות בכל הקשור לחשיבות חיסוני הילדים ו-69% הודו שהכירו ביתרונות החיסונים ואלה עולים על הסיכונים האפשריים הכרוכים בהם.

נושאים קשורים:  חיסונים,  חיסוני שגרה,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
23.09.2022, 09:05

אולי תעשו תו ירוק גם בחיסוני השגרה.
זה עבד "מצויין" עם הקורונה

אנונימי/ת
23.09.2022, 09:28

במשך שנתיים קראתם לכל רופא ומדען בכיר שהביע ספק לגבי מדיניות הקורונה שלכם "מכחיש חיסונים". דחפתם עוד ועוד בוסטרים עם אפס מחקרים קליניים, ומי שהתנגד, שוב קראתם לו "מכחיש חיסונים".

עכשיו אתם מתפלאים שהאזרח הפשוט מסתכל סביבו, רואה מאות רופאים ומדענים שמשרד הבריאות קרא להם "מכחישי חיסונים", והוא שואל את עצמו אולי באמת לא כדאי לחסן את הילדים אם כל הבכירים האלה "נגד החיסונים"...

אחרי שמשרד הבריאות החריב את האמון בממסד הרפואי - לא יעזרו יום חשיבה וגם לא שנה חשיבה.

23.09.2022, 11:47

בדיוק. תחשבו איך להחזיר האמון. שברח….. רחוק.

23.09.2022, 10:13

חיסון זו התערבות רפואית מניעתית וככזו עליה לעמוד ברף גבוה של בטיחות ויעילות.
לציבור, כולל ציבור הרופאים, היה ברור שלמרות שישנן תופעות לואי בלתי נמנעות לכל חיסון, ברור מעבר לכל ספק שהיעילות עולה בצורה משמעותית על הסיכון.
לכן, הופתענו לגלות שההתייחסות לתכשיר ניסיוני ( בטכנולוגיה שלא היתה קיימת באף תכשיר רפואי מאושר) היא כאל כל חיסון אחר. לא זו בלבד, כל מי שהעז לבטא דעה מקצועית מנומקת היטב שהטילה ספק ביעילותו ובטיחותו ( בארץ ובעולם) קיבל תוית של "מתנגד חיסונים" ונרדף באופן מקארתיסטי.
זה כלל מדענים כמו מרטין קולדורף ( שאיש לא יכול לחשוד בו שהוא מתנגד באופן גורף לכל חיסוני השגרה) ורבים אחרים.
הייפלא הדבר שאנשים התחילו לשאול את עצמם מה זה אומר "מתנגד חיסונים", מדוע בכלל יש יחס שונה לחיסונים לעומת כל התערבות רפואית אחרת? מי טבע את הביטוי הזה ומדוע?
וגם, האם מאמצי ההסתרה של תופעות הלואי והקושי העצום של נפגעי החיסון לקבל טיפול ראוי והכרה בפגיעתם, שראינו לגבי חיסון הקורונה, היו קיימים גם קודם?
אם רוצים למנוע "הססנות חיסונים" צריך בתור דבר ראשון לבטל את הביטוי "מתנגדי חיסונים" ולהתחיל להתייחס באופן ענייני לאינפורמאציה אמינה לגבי הסיכונים מול התועלת בכל אחד מהחיסונים ולהעביר את האינפורמאציה הזאת בשקיפות מלאה לציבור.
המשך הרדיפה המקארתיסטית אחרי כל מי שמעז להביע דעה מקצועית רצינית, לא רק שלא יגביר את אמון הציבור, אלא להיפך.

אנונימי/ת
23.09.2022, 10:36

זה רק מלמד על ראשי המדינה, ראשי משרד הבריאות ועל האסטרטגיה המטופשת בה נוהלה הכפייה בקורונה.
צריך להדיח את כל הצוותים שפעלו בנושא במשרד הבריאותוהעומדים בראשם ולרענן באנשים חושבים וראויים.
הציבור יחזור כשיבין. פחד וטרור זה פשוט לא כח מניע להליך רפואי

אנונימי/ת
23.09.2022, 12:52

אולי כדי גם לשים לב קצת גם לטפות החלב של משרד הבריאות שעובדות ללא תנאים בסיסיים: ללא מזכירות , במבנים ישנים, המראה העלוב וההתעלמות מצרכים בסיסיים משדרים זילזול בחשיבות השרות שניתן!

אנונימי/ת
24.09.2022, 10:29

הפתרון של החיסונים היה נכון לתקופות חשוכות בהם היו קשיים תברואתיים ,עוני ורעב .החיסונים נתנו מענה והתמודדות שהייתה נכונה לאותה שעה .
האם אנחנו לא צריכים לעצור ולשאול האם זה עדין תקף ? האם פג תוקף?
האם לא נכון להשקיע במציאת פתרון בתמיכה במערכת החיסון הטבעית .
להפחית גורמי סטרס ,להוריד מחירי פירות וירקות .
זה לא מיצר כסף אבל מעודד רצון לחיות -כל כך פשוט ........

24.09.2022, 11:17

ככה זה כשכופים על הציבור בכוחניות ותוך כדי הסתה חיסון חדשני שלא עבר את השלבים הרגילים, ובהמשך מתגלות בו עוד ועוד בעיות בטיחות. משבר האמון עצום וחסר תקדים ויקח שנים רבות מאוד לתקן אותו. כל מי שהיה מעורב בהתנהלות הזו ו/או לא יצא נגדה חייב לעשות חשבון נפש רציני ביותר.

26.09.2022, 09:34

לטיפות חלב תפקיד מרכזי במניעת מחלות ובעיקר מחלות שמקבלות ממדים של מגפות. רפואת הילדים מתמודדת בעשור האחרון עם מספר מגיפות: השמנה ומכלול סיבוכיה (סכרת, יתר לחץ דם ועוד), ליקויים נוירוהתנהגותיים (אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז, חרדות ודיכאון, ליקויי למידה ועוד) ומחלות זיהומיות (במקום השלישי). האינטרס של המדינה למען אזרחיה הוא לעסוק במניעת מכלול הבעיות!! בעוד שכולם עסוקים בנושא החיסונים שהוא נושא מעורר מחלוקת בשל החשש הגדול מסיבוכים מדאיגים שלמרות שהקשר נשלל ההורים לא מאמינים להסברים (הכוונה לקשר בין חיסוני גיל שנה לאוטיזם).
אם בטיפות החלב יגדילו ראש ויקחו על עצמם תפקיד במניעת השמנה וקידום התפתחות (בתחום המוטורי בעיקר) משפחות יבחרו להגיע לתחנה לשם מקור הדרכה ואז ניתן יהיה לשכנע גם לתת את החיסונים במועדם.

28.09.2022, 13:26

לאנונימי שמציע ( בציניות) תו ירוק לחיסוני השגרה, מזכיר שיש כבר עמותה, שלמרבה הזוועה דוחפת בדיוק לזה: עמותת מחוסגן.
ולמינה גורביץ המופתעת שהורים לא מאמינים שאין קשר בין חיסונים ואוטיזם: אם רמת המניפולציות שאנחנו רואים סביב חיסוני הקורונה משקפת גם את המחקרים בנושא אוטיזם וחיסון, אז לא מפתיע בכלל שהורים לא מאמינים.

סופסופ!!!!