מחקרים

יעילותם של טיפולים להיפרכולסטרולמיה שאינם סטטינים

מספר טיפולים חדשים להיפרכולסטרולמיה, כגון אינקליסירן, נמצאו כיעילים יותר מאחרים בהפחתת ערכי הכולסטרול

השפעה של טיפול בסטטינים טרם ניתוח לב וכלי דם
טיפול בסטטינים. אילוסטרציה

לאחרונה פורסמו בכתב העת 'Current Medical Research and Opinion' תוצאותיה של מטה-אנליזה העוסקת ביעילותם של טיפולים שאינם סטטינים כטיפול להיפרכולסטרולמיה. במטה-אנליזה זו החוקרים העריכו את יעילותם היחסית של טיפולים שונים להפחתת ערכי הכולסטרול. החוקרים ערכו השוואה בנוגע ליעילותם של אינקליסירן (לקוויו), אוולוקומב, אלירוקומב, חומצה במפדואית ואזטימיב במטופלים עם היפרכולסטרולמיה, ו/או סיכון קרדיווסקולרי מוגבר עקב רמות גבוהות של כולסטרול ליפופרוטאין בעל צפיפות נמוכה (LDL-C), אשר נוטלים סטטינים במינון המקסימלי הנסבל.

החוקרים ביצעו סקירה שיטתית של הספרות על מנת לזהות מחקרים קליניים שפורסמו עד לפברואר 2021, אשר השוו את אחוז השינוי של ה-LDL-C מהבסיס. בנוסף, נערכה מטה-אנליזת רשתית המבוססת על 23 מחקרים עם למטופלים עם מחלה קרדיווסקולרית טרשתית ו/או נמצאים בסיכון קרדיווסקולרי מוגבר, אשר מטופלים עם סטטינים באופן המקסימלי הנסבל.

תוצאות המטה-אנליזה הראו כי מבחינת הפחתת ה-LDL-C, טיפול עם אינקליסירן, אוולוקומב ואלירוקומב הראה יעילות טובה יותר בהשוואה לאינבו, חומצה במפדואית ואזטימיב. כמו כן, הטיפול עם אינקליסירן היה בר-השוואה לטיפול עם אלירוקומב (הפרש ממוצע: 0.78% [רווח בר מהימנות של 95%: 8.35-, 9.88]) ועם אוולוקומב (8.16% [רווח בר מהימנות של 95%: 1.82-, 18.49]).

לסיכום, המחקר מספק מידע בנוגע ליעילות בת-ההשוואה של תרופות להורדת כולסטרול, כאשר אין בנמצא מחקרים המשווים ראש-בראש בין הטיפולים השונים. הממצאים מצביעים על כך שאינקליסירן, אוולוקומב ואלירוקומב צפויות להוביל לשיפור קליני משמעותי בערכי כולסטרול ה-LDL במטופלים עם היפרכולסטרולמיה וסיכון קרדיווסקולרי מוגבר, אשר מקבלים סטטינים במינון מקסימלי.

מקור:

Burnett, H., Fahrbach, K., Cichewicz, A., Jindal, R., Tarpey, J., Durand, A., Di Domenico, M., Reichelt, A., & Viljoen, A. (2022). Comparative efficacy of non-statin lipid-lowering therapies in patients with hypercholesterolemia at increased cardiovascular risk: A network meta-analysis. Current Medical Research and Opinion, 38(5), 777–784.

נושאים קשורים:  מחקרים,  היפרכולסטרולמיה,  אינקליסירן,  תחלואה קרדיווסקולרית,  סטטינים
תגובות