מחקרים

תפקידם של RNA לא מקודדים בטיפול בטרשת עורקים

RNA לא מקודדים נקשרים באופן רחב לתהליך היווצרותה של טרשת עורקים. תרופות המתבססות על עקרון זה, כגון שימוש ב-RNA מפריע, מפחיתות את ערכי ה-LDL ומסייעות בטיפול בטרשת העורקים

טרשת עורקים היא הגורם העיקרי למוגבלות ולתמותה ברחבי העולם, מה שמוביל לנטל רפואי כבד בכלל המדינות. ידוע זה מכבר כי מדובר בסוג של מחלה דלקתית כרונית המצויה בדפנות כלי הדם, וכי הפתוגנזה העיקרית שלה היא הצטברות תאי חיסון בתוך הנגע, היווצרות תאי קצף, ולבסוף, קרע של הרובד, המוביל לאיסכמיה של איברים שונים.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Frontiers in Cardiovascular Medicine ', החוקרים הציגו את ההתקדמות המחקרית החדשה של RNA לא מקודדים, הקשורה לתהליכים הפתופיזיולוגיים של טרשת עורקים, ואת הניסויים הקליניים הקיימים על תרופות RNA המכוונות לטיפול בטרשת עורקים.

RNA לא מקודדים (ncRNA) ממלאים תפקיד חיוני בוויסות התהליכים הפיזיולוגיים והפתופיזיולגיים בתאים. ישנה כמות הולכת וגדלה של מחקרים המראים כיצד ncRNA משתתפים גם בהתפתחותה של טרשת עורקים, וכן בוויסות פנוטיפים תאיים כגון תפקוד לקוי של האנדותל, גיוס לויקוציטים, יצירת תאי קצף, החלפת פנוטיפ של תאי השריר החלק בכלי הדם ואפופטוזה.

בהתחשב בתפקידם הרחב של ncRNA בתהליך יצירת הטרשת, הם נהפכו למטרה טיפולית פוטנציאלית, ומהווים שיקול משמעותי בעיצובן של תרופות חדשות. טיפולים מבוססי RNA מפריע (RNA interference) נוצרו תחת ההשראה של RNA מפריע קטן, המצוי בתהליכים תאיים פיזיולוגיים תקינים, ומתנהג כמווסת שלילי של חלבונים מסוימים. לדוגמה, אינקליסירן היא סוג של RNA מפריע המתמקדת ב-PCKS9 mRNA, ועל ידי כך מפחיתה את רמות ה-LDL-C, ומטפלת בטרשת עורקים.

מקור:

Tang, Y., Li, H., & Chen, C. (2022). Non-coding RNA-Associated Therapeutic Strategies in Atherosclerosis. Frontiers in Cardiovascular Medicine, 9.

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת עורקים,  RNA,  היפרכולסטרולמיה,  דלקת כרונית
תגובות