חדשות

עונשים קלים לבוגרי בתיה"ס לרפואה בחו"ל שהעתיקו בבחינות הרישוי

"דה מרקר": הרשויות חסרות אונים כנגד סטודנטים לרפואה שלמדו בחו"ל, זייפו מסמכים ונתפסו מעתיקים בבחינות הרישוי | פרשת הדיפלומות המזויפות של סטודנטים שלמדו בארמניה התמסמסה

מתמחים ברפואה. אילוסטרציה

פרשת 13 המעתיקים שנתפסו "על חם" בבחינת הרישוי לבוגרי רפואה בחו"ל מיוני שעבר, והאירוע שבו התגלה כי פרק הבחינה ברפואה פנימית הודלף לכ-200 מהנבחנים וכן פרשת הדיפלומות המזויפות של סטודנטים שלמדו בארמניה - התמסמסו והרשויות נתגלו כחסרות אונים בהקשר לענישת הסטודנטים שסרחו. העונשים שספגו היו קלים ולא מרתיעים.

רוני לינדר ב"דה מרקר" חזרה לפרשיות הללו הבוקר (ג') ודיווחה כי על 13 המעתיקים הוטלו עונשים קלים; חקירת ההדלפה מתמהמהת ובפרשת הדיפלומות המזויפות מארמניה הוחלט לסגור את כל התיקים.

"משרד הבריאות ולעתים גם רשויות החוק, נדרשים לבלום בשנים האחרונות נסיונות זיוף, העתקה, התחזות ושיטות מפוקפקות אחרות שנוקטים בוגרי בתי הספר לרפואה בחו"ל – במטרה להיכנס למערכת הבריאות הישראלית", ציינה לינדר. הבעיה המטרידה בכל הפרשות הללו: "מדובר בדיני נפשות. מי שיקבלו רשיון רפואה ישראלי כתוצאה מהעתקה במבחן הרישוי או זיוף הדיפלומה רשאים לטפל בחולים בארץ בלי שעמדו בסף הידע. הרשויות עושות מעט עד לא מספיק כדי כדי למנוע את זה".

לינדר דיווחה שגם לפני שבועיים בבחינה האחרונה שנערכה התגלה בידי נבחן מכשיר האזנה אלקטרוני שהוצמד לגופו והתחיל לצפצף. הוא נמלט מיד. סביר להניח שלא כל מי שהעתיקו או זייפו – נתפסו.

ועדה ובה נציגי משרד הבריאות, ההסתדרות הרפואית והלשכה המשפטית במשרד הבריאות, דנה בכך ו"החליטה לא לפנות להליך משפטי ולהסתפק בעונשים קלים יחסית, לאור חומרת העבירה", כך לפי הדיווח. העונש שהוטל על המעתיקים: דחיית המבחן בשנה. כל אחד מהם עבר שימוע.

פרופ' שאול יציב, מנהל אגף הרישוי למקצועות רפואיים במשרד הבריאות, מסר: "נבחנים שנתפסו עם טלפון לא יוכלו להיבחן במועד הקרוב. מי שנתפסו עם מכשירי האזנה לא יוכלו להיבחן בשני המועדים הקרובים, כלומר רק בעוד שנה וחצי". יציב הודה שהעונשים היו קלים ביחס לחומרת העבירות "וזה נובע מהערכת הסיכוי להגן על ההחלטה בבית המשפט, והקושי להוכיח שהיתה העתקה".

לגבי הדלפת פרק הבחינה ברפואה פנימית, הר"י שכרה שירות מחוקר פרטי שקבע בסבירות גבוהה ביותר את זהות המדליף. משרד הבריאות העביר את ממצאי החקירה למשטרה בספטמבר ומאז לא היו התפתחויות גלויות בחקירה והחשוד טרם זומן לחקירה.

על "פרשת ארמניה" כתבה לינדר: "זו הפרשה החמורה מכולן. בדצמבר 2018 עצרה המשטרה 40 רופאים, סטז'רים ורוקחים, שהציגו בפני משרד הבריאות דיפלומות סיום לימודים מאוניברסיטאות בארמניה אך התברר שלמדו שם פרקי זמן קצרים בלבד וחלקם נכשלו בלימודי רפואה במדינות אחרות. על סמך הדיפלומות ניגשו למבחני הרישוי בישראל. חלקם עברו וקיבלו רשיון לעסוק ברפואה או ברוקחות.

לפי מידע שקיבל ארגון לביא במסגרת בקשת חופש מידע, המשטרה בדקה 184 תיקים של בוגרי ארמניה אולם ב-2020 החליטה הפרקליטות לגנוז אותם ולא להגיש כתבי אישום. במשרד הבריאות מתוסכלים מסגירת התיקים: "ידינו כבולות כיוון שעם קבלת רשיון הרפואה, המקבל כפוף לדין משמעתי בלי קשר למקום לימודיו והליך משמעתי יכול להתקיים רק אם תוגש נגדו קובלנה אישית".

נושאים קשורים:  סטודנטים לרפואה,  בחינות רישוי,  בתי ספר לרפואה בחו"ל,  זיוף,  ההסתדרות הרפואית,  פרופ' שאול יציב
תגובות
אנונימי/ת
02.03.2022, 18:34

חרפה!

אנונימי/ת
02.03.2022, 18:38

מה?
(זה כל מה שנשאר לי לרשום....)

אנונימי/ת
02.03.2022, 19:04

המילה אחת-מפחיד.מה חוסר האונים הזה.

02.03.2022, 19:08

רפובליקת בננות? כנראה.

אנונימי/ת
02.03.2022, 22:04

יש רופא דובר ערבית בסורוקה שלטענתו למד בעיר ידועה ברוסיה, נגיד מוסקבה.
חצי מהאחיות "רוסיות", ומאד מהר התברר שרוסית הוא לא יודע.
אחיות גם ניסו לשוחח איתו באנגלית, התברר שגם אנגלית הוא לא יודע.
השאלה נותרה בעינה, באיזו שפה לומדים במוסקבה?