מחקרים

אילו גורמים משפיעים על תהליך הברירה של תאי T דלקתיים במעיים?

חוקרים מצאו כי שמספר מצומצם של מיני חיידקים עשויים להיות בעלי השפעה דומיננטית על רפרטואר תאי ה-T במעי במהלך דלקת מעי, ומשערים כי שבטים דומיננטיים של תאי T פרו-דלקתיים עשויים לשמש כמטרה טיפולית

31.01.2022, 12:59

היבטים מרכזיים הקשורים לפעילות של תאי T במעיים טרם התבררו דיים. בכך ניתן לכלול את הספציפיות של התאים לאנטיגן, והברירה שלהם על ידי המיקרוביוטה ואנטיגנים אחרים במעי, כמו גם התרומה של שבטים אינדיבידואליים של תאי T לבקרה ולתפקוד האפקטורי של מערכת החיסון.

במחקר שפורסם בכתב העת Immunity עקבו החוקרים אחרי אוכלוסיות של תאי T, בכדי לאפיין את הקשר שבין הרפרטואר של קולטני תאי ה-T ובין הסביבה האנטיגנית של המעי.

במסגרת המחקר מצאו החוקרים כי תאי T המייצרים אינטרפרון-γ ואינטרלוקין-17 חלקו קלונוטיפים דומיננטיים משותפים של TCRα, שהיו שונים מאלו של תאי T רגולטוריים מסוג Foxp3+.

קלונוטיפים זהים של TCRα הצטברו במעי הגס של אנשים שונים, כאשר אנטיביוטיקה או קולוניזציה מוגדרת היו במתאם להתפשטות של קלונוטיפים מורחבים ומובחנים של תאי T.

המחקר מדגים היבטים מרכזיים של הפעלת תאי CD4+ T במעי, ותוצאותיו מצביעות על כך שמספר מצומצם של מיני חיידקים עשויים להיות בעלי השפעה דומיננטית על רפרטואר תאי ה-T במעי במהלך דלקת מעי (colitis). החוקרים משערים כי שבטים דומיננטיים של תאי T פרו-דלקתיים עשויים לספק מטרה טיפולית חדשה במחלת מעי דלקתית אנושית.

מקור:

Muschaweck, M et al. Immunity. 2021 Nov 9;54(11):2565-2577.e6. doi: 10.1016/j.immuni.2021.08.014

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מעי,  תאי T,  מיקרוביום,  אנטיגן
תגובות