מחקרים

הוספת דורבלומאב לטיפול נאו-אדג'ובנטי בחולי סרטן ריאות

במחקר שבדק את ההשפעה של דורבלומאב כטיפול פרי-אופרטיבי בחולי סרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים עלה כי הטיפול הוביל לתגובתיות הדמייתית ופתולוגית

סרטן הריאות. אילוסטרציה

במחקר SAKK 16/00, שבוצע בחולי סרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים הנמצאים בשלב הנתיח IIIA(N2), נבדקה יעילות הטיפול הנאו-אדג'ובנטי במחלה. המחקר בדק טיפול עם ציספלטין ודוסטאקסל טרם הניתוח. הטיפול הוביל לשיעור של 48% בזמן ההישרדות ללא אירוע (EFS – Event Free Survival) לאורך שנה.

בהמשך למחקר המוזכר, בוצע מחקר נוסף. חוקרי המחקר הנוכחי, שפורסם בכתב-העת 'Journal of Clinical Oncology', בדקו האם ישנו יתרון בהוספה של התרופה דורבלומאב לטיפול הפרי-אופרטיבי (perioperative). זהו מחקר פאזה 2, זרוע אחת, רב-מרכזי.

הטיפול הנאו-אדג'ובנטי שנבדק כלל שלושה מחזורי טיפול בציספלטין במינון 100 מיליגרם/מטר רבוע ובדוסטאקסל במינון 85 מיליגרם/מטר רבוע. הטיפול ניתן פעם בשלושה שבועות, ולאחריו ניתנו שתי מנות של דורבלומאב במינון 750 מיליגרם, פעם בשבועיים. המטופלים המשיכו לקבל דורבלומאב למשך שנה לאחר הניתוח.

הנקודה הסופית של המחקר הייתה שיעור ההישרדות ללא אירוע במשך שנה (EFS). השערת המחקר, לצורך שיקולים סטטיסטיים, הייתה שיפור בשיעור ההישרדות ללא אירוע במשך שנה. החוקרים סברו כי שיעור זה יעלה מ-48% ללא התרופה, ל-65% עם התרופה.

המחקר כלל 68 מטופלים, כאשר 67 מתוכם נכללו באנליזה המלאה של המחקר. שיעור התגובתיות בהדמיה לאחר הטיפול הנאו-אדג'ובנטי עם כימותרפיה היה 43% (רווח בר-סמך של 95%, 31 עד 56). לאחר סדרה של טיפול נאו-אדג'ובנטי אימונותרפי השיעור היה 58% (רווח בר-סמך של 95%, 45 עד 71).

55 מטופלים עברו כריתה של הגידול. 34 מתוכם (62%) הגיעו לתגובה פתולוגית משמעותית (MPR: Major Pathologic Response), המוגדרת כעד 10% תאי גידול ברי-חיים. 10 מטופלים (18%) הגיעו לתגובה מלאה (Complete response).

ירידת שלב (downstaging) של קשריות הלימפה לאחר הניתוח (ypN0-1) נצפתה בקרב 37 מטופלים (67%). אצל 51 (93%) מטופלים שעברו כריתה של הגידול, הכריתה דורגה כ-R0. ביטוי ה-PD-L1 טרם הטיפול לא נצפה כבעל השפעה מובהקת על התגובה הפתולוגית המשמעותית (MPR) או על ירידת שלב של קשריות הליפה.

שיעור ההישרדות ללא אירוע במשך שנה היה 73% (בהשערה דו-צדדית של 90%, 63 עד 82). חציון ערך זה, ושיעור ההישרדות הכללית (overall survival) לא הושגו לאחר 28.6 חודשים, תקופת החציון. 59 (88%) מהמטופלים חוו אירוע שלילי בדירוג 3 ומעלה, כולל שני מקרי מוות, אשר נקבעו כלא קשורים לטיפול.

החוקרים מסכמים כי טיפול פרי-אופרטיבי (perioperative) עם דורבלומאב, הניתן בנוסף לכימותרפיה נאו-אדג'ובנטית לטיפול בסרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים בשלב IIIA(N2), הוא טיפול בטוח. כמו כן, השפעות הטיפול עולות על הנתונים הקיימים משימוש בכימותרפיה בלבד.

מסקנה זו נשענת על שיעור התגובה הפתולוגית המשמעותית (MPR) שהיה גבוה יותר בעקבות השימוש בתרופה, וכן על הנתון המעודד של שיעור ההישרדות ללא אירוע במשך שנה, אשר עמוד על 73%.

מקור: 

Rothschild, S. I., Zippelius, A., Eboulet, E. I., Savic Prince, S., Betticher, D., Bettini, A., Früh, M., Joerger, M., Lardinois, D., Gelpke, H., Mauti, L. A., Britschgi, C., Weder, W., Peters, S., Mark, M., Cathomas, R., Ochsenbein, A. F., Janthur, W.-D., Waibel, C., … Pless, M. (2021). Sakk 16/14: Durvalumab in addition to neoadjuvant chemotherapy in patients with Stage IIIA(N2) non–small-cell lung cancer—a multicenter single-arm phase II trial. Journal of Clinical Oncology, 39(26), 2872–2880. https://doi.org/10.1200/jco.21.00276

נושאים קשורים:  מחקרים,  אימונותרפיה,  סרטן ריאות מסוג תאים לא-קטנים,  טיפול נאו-אדג'ובנטי,  דורבאלומאב
תגובות