חדשות

הוקמה מעבדת הליכה חדשנית במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין

במעבדת המחקר המתקדמת ניתן להעריך במדויק ליקויים בתגובות שיווי המשקל ולאור הממצאים להציע טיפול מותאם אישית למשוקמים נוירולוגיים ואחרים ולמנוע נפילות מסוכנות

מסוע ממוחשב במעבדת ההליכה בבית החולים לוינשטיין. צילום: דוברות בית החולים

אחת הסכנות הגדולות הפוגעת באיכות ובתוחלת החיים היא סכנת הנפילות. לאנשים שעברו אירוע מוחי או חבלה קשה בגו וברגליים, מעידה ונפילה הן סיכון ממשי וחמור. שחזור היכולת לעמוד וללכת היא מטרה עיקרית בתהליך השיקומי, ועדיין גם כשהיכולת הזאת מושגת, סכנת הנפילה ממשיכה לסכן את בריאותם ואף את חייהם של המשוקמים.

על מנת להתמודד עם הבעיה הוקמה לאחרונה במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מעבדת הליכה מתקדמת שבה ניתן להעריך במדויק ליקויים בתגובות שיווי המשקל ולאור הממצאים ניתן יהיה להציע טיפול מותאם אישית, בהתאם לליקוי שנמצא.

הציוד המתקדם שנרכש על ידי הנהלת המרכז הרפואי, בראשות ד"ר חגי אמיר, כולל סוללה של מצלמות המאפשרות הערכה תלת מימדית מדויקת של כל רכיבי התנועה ברגליים, בגו ובידיים. המכשור החדיש כולל מסוע ממוחשב החושף את המטופל להפרעות לא צפויות בעת ההליכה בכל הכיוונים, ובכך מדמה מצב של איבוד שיווי משקל, בדומה למעידה ולנפילה. תגובות המטופל להפרעה לשיווי המשקל נמדדות באמצעות המערכת לניתוח התנועה.

מערכת זו נבדקה על ידי ד"ר שירלי הנדלזלץ מהמחלקה לפיזיותרפיה וד"ר נחום סורוקר מהמחלקה לשיקום נוירולוגי ב"לוינשטיין" ופרופ' יצחק מלצר מאוניברסיטת בן גוריון. בסדרת מחקרים שפרסמו לאחרונה אופיינו תגובות שיווי המשקל של מטופלים שעברו שבץ מוחי בהשוואה לנבדקים בריאים. על סמך תוצאות המחקר נבנה פרוטוקול אימון ייחודי לשיפור תגובות המונעות נפילה. דבר מעניין נוסף שנמצא הוא שבתגובה להפרעה לא צפויה לשיווי המשקל, ישנם חולים שמפיקים תנועות אוטומטיות אשר אינם מסוגלים לבצע בצורה רצונית. במחקר עתידי תיבדק האפשרות לנצל את התופעה להגדלת היכולת התנועתית של החולים שתנועתם הרצונית נפגעה.

הקמת המעבדה היא מיזם משותף של ד"ר אמיר חיים, מנהל רשות המחקר במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין, עם המעבדה לביומכניקה וביורובוטיקה בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, בראשות פרופ' אלון וולף והמעבדה לניתוח תנועה ושיקום במחלקה לפיזיותרפיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, בראשות פרופ' יצחק מלצר.

נושאים קשורים:  מעבדת הליכה,  בית החולים לוינשטיין,  ד"ר שירלי הנדלזלץ,  ד"ר נחום סורוקר,  ד"ר חגי אמיר,  מניעת נפילות,  חדשות
תגובות