מחקרים - נגיף הקורונה

עד כמה ההקפדה על ריחוק פיזי ועל שימוש במסיכות מגנה מפני הנגיף?

מחקר בינלאומי מקיף שהתפרסם ב-Lancet העריך את הסיכוי להדבקה בנגיף כאשר הציבור ממוגן בהתאם להנחיות גורמי הבריאות. הנה המסקנות:

האם עטיית מסיכה באמת מועילה? צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

עד כמה ריחוק-חברתי פיזי, שימוש במסיכות אף-פה ומיגון לעיניים מונעים או מפחיתים את שיעורי הסיכון להידבק בנגיף קורונה?

המחקר שהוגדר כ"מקיף ביותר שנעשה עד כה" בנושא הזה התפרסם בשבוע שעבר ב-The Lancet ובו סוכמו ממצאים מתוך 172 מחקרי תצפית שנעשו ב-16 מדינות בשש יבשות בעולם, בכלל זה מחקרים בקרב עובדי בריאות בקהילה ובבתי החולים.

הדו"ח נכתב על ידי צוות רופאים-חוקרים מאוניברסיטת מק'מאסטר בקנדה ובהשתתפות חוקרת מהמכון למחקר קליני באוניברסיטה האמריקאית בביירות, לבנון. החוקרים צירפו למסמך זה עבודה נוספת בנושא שפרסמו באותו כתב עת שני חוקרים אחרים - האחד מאוניברסיטת ניו-סאות'-וולס בסידני, אוסטרליה והאחר מהמרכז למניעת מחלות בבייג'ינג.

הדו"ח מציג, בערכים כמותיים, את הסיכוי להידבקות ולהעברת הנגיף בין בני אדם כאשר הם ממוגנים בהתאם להנחיות גורמי הבריאות השונים, בכלל זה בישראל. מחברי הדו"ח כתבו: "מומלץ שבני אדם ישמרו על ריחוק פיזי זה מזה, וככל שהמרחק ביניהם יהיה גדול יותר, כך הסיכון להידבקות קטן יותר".

בריחוק פיזי: הסיכוי להעברת הנגיף מאדם לאדם כאשר הם במרחק של פחות ממטר זה מזה הוערך במחקר ב-12.8%, אבל הסיכוי או הסיכון פוחת ל-2.6% כאשר המרחק הוא ממטר ומעלה וכאשר המרחק ביניהם גדל לשני מטרים מטר – הסיכוי להידבקות פוחת אף יותר והוא אכן הרבה יותר יעיל ומומלץ. עם זאת "מידת הוודאות המלאה" של הראיה הזאת נקבעה במחקר כ"מתונה".

בשימוש במסיכת אף-פה: הסיכוי להעברת הנגיף מאדם לאדם כאשר אינם עוטים מסיכות, כולל מסיכות N95, נקבע כ-17.4% והוא יורד ל-3.1% כאשר עוטים מסיכה. עם זאת, מידת הוודאות של ממצא זה בכל זאת חושבה כ"נמוכה".

שימוש במיגון עיניים (מסיכה שקופה): הסיכוי להעברת הנגיף ללא מיגון העיניים הוא 16% לעומת 5.5% "כאשר יש צורה כלשהי של הגנה" כמו שימוש במגן הפנים השקוף ה-visor או משקפי ההגנה (גוגלס). גם כאן מידת הוודאות המלאה היא "נמוכה".

מחברי הדו"ח ציינו שלא בחנו ניסויים בהקשר זה שנעשו במתכונת אקראית.

בעקבות מחקר זה הפיץ ה-WHO הודעה שבה הוא למעשה שינה את נוסח ההמלצות-הנחיות והעצות שלו לגבי שימוש במסיכות. ההודעה החדשה מדגישה שמומלץ לעטות מסיכות במרחב ציבורי – ויש מדינות שהוראה זו נקבעה כחובה בהן – כאשר אין אפשרות לשמור על ריחוק פיזי בהתאם להמלצות הרגילות. "המידע המצטבר הראה שמסיכה משמשת מחסום להפצתה פוטנציאלית של הזיהום הטיפתי" נאמר בהנחיה העדכנית.

ה-WHO סבר בעבר שאין מספיק ראיות לכך ששימוש חובה במסיכות כאלו יעיל עבור עובדי מערכות בריאות, אבל בהדרגה השתנתה גישתו. מומלץ שהשימוש במסיכות יהיה חובה בתחבורה ציבורית, בחנויות, בקניונים ובכל סביבה שיש בה התקהלות המונית.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפת הקורונה,  מיגון אישי,  מסיכה,  ריחוק פיזי,  מחקר בינלאומי,  ארגון הבריאות העולמי,  חדשות,  קורונה
תגובות
08.06.2020, 12:19

מי שלמד רפואה והוא קלינאי ברור שווירוסים עוברים מאדם לאדם בזמן דיבור לא מוגן , שילוב של מסכה כירורגית ומגן שקוף של הפנים מבטיח כמעת באופן מוחלט להימנע מהדבקה,מרחק בין בני אדם ו חסיפה קצרה גם מורידים באופן דרסטי סיכוי להדבק. אני לא יודע האם לצחוק או לבכות על כך ששוטפים קירות ורצפות. וירוסים לא קופצים לא מקירות ולא ממדפים! מי שולח לשטוף קירות ורצפות אין לא עידה מינימלית ברפואה

אנונימי/ת
08.06.2020, 20:18

ראשית, רצפות מחלקות וחדרי ניתוח שוטפים יום יום, ומספר פעמים ביום. וטוב שכך.
הרי גם אתה, לומד הרפואה והקלינאי, מבין שבסוף יום עבודה אנשים נוגעים בנעליים שלהם (אגב, גם מרימים עטים שנפלו לרצפה ושאר ציוד. קורה. אנו בני אדם).
בקירות קל לגעת וקל להשען עליהם. האם עלינו לחשוש מהעברה ממשטחים? היום אנו משערים שפחות. אבל העברה ממשטחים אפשרית (שוב, לא רק לקורונה ולא רק לכפות הידיים אותם שוטפים, אלא לביגוד).
אז ניתן להתדיין כן או לא. לטעמי אין מקום לזלזל בגסות על מי למד פה יותר רפואה ומי יותר קליני מהשני.

08.06.2020, 20:43

מסכים

11.06.2020, 14:58

ומי שולח לרסס מדרכות שטופות שמש ?

אנונימי/ת
08.06.2020, 20:36

מאמר מלומד בלאנסט. מלומד של ממש! אם אשב לבדי באי בודד עם מסיכה ומשקפת צלילה הסיכוי שלי להידבק הוא מינימלי! בראבו, חוקרים מלומדים, אפשר לטוס לאי? אהה, סליחה, אין טיסות... מזל שכל האנשים הלא מלומדים עדיין לא הבינו זאת ורק אנחנו, החוקרים, מבינים, וכותבים מאמר נוסף בדרך לפרופסורה.

אנונימי/ת
08.06.2020, 21:15

ממש כמו המחקר המוכיח שלא יהיו תאונות דרכים אם יסגרו את הכבישים

המסקנה ההגיונית שחובה ללבוש מסיכה במקומות סגורים ואיזורי התקהלות
אבל ההנחיה בארץ כוללת ללבוש מסיכה גם ברחוב ובפארק ובים .כשההנחיות לא הגיוניות
לא פלא שהציבור מזלזל