דעות

שחיקת הרופאים, טובות הנאה ואיסורים גורפים

להגביל רופאים להיפגש עם בעלי מקצוע אינו אלא פגיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ופגיעה בחופש המקצוע

שחיקה בקרב רופאים. אילוסטרציה

לאחרונה הוציא מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב חוזר מנכ"ל: "כללים להתקשרויות בעלות אופי מסחרי של מוסדות הבריאות". חוזר זה יצא בעקבות תכנית טלוויזיה פרובוקטיבית ("המקור, ערוץ 10, ינואר 2018) של העיתונאי רביב דרוקר שבו ניתן היה לצפות במספר רופאים המבקשים נסיעות לחו"ל או ארוחות מסוכני תרופות. בעקבות תשדיר זה התקיים דיון דחוף בכנסת בוועדה לביקורת המדינה, בראשותה של ח"כ שלי יחימוביץ, ב- 18.1.18. בתכנית טלוויזיה זו נצפו מעשי תועבה של רופאים בודדים מתוך יותר מ-25,000 רופאי ישראל העושים עבודתם נאמנה יומם ולילה להצלת חיי אדם.

זו עוד אחת מתכניות הדלגיטימציה של רופאי ישראל – תופעה שלצערי הולכת ותופשת תאוצה בשנים האחרונות. בעוד מספר הרופאים לנפש הולך ויורד בישראל ותקני הרופאים לא עלו בשנים האחרונות, המצב במערכת הבריאות הציבורית הולך ונעשה קשה מיום ליום. כיום חסרים קרוב לכ-4,000 תקני רופאים בישראל (נתון ששמעתי מההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) – שזה כאילו חסרים בישראל כארבעה בתי חולים גדולים כ"שיבא", דבר הגורם למעט הרופאים שבמערכת הציבורית לעבוד הרבה יותר קשה, התורים הולכים ונעשים ארוכים יותר, הזמן שנשאר לרופא לשוחח עם החולה ומשפחתו הולך ומתקצר והעומס הפיזי והנפשי על הרופא הולך ועולה. השחיקה במערכת הרפואית הציבורית הולכת וגדלה עד שתגיע לנקודת רתיחה בשלב כלשהו אם לא יתוקן המצב לאלתר.

הציבור בישראל אינו יודע את האמת - שחסרים תקנים - ומאשים את הרופאים עצמם בכאוס במערכת הבריאות הציבורית. הרופאים הם האשמים, לפי דעת הציבור בישראל, בגרימת תורים ארוכים, בהמתנה ממושכת לטיפול בחדרי המיון, בהמתנה למיטות פנויות במחלקות הפנימיות, בדחיית ניתוחים, בתורים האינסופיים לבדיקות הדמיה, לייעוץ אצל רופאים מקצועיים ולזמן הקצר שנותר למתן תשובות ולשיחה עם משפחות החולים.

אין הסברה אמיתית לציבור שמי שאשם בכך אלה אינם הרופאים אלא קובעי המדיניות והמחוקק בישראל – הגופים הפוליטיים.

לאור החוסר בתקנים ומיעוט ברופאים, בד בבד תורנויות הרופאים המתמחים לא קוצרו והן נמשכות שעות רבות מעבר ליכולת הפיזית והנפשית לתפקוד אופטימלי של בן תמותה. אמנם לאחר שביתת הרופאים בשנת 2011 מספר התורנויות לחודש צומצם עד לשש בלבד, אך שוב הדבר גורם לעומס על המערכת הרפואית בבתי החולים בהינתן העובדה שחסרים רופאים במערכת הציבורית.

בד בבד, גורמים אינטרסנטים מאשימים את הרופאים באחריות לעלייה ביוקר המחיה בישראל ולעלייה בהוצאות הבריאות ולאור זאת אף הגדילו לעשות ולהעביר בחוק את סעיף הבריאות בחוק ההסדרים, כדי שרופאים לא יוכלו לקחת מהחולים שכר ככל שירצו אלא יוגבלו על ידי המבטחים וקופות החולים. הלכה למעשה, מי שהרוויח ממהלך זה אלה אינם החולים עצמם אלא המבטחים וקופות החולים.

לאחרונה אף זכינו לצפות ביד מכוונת שפרסמה באמצעי התקשורת את תלושי השכר של האלפיון העליון של רופאי ישראל (כ-250 מתוך 25,000 רופאים בישראל) המרוויחים שכר של רבבות אלפי שקלים לחודש, דבר שגרם, פעם נוספת, להשתלחות הציבור ברופאים, שרובם מרוויחים שכר של פחות מ-30,000 לחודש ואף למטה מכך. אנו הראשונים שמאחלים לכל חברינו הרופאים להרוויח בכבוד, אולם צרם לנו שאותו גורם אינטרסנטי שפרסם את המידע לא טרח להזכיר שמדובר במיעוט הרופאים, דבר שיצר רושם מוטעה בציבור שאלו הן אכן משכורות הרופאים בישראל. יש לזכור שרופאי ישראל הם לא שודדי הקופה הציבורית ואם הם מרוויחים יפה, סימן שהם עובדים קשה ומגיעה להם כל אגורה.

ובחזרה לחוזר מנכ"ל משרד הבריאות מיוני השנה בנושא ההתקשרויות בעלות אופי מסחרי של מוסדות הבריאות, שלא ניתן לנתק אותו מהדברים הנ"ל הבאים להעצים את ה"עונש" שמקבלים אותם מעט מרופאי ישראל הסוררים שביקשו נסיעות לחו"ל וטובות הנאה אחרות ופסולות מתועמלני חברות התרופות. חלק הארי מחוזר המנכ"ל - נוהל ביצוע ניסויים קליניים ומחקרים במוסדות בריאות, התקשרויות עם גופים חיצוניים לשם מימון כנסים מדעיים וימי עיון, נסיעות של רופאים לחו"ל על חשבון חברות מסחריות - ידוע מהעבר ואין חדש אלא חידוד והדגשים על הקיים.

החדש בנוהל הוא הסייפא, שבו נקבע לראשונה בישראל ש"חל איסור לקיים פגישות אישיות עם התועמלנים". כדי למגר את התופעה של מתן טובות הנאה לרופאים, דבר הפסול לכל הדעות, נקבע באופן גורף. האם יעלה על הדעת להגביל רופאים להיפגש עם בעלי מקצוע בשל חשד שאלה יגרמו לקבלת טובות הנאה, לכאורה? האם אין כאן פגיעה ברופאים כבני אדם היכולים להפעיל שיקול מה טוב ומה נכון ומה לא טוב ומה לא נכון לעשות?

אין ספק שקבלת טובות הנאה אסורה ויש לגנותה בכל דרך, אולם מכאן ועד להוציא איסור גורף להיפגש עם סקטור זה או אחר בבתי החולים ו/או קופות החולים, זה מסוכן ואינו ליברלי. מחר יאסרו על הרופאים להיפגש עם סקטור אחר באוכלוסיה. לא זאת אלא זאת: מדובר בפגיעה, לכאורה, בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ופגיעה בחופש המקצוע. אין ספק, כאמור, שיש לגנות כל קבלת טובות הנאה, אולם כדאי שקובעי המדיניות במשרד הבריאות ישקלו שוב את המגבלות שהשיתו על הרופאים. אחרי הכל, הרופאים הם לא האשמים בחוסר התקנים ובעומס במערכת הרפואית הציבורית, בהעדר תקציבים ייעודיים להצגת תוצאות העבודות המדעיות שעורכים בבתי החולים בכנסים מדעיים בעולם ועוד.

אין ספק שחשוב לעגן בנהלים ובכללים אתיים את כל נושא ההתקשרויות של חברות מסחריות ומוסדות הבריאות בישראל. אין ספק גם בתרומה הרבה של חברות הפארמה והתעשיה במערכת הבריאות בישראל וביכולת לפתח את בתי החולים שתקציבם מוגבל ומדולל.

אולם, יש לזכור שהרופאים הם המשאב האנושי היקר ביותר שיש למערכת הבריאות ואין בלעדיו. הרופאים הם אבן היסוד של מערכת הבריאות בישראל והם "מצרך מבוקש" בכל מדינה מעבר לים. על המערכת הארגונית למנוע פגיעה במשאב אנוש זה, הן פיזית והן נפשית. על הר"י, כגוף הפרופסיונלי, להדוף כל ניסיון פגיעה ברופאים ובמקצוע הרפואה ומוטב כמה שיותר מוקדם.

נושאים קשורים:  חוזר מנכ"ל משרד הבריאות,  תועמלנות רפואית,  הר"י,  המחסור ברופאים,  חדשות,  דעות,  שחיקת רופאים,  פרופ' מיכאל שכטר
תגובות
אנונימי/ת
01.07.2018, 16:25

למה אין תקנים? כי אין תקציבים. למה אין תקציבים? כי הר"י השביתה את המערכת שוב ושוב בשני העשורים האחרונים במטרה אחת ויחידה: להגדיל את עלות השכר של הבכירים בכ-100%, במקום להגדיל תקנים. אז עלות השכר אכן הוגדלה, ולא נותר כסף להגדלת תקנים (שעכשיו עלותו של כל אחד מהם הוכפלה).

הר"י לא השביתה כדי להעלות שכר הבכירים ב100%. וחבל. בשביתה הובטחו תקנים. אז הובטחו. הר"י לא דאגה לתקן עיוות של שנים וזה העלאת שכר היסוד. תיקון שכר היסוד והעלאתו היה משנה את התגמול לרופאים בצורה יעילה. אכן יש "כוכבים" שמרוויחים שכר רב אולם זה נכון לכל סקטור במשק. אולם יש לזכור שרוב הרופאים, כ 80% מרוויחים שכר שהוא נמוך יחסית לשעות העבודה הרבות שעובד ולאחריות על חיי אדם. לצערי אם הרופאים היו צמודים לוועד עובדי נמל אשדוד או חברת החשמל, אני משוכנע שהמשכורות היו יותר גבוהות היום.

הר"י לא השביתה כדי להעלות שכר הבכירים ב100%. וחבל. בשביתה הובטחו תקנים. אז הובטחו. הר"י לא דאגה לתקן עיוות של שנים וזה העלאת שכר היסוד. תיקון שכר היסוד והעלאתו היה משנה את התגמול לרופאים בצורה יעילה. אכן יש "כוכבים" שמרוויחים שכר רב אולם זה נכון לכל סקטור במשק. אולם יש לזכור שרוב הרופאים, כ 80% מרוויחים שכר שהוא נמוך יחסית לשעות העבודה הרבות שעובד ולאחריות על חיי אדם. לצערי אם הרופאים היו צמודים לוועד עובדי נמל אשדוד או חברת החשמל, אני משוכנע שהמשכורות היו יותר גבוהות היום.

אנונימי/ת
03.07.2018, 20:17

"שכר היסוד" זה בסה"כ רישום בירוקרטי בתלוש השכר, אחד מתוך מרכיבים רבים כמו "שכר משולב" ו-"תוספת 2000", ואין לרישום הזה שום משמעות. מה שקובע זה הברוטו שכולל את כל מרכיבי התלוש ש-"שכר היסוד" הוא כידוע רק חלק קטן מהם, ובנוסף כל שכר הברוטו (כולל תורנויות וכוננויות) מבוטח לפנסיה, 70% דרך קרנות פנסיה ויתרת ה-30% דרך קופות גמל.

ולגבי שכר הרופאים הכולל, אין לי אלא להפנות אותך לדו"ח של משרד הבריאות (ועדת גרמן) שהראה ששכר הרופאים בישראל הוא כיום מהגבוהים ביותר ב-OECD, והיחס בין שכר הרופאים בישראל לבין השכר הממוצע במדינה הוא השני בגובהו ב-OECD אחרי אירלנד. בכל יתר המדינות המערביות שכולנו שואפים להידמות אליהן כמו בריטניה, צרפת וגרמניה, שכר הרופאים נמוך משמעותית בהשוואה לישראל, הן ביחס לרמת החיים (PPP) והן ביחס לשכר הממוצע במשק.

אנונימי/ת
01.07.2018, 19:38

מילים כדורבנות! זלזול כזה מעולם לא נראה. עצם ההנחה ששיקול הדעת המקצועי של רופאים בקבלת החלטות הרישום שלהם ניתן למכירה מעיד על חוסר הבנה במקרה הטוב ופופוליזם במקרה הרע. למפגשי החלפת הידע עם נציגים רפואיים יש ערך רב! האם תפוחים רקובים מעידים על כל החבית? האם נציג משרד הבריאות שנתפס במרמה יוביל לפיטורי כל עובדי המשרד או לחוזר הרומז שכל עובדי המדינה מושחתים?!

תודה. אכן למשרד הבריאות הרושם המוטעה, לדעתי, שהטיפול ב"פירות רקובים" הוא הענשת כל הרופאים. מעניין האם המשרד יאמץ גישה זו ולא יפגש יותר עם נציגי חברות התרופות/חברות הטבק/נציגי התעשיה "ביחידות". האם מגבלה זו קיימת גם על עורכי הדין? מורים? שופטים? האם יעלה על הדעת שרופא ירשום תרופה מסויימת רק אם יתנו לו טובת הנאה?? עד כמה יכולים להשפיל את הרופאים? דווקא משרד שהיה אמור ללטף את הרופאים, לשמור על כבודם, להעניק להם את הכבוד הראוי - מבזה אותם היום עם חוזר המגביל אותם בחופש הפעולה ובמגבלות מוזרות ולא ראויות.

אנונימי/ת
04.07.2018, 15:55

אני שואב השראה מאנשים שיש להם את האומץ הציבורי לדבוק בעובדות ולא בסטטוס קוו. יישר כח.

אנונימי/ת
04.07.2018, 17:06

איזה טובות הנאה? עט מעפן?
החברות משקשקות מהFDA ומהכפיפות לחוק והרגולציה האמריקנית.
לא מפליצים בלי אישור מעו"ד.

אנונימי/ת
02.07.2018, 19:27

משרד הבריאות פופוליסט, אדיש לרפואה וקשוב רק לרעש התקשורת ולאהדתה ל"חביב התקשורת" ליצמן..
ההנחיות הללו הן רק דוגמה אחת...
אין שום עשיה רצינית של המשרד, לא בפיקוח, לא בהנחיות רציניות נדרשות, לא בתכנון מדיניות ולא בהובלת הנחיות קליניות.

אנונימי/ת
02.07.2018, 21:02

אורך חיים של רופא נקבע לפי תקופות - סטאג-שנה, התמחות - כ 5 שנים, רופא מומחה עד המוות. כמובן שנוח למערכת הבריאות להשקיע מחד בסטאגרים ובמתמחים - תקופה קצרה, סכום כסף לא גדול ומאידך לצפצף על הגוף הגדול והחשוב של הרופאים המומחים. עליהם נופלת כל האחריות, עליהם כל הנטל והתגמול במערכת הציבורית לרוב מתסכל. פרט לכך, אין מדינה בה יש חוק הגנת החולה. יש חוק להגנת הצרכן שכולל הכל רק בישראל הפוליטרוקים החליטו אחרת. לדעתי, אין מנוס אלא לתת לכל אותם פוליטרוקים יחס כאל אחד האדם. לא קיצור תורים, לא שירות VIP. שירות טוב כמו לגברת בוזגלו משדרות. אני בטוח ששירות וטיפול שלא מקבלים בחינם - יזכה להערכה נכונה יותר.

אכן ידוע שכל הפוליטיקאים המאושפזים בבתי חולים ציבוריים לא מכירים מה זה תור או דחיית תורים ולא מכירים מה זה לשכב במסדרון. הם מקבלים שירות VIP. אז מאיפה שידעו מה קורה? הכל מתחיל בתקנים חסרים. ראו את מאמר הדיעה של ד"ר זאב פלדמן, יו"ר אירגון רופאי המדינה. אכן קל להאשים את הרופאים בחוליי המערכת. כי הרופאים "ילדים טובים" שלא יוצאים לרחובות ולא צועקים. הפוליטיקאים חייבים להביט במראה 3 פעמים ביום ויראו מי האשם בכאוס במערכת הבריאות. ז במקום לתקן עוד ועוד מחוקקים הגבלים על הרופאים. האם זו השיטה להבריא את מערכת הרפואה בישראל?

אנונימי/ת
03.07.2018, 06:28

אני רק שאלה, זה מתפרסם בעוד מקום או רק פה אצלנו? האם הציבור הגדול נחשף?

לצערי רק כאן

אנונימי/ת
04.07.2018, 10:24

אשמח להבין מדוע איסור על קיום פגישות אישיות עם תועמלנים נחשב לפגיעה ברופאים? מה האינטרס המקצועי של רופא לקיים פגישות אישיות במקום פגישות מסודרות לפרוטוקול? האם האיסור הזה לא אמור להיות הבעיה של התועמלנים? משהו לא ברור לי פה

תעמלנים רפואיים נפגשים איתי לאחר תאום עם מזכירתי בצורה מכובדת שלא יפריע לחולים ושנוכל לשוחח באופן מסודר וגלוי. לא במחשכים. אולם מעתה חל איסור גורף להפגש עם תעמלנים בפגישות שהן ב "4 עיניים". האיסור אכן פוגע בחברות הפארמה ובתעשיה שמעוניינים להציג את ההתפתחויות בשטח למי שאינו בקיא בנושא ואף מגיעים לעדכן ולהתעדכן. חברות הפארמה והתעשיה מעוניינות להשקיע בישראל ובבתי החולים. ברגע שיאסרו לחלוטין את הפגישה עם התעמלנים, יהיה צורך לפטר תעמלנים ואז ההשקעה של החברות במחקרים של בתי החולים עלול להפגע. הרי משרד הבריאות אינו מעניק יש מאיין תקציבים למחקרים רפואיים והתקציבים מגיעים לרוב מחברות הפארמה והתעשחה. אז נכון שהן תחילה יפגעו אולם אלה ישיתו את ההפסדים על המענקים למחקרים. יתר על כן- וזו דעתי - אין עוד מגזר שמונעים ממנו להפגש עם קבוצה זו או אחרת. יש כאן לכאורה הפרה של חוק יסוד כבוד האדם וחרותו וחופש המקצוע. אוסרים על רופאים להפגש עם תעמלנים. מדוע??? בגלל החשש שאלה יעניקו טובות הנאה לרופאים?? האם יעלה על הדעת שניתן "לקנות" רופאים כדי שירשמו תכשיר זה או אחר תמורת פגיה עם תעמלנים??? האם הממשלה אוסרת על עו"ד להפגש עם מגזר מסויים? האם המדינה אוסרת על משרד הבריאות להפגש עם חברות הפארמה? האם חל במדינה מגזר נוסף שאסור לו להפגש עם מגזר אחר על רקע מקצועי??? מדובר בתקדים מסוכן שמערער את יחסי העבודה ואת מרקם החיים במערכת הבריאות תוך רמיסה של מגזר הרופאים עם מגבלות שונות. בגלל מספר רופאים מועט שחטאו וצולמו בכתבתה של מר רביב דרוקר כמבקשי זוטות, משיתים כעת עונש קולקטיבי על מגזר הרופאים במקום שיענישו בחומרת הדין את אותם רופאים סוררים. לדעתי חייבים לחזור לשפיות ולבטל את האיסורים. שיגבירו את האכיפה על המפגשים אבל שלא יבטלו אותם. צריך להיות חכם ולא צודק.

אנונימי/ת
12.07.2018, 11:29

איני יודע אם אתה רופא אבל מהיכן שאוב הנתון של 100 אחוז העלאת שכר לבכירים
בהסכם האחרון. ההפך הוא הנכון. דווקא המנהלים הבכירים קיבלו יחסית פחות מהאחרים.
(ואני שייך לקבוצה הנ"ל.)
בנוסף לטעמך רצוי הוספת תקנים ואז כולם ירויחו משכורות מינימום ובא לציון גואל.