חדשות

ועדת השרים לחקיקה צפויה לאשר היום איסור פרסום סיגריות ומוצרי טבק

הצעת החוק בעניין, שהגיש ח"כ איתן כבל, אוסרת את הפרסום מלבד בעיתונות המודפסת, וכוללת איסור על דוכנים, פעילות שיווקית, תוכן שיווקי ופרסום באינטרט

חפיסות סיגריות, עישון (צילום: אילוסטרציה)

ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לאשר היום (א') הצעת חוק של חברי הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני), יהודה גליק (הליכוד) ואחרים, האוסרת פרסום מכל סוג שהוא של מוצרי טבק - למעט בעיתונות המודפסת.

לגבי העיתונות המודפסת, תידרש כל חברת הטבק לפרסם מודעה נגדית הכוללת אזהרה נגד עישון בגודל זהה למודעת הפרסומת. הסיגריות שיימכרו בדיוטי פרי יסומנו באזהרות בעברית ויחולו מגבלות על הצגתן. אם תאושר ההצעה בוועדה, היא אמורה לעלות לקריאה טרומית עוד השבוע. ראש הממשלה הביעה תמיכה בה.

העיתון "דה מרקר", המדווח על כך הבוקר (א'), ציין כי האישור הוא בעקבות הסכם שהשיג ח"כ גליק כשוויתר על הצעת חוק משלו, האוסרת מכירת סיגריות לצעירים עד גיל 21. בתמורה הובטח לו שהקואליציה תתמוך בחקיקה להגבלת הפרסום, שהגיש קודם לכן ח"כ כבל. החרגת העיתונות המודפסת היא על -פי דרישת יועץ שר הבריאות המתפטר, יעקב ליצמן.

ההצעה כוללת כאמור איסור על פרסום סיגריות ומוצרי טבק באינטרנט, כפרסום סמוי (תוכן שיווקי), באירועי קידום מכירות, בתחרויות שונות ומשחקים. לפי ההצעה, ניתן יהיה לפרסם או להציג מוצרי טבק בחנויות ייעודיות, ביצירות אמנות או בדיווח חדשותי.

העיתון, המנהל קמפיין נגד העישון בישראל, מסר, כי "זו מכה לתעשיית הטבק המרבה לפרסם באתרי חדשות כדי להגיע לצעירים ולקהל חדש בשיטות של קידום מכירות כמו דוכנים בכנסים, ברשתות חברתיות ובהסכמי תוכן שיווקי". הצעת החוק כוללת גם סיגריות אלקטרונית, את ה"אייקוס" של פיליפ מוריס ונרגילות.

עוד דווח, כי על-פי נתוני חברת "יפעת בקרת פרסום" ב–2017 הושקעו כ–8.5 מיליון שקל בפרסום טבק — מזה 3.7 מיליון בקמפיין החדרת האייקוס. הפרסום בעיתונות המודפסת היווה כשליש מההוצאה הכללית. אם החוק החדש יעבור, פרסום בהיקף של 5.6 מיליון שקל של חברות הטבק לפי הנתונים הנ"ל - יהיה אסור.

עוד מוצע בחוק להתקין תקנות להצנעת מוצרי העישון כדי שלא יוצגו באופן בולט. כיום סיגריות מוצגות במקומות בולטים בפיצוציות ובחניות נוחות - אמצעי פרסומי בפני עצמו - לדברי מנסחי הצעת החוק.

עוד דווח, כי הצעת החוק תאסור הצגת תמונות של פירות על גבי אריזות הטבק לנרגילות, מחשש שהן יוצרות מצג שווא של מוצר בריא. שטח האזהרה בפרסומות המותרות יגדל מ–5% משטח המודעה ל–30% והקנסות על הפרת החוק יעלו עד ל-150 אלף שקל.

"דה מרקר" ציין, כי הצעת החוק צפויה להיתקל בהתנגדות מצד הלוביסטים של תעשיית הטבק, רשות שדות התעופה והחברה בעלת זיכיון לדיוטי פרי. גם גופי תקשורת שעיקר פעילותם באינטרנט יתנגדו לה, בשל הפסד הכנסות פרסום.

ח"כ כבל, יוזם החוק אמר לעיתון: "החוק הזה הוא על חיים ומוות, לא פחות. כמעשן כבד לשעבר אני מרגיש שליחות אמתית לשנות את החוק ולהציל את אלה שנדמה להם שהם מבינים את המשמעותיות של העישון. המאבק על ביטול הפרסום באינטרנט וברשתות החברתיות מכוון לדור הצעיר הצורך את רוב המידע שלו דרך פלטפורמות האלה".

נושאים קשורים:  חדשות,  הצעת חוק,  סיגריות,  פרסום,  עיתונות,  כלי תקשורת,  ח"כ איתן כבל,  ח"כ יהודה גליק
תגובות