חדשות

הושקה המערכת לשיתוף מידע רפואי בין קופות ובתי החולים בארץ

המערכת מנוהלת ברשת תקשורת מאובטחת, שתאפשר גישה לנתונים רק לפי הצורך; מטופלים יוכלו לבחור שלא להיכלל במערכת החדשה

משרד הבריאות הודיע בסוף השבוע על השקת מערכת חדשה, המאפשרת לצוות הרפואי המטפל גישה מאובטחת למידע רפואי ממוחשב חיוני בעבור המטופל. הפרויקט, תחת השם "שיתוף מידע רפואי", מוגדר כצעד מהפכני, ראשון מסוגו ברמה הלאומית, המבוצע בשיתוף עם קופות החולים ועם בתי החולים בישראל.

העברת מידע רפואי בין מטפלים חיונית לצורך אבטחת איכות הטיפול הרפואי ובטיחותו, הדגיש משרד הבריאות. לאור ריבוי המוסדות הרפואיים ואנשי הצוות הרפואי, היכולת לקבל מידע מדויק במועד הנדרש היא אתגר מרכזי עבור מערכת בריאות מודרנית. מערכת שיתוף המידע הרפואי היא רשת תקשורת סגורה ומאובטחת, המאפשרת שיתוף והעברת מידע בין כל קופות החולים ובתי החולים בישראל.

לקריאה נוספת:
תיק רפואי מקוון – צעד גדול לרפואה בישראל / פרופ' מוטי רביד

בבתי החולים תהיה הגישה לרשת נתונה לצוות הרפואי המקבל הרשאה ספציפית. גם לבעלי ההרשאה, תתאפשר הגישה לרשת רק בעת הביקור בבית החולים ולתקופת זמן מוגדרת אחריו.

המידע הממוחשב מרכז את עיקרי המידע הרפואי מתוך התיק הרפואי של המטופל, שמקורו בבתי החולים ובקופות החולים. קופות החולים מקבלות מדי יום סיכומי ביקור במיון ובאשפוז עבור כל מבוטחי הקופה שהשתחררו באותו היום מבית החולים. בהמשך התהליך, ישולב המידע ממכתבי הסיכום שבתיקים הרפואיים של המבוטחים בקופות ובצה"ל (כשמדובר בחיילים).

לדברי משרד הבריאות, חשיבות שיתוף המידע טמונה בנקודות הבאות:

• המטפל יכול להתעדכן במידע רפואי חשוב ומדויק, באופן ישיר ומהיר.

• קבלת המידע חשובה במיוחד בעת פנייה לחדר המיון כאשר מדובר בחולים מורכבים, ובמצבי חירום שבהם המטופל מתקשה או לא מסוגל למסור בעצמו את פרטי המידע המבוקשים על-ידי הרופא המטפל.

• העברת המידע תסייע לצמצם בטעויות באבחון ובטיפול, הנובעות מהיעדר מידע מלא, וכן תסייע לקבלת החלטות קליניות טובות יותר.

• שיתוף המידע עשוי לצמצם חזרה על בדיקות מיותרות, מה שימנע סבל, אי-נעימות ואף נזק, כמו חשיפה מיותרת של המטופל לקרינה.

לדברי המשרד, בתכנון הפרויקט וביישומו ניתן דגש רב להגנה על פרטיות המידע ולאבטחת המידע. זאת, כדי להבטיח את זכויות המטופלים ופרטיותם. דגש מיוחד ניתן בפרויקט לנושאי הגנת התשתית, מידע חסוי ואבטחת מידע. לכן, אין בו מאגר מידע מרכזי. המידע עובר מהאתרים המחוברים לפרויקט באמצעות רשת תקשורת ייעודית ומאובטחת עם הגנה מרכזית. העברת המידע נעשית בצורה מוצפנת מקצה לקצה ובטכנולוגיות מתקדמות. המערכת נבדקה בידי מומחי אבטחת מידע וכוללת מעטפת הדוקה של כלי אבטחה תשתיתיים לשם הגנה מפני תקיפות סייבר.

כל המידע הנאסף מהמקורות השונים הינו חסוי. חלק מהמידע הרפואי וממקורות המידע הוגדרו מראש כרגישים במיוחד ולכן הם חסומים ואינם מועברים לרשת שיתוף המידע. מידע זה כולל נתונים על ביקורים ביחידות ובמרפאות לבריאות הנפש, הפסקות הריון (ועדות וביצוע), תוצאות מעבדה של בדיקות HIV , בדיקות וייעוץ בתחום הגנטיקה, פונדקאות ואימוץ (מידע על הלידה מועבר ברשת הייעודית, ללא ציון בנוגע לפונדקאות או אימוץ), תרומת ביציות, תרומת זרע וקבלת תרומת זרע וטיפול בנפגעי תקיפה מינית.

המידע המתועד מילולית אצל הרופא המטפל, רופא המשפחה, או במקורות המידע שאינם חסומים, איננו חסום. הוא מועבר לרשת כמו יתר המידע. עם זאת, למבוטח קיימת האפשרות לבקש לצאת מהרשת, כך שהמידע לגביו לא יהיה זמין ברשת שיתוף המידע. לדברי המשרד, צעד זה איננו מומלץ כדי שלא לפגוע באיכות הטיפול הרפואי. מבוטח שיבקש לצאת מהרשת צריך להגיש בקשה לשם כך בסניף קופת החולים שלו. חיילים יגישו את הפנייה למוקד הרפואי "מקול הלב". הבקשה תבוצע בתוך 30 יום מעת הגשתה כדין.

היציאה מהרשת מונעת העברת מידע בין הארגונים, חוץ מהעברת סיכום ביקור בבית החולים לקופת החולים המבטחת, כפי שעובר כיום בעותק נייר. עבור מי שביקש לצאת מהרשת, היציאה היא מלאה. לא ניתן לבקש הגבלה על מקרים מסוימים, על מוסד או על גורם מטפל מסוים. בכל מקרה של יציאה מהרשת, לא ניתן יהיה לצפות בבית החולים במידע הקיים על המטופל במוסדות הרפואיים האחרים. במקרה זה, כאשר מי שיצא מהרשת יגיע לקבל טיפול רפואי בבית החולים, בכניסה לרשת תינתן לגורם המטפל בו הודעה כי ביקש לצאת מהרשת ולכן לא ניתן להציג מידע עבורו ממקורות אחרים.

על-פי הערכת משרד הבריאות, המיזם צפוי להוביל לשיפור מהותי ברצף הטיפולי ויקדם את איכות הרפואה בישראל.

לפרטים נוספים על אודות המערכת החדשה לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  קופות החולים,  מידע רפואי,  שיתוף מידע רפואי
תגובות