חדשות

ועדה מטעם משרד הבריאות: יש להעשיר את החלב בישראל בוויטמין D

מחקרים הראו שאצל ישראלים רבים קיים חסר חמור בוויטמין נחוץ זה, עקב אי חשיפה מספקת לשמש; ההמלצה: 400 IU לליטר חלב

ועדת מומחים של משרד הבריאות ממליצה להעשיר חלב 3% הנמצא בשימוש נרחב בישראל בוויטמין D. הוועדה כללה את פרופסור צופיה איש שלום מהמרכז הרפואי רמב"ם ויו"ר ארגון הרופאות בהר"י, פרופסור רות קורן מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, ד”ר יוסף דרור (ביוכימיה, מדעי המזון והתזונה) מהאוניברסיטה העברית, הדיאטנית הקלינית ד”ר רלי אבל ורות לטר משירותי בריאות כללית.

המלצת הוועדה היא להעשיר את החלב ב-400 יחידות (IU) לכל ליטר. במקביל יותר לתעשיינים לייצר חלב שאינו מועשר עבור מי שרמות הוויטמין אצלו גבוהות מדי.הוועדה הגיעה למסקנה כי ההעשרה נדרשת מאחר שמחקרים שונים שנעשו בישראל הצביעו על מחסור בוויטמין D, בשל הירידה בחשיפה לשמש. בשנים האחרונות מצטברות עדויות בדבר התועלת בוויטמין חיוני זה למניעת מחלות לב וכלי הדם וכן סרטן, מחלות עצם, מחלות פסיכיאטריות ומחלות הקשורות במערכת החיסונית.

הועדה הוקמה לאחר שמחקר שבוצע ברמב"ם בקרב גברים מצא שרק 15% מעובדי תעשיית ההייטק בישראל מצויים ברמה תקינה של ויטמין זה ו-40% סובלים ממחסור חמור בו. מחקר אחר שנעשה בבית החולים לילדים בשיבא בקרב ספורטאים ורקדנים בגיל ההתבגרות העלה ש-74% מהם סובלים מחוסרים בוויטמין חיוני זה. מנגד קיים סיכון לסרטן ערמונית בקרב גברים הצורכים ויטמין זה בכמויות גבוהות מדי. מחקר שנעשה ב"כללית" הראה כי כמויות נמוכות מדי או גבוהות מדי של ויטמין חיוני זה מעלות סיכון להתקף לב.

הוועדה החליטה להגביל את הכמות המותרת המרבית בתוספי מזון של כדורי ויטמין D הנמכרים בישראל ל-1,000 יחידות לכדור וכשמדובר בטיפות לתינוקות עד גיל שנה להגביל את התוסף ל-400 יחידות לטיפה.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  מחסור בוויטמין D
תגובות