חדשות

תקדים עולמי ברמב"ם: עירוי תוך גרמי לפעוטה בת 5 חודשים

כתב העת האמריקני לרפואת חירום מדווח על טיפול ייחודי שבוצע ברמב"ם להצלת חייה של תינוקת שנחבלה קשה בראשה

כתב העת לרפואת טראומה - The American Journal of Emergency Medicine - דיווח בתחילת החודש על טיפול מציל חיים שהוגדר כ"ראשון מסוגו בעולם", שבוצע ברמב"ם לפני כשנה. צוין שמדובר בפריצת דרך עולמית בטיפול בפעוטות שחייהם בסכנה.

על המקרה נמסרו הפרטים הבאים: הפעוטה הגיעה לפני כשנה, כשהייתה בת חמישה חודשים, לאחד מבתי החולים בצפון, לאחר שנחבלה בראשה. בבדיקת CT של המוח זוהה דימום גדול ופעיל. הרופאים החליטו להעבירה בדחיפות ליחידת הטראומה ברמב"ם, כשהיא מונשמת ומורדמת. במהלך הנסיעה לחיפה הידרדר מצבה עקב איבוד דם מסיבי לתוך המוח.

רופאי מיון ילדים ברמב"ם מטפלים בפעוט. התמונה איננה קשורה לאירוע המתואר בהודעה לעיתונות (צילום: בי"ח רמב"ם)

רופאי מיון ילדים ברמב"ם מטפלים בפעוט. התמונה איננה קשורה לאירוע המתואר בהודעה לעיתונות (צילום: בי"ח רמב"ם)

בהגיעה לרמב"ם החלו בייצוב מצבה. במהלך פעולות הייצוב התברר שהצנתר הוורידי שהותקן בעת קבלתה לטיפול הראשוני ומשמש למתן תרופות חיוניות לפעוטה, סטה ממקומו, והיה צורך בהחדרת צנתר חדש. נוכח מצבה הקשה וכדי לחסוך בזמן יקר החליט הצוות המטפל בראשות ד"ר האני באחוס, מנהל יחידת הטראומה, ד"ר איתי שביט מנהל מלר"ד ילדים וד"ר אנטולי רקייר, ממחלקת נוירוכירורגיה ברמב"ם על העברה מהירה של הפעוטה לחדר הניתוח, לעצירת הדימום המוחי הפעיל ולטיפול בהמטומה. החדרת צנתר ורידי חדש, במקום זה שסטה ממקומו, אמורה הייתה להתבצע במהלך ההכנות לניתוח. בשל מצב ההלם הקשה וקריסת המערכת הוורידית של התינוקת, כל ניסיונות החדרת הצנתר החדש כשלו.

נוכח ההתפתחות במצבה וצמצום אפשרויות הטיפול שעמדו בפני הצוות הרפואי, החליט צוות חדר הניתוח, פרופסור שי כץ מנהל מחלקת הרדמה וד"ר אליאונרד פופה מנהל יחידת ההתעוררות במחלקה, יחד עם ד"ר שביט, לנסות ולתת לה עירוי דם תוך גרמי (דרך העצם).

בהודעת רמב"ם נמסר שעירוי תוך גרמי של נוזלים ותרופות הוא טיפול ידוע ומוכר לתינוקות העוברים החייאה, אולם לא תואר עדיין בספרות העולמית עירוי כזה לפעוטות בגילה של התינוקת המטופלת. להבדיל מנוזלים ותרופות, המחשבה הייתה שסיכויי ההצלחה בהחדרת נוזל סמיך כמו דם, המכיל כדוריות אדומות דחוסות, למרווח הצר של לשד העצם בתינוקת - נמוכים, ולכן דרך זו לא תהיה יעילה. מתן עירוי דם בגישה התוך גרמית תואר עד היום רק בקרב מבוגרים, בעיקר ברפואה הצבאית. במבצע "עופרת יצוקה", למשל, נעשו כמה ניסיונות כאלו של עירוי דם - בהצלחה חלקית בלבד.

בעזרת מקדח מיוחד להזרקה תוך גרמית, הוחדרו 100 מ"ל כדוריות אדומות דחוסות לתוך לשד העצם של הפעוטה. הפעולה הובילה לשיפור מיידי במצבה ההמודינמי, מה שאפשר את ביצוע הניתוח הנדרש להצלת חייה. במהלך הניתוח נשאבו 200 מ"ל דם שהצטבר בתוך הגולגולת - נפח זהה לכשליש מסך נפח הדם של התינוקת, הדגישו רופאי רמב"ם.

הניתוח הסתיים בהצלחה, אך מצבה של הפעוטה הוסיף להיות קשה. היא הועברה ליחידה לטיפול נמרץ ילדים, בניהולו של פרופסור גד בר-יוסף. ניסיונה העשיר של היחידה בטיפול בחבלות ראש של ילדים, סייע לרופאים לייצב את מצבה, ולאחר שבועיים היא שוחררה לביתה במצב מצוין.

לפרסום ב-The American Journal of Emergency Medicine

נושאים קשורים:  חדשות,  הרדמה,  טיפול נמרץ ילדים,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  חבלת ראש,  יחידת טראומה,  עירוי תוך גרמי
תגובות