חדשות

טיוטת ה-DSM-5: הציבור מוזמן להביע את דעתו בטרם פרסום

פאנל מומחים מטעם האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי ערך שינויים נוספים - לאור ביקורת על הצעות לשינויים בספר האבחנות הפסיכיאטריות

בחודשים מאי ויוני 2011 הוזמן הציבור להביע את דעתו לגבי טיוטת ה-DSM-V, ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי החדש, העתיד להתפרסם במאי 2013. התקבלו כ-10,500 הערות. הערות הציבור נבחנו על ידי כוח משימה ייעודי, שערך כמה שינויים בעקבות ההערות ובהתאם לתוצאות מחקרים נוספים.

השינויים העיקריים כוללים ביטול, בשלב זה, של אבחנת Attenuated Psychosis Symptom – הכולל תסמינים פסיכוטיים (דלוזיות, הלוצינציות או תפיסות בלתי נורמליות או תקשורת בלתי מאורגנת) ללא תמונה קלינית של פסיכוזה מלאה. אבחנה זו נועדה לזהות אנשים, בעיקר צעירים, הנמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות פסיכוזה מלאה וזאת על מנת לאפשר טיפול מוקדם. החששות שהועלו לגבי אבחנה זו היו שהיא תוביל לטיפול יתר בצעירים, שכן 70%–80% מאלו שמדווחים על מחשבות משונות או הזיות אינם מתאימים לאבחנה המלאה של פסיכוזה. בשלב זה הוחלט על העברת אבחנה זו ל-section III של ה-DSM-V – חלק הכולל אבחנות שלגביהן יש צורך במחקר נוסף.

DSM-5 (לוגו)

DSM-5 (לוגו)

אבחנה נוספת שהועברה ל-section III היא mixed anxiety depressive disorder – אבחנה המבוססת על נוכחותם של 3–4 סימפטומים של דיכאון מג'ורי בשילוב עם סימפטומי חרדה, אשר אינם מתאימים לאבחנה של דיכאון מג'ורי או הפרעת חרדה. החששות העיקריים שהובעו לגבי אבחנה זו הן תיוג מיותר של מיליוני אנשים הסובלים מהפרעת אישיות כסובלים ממחלה פסיכיאטרית, שכן הרף לאבחנה של הפרעה ירד.

בנוסף, עקב חששות מקיצור משך התגובה המוגדרת כנורמטיבית לשכול לחודשיים בלבד, נוספה הערת שוליים לאבחנה של דיכאון מג'ורי, שנועדה להדגיש את ההבדל בין דיכאון מג'ורי לבין תגובת אבל נורמטיבית.

כמו כן בוצעו שינויים באבחנת pedophilic disorder, והגדרת גבולות ההפרעה מבוססת גם על הופעת סימני מין משניים אצל הקרבנות, על מנת שמתבגרים לאחר התבגרות מינית לא יוגדרו כקרבנות לגבי הפרעה זו.

כמו כן הוגדרו שתי אבחנות נפרדות לגבי הפרעות בתקשורת – הפרעה בשפה והפרעה בדיבור, וכן בוצע איחוד של אבחנת Simple Somatic Symptom Disorder ואבחנת Complex Somatic Symptom Disorder לאבחנה אחת, עקב הטענות כי הן מייצגות שתי רמות חומרה שונות של אותה אבחנה.

הוצעה אבחנה נוספת, של Suicidal behavioral disorder, המשלימה את ההצעה הקודמת לאבחנת son-suicidal self injury disorder.

דיכאון (אילוסטרציה)

דיכאון (אילוסטרציה)

לא בוצעו שינויים בהצעה להגדרה מחדש של אוטיזם, המבטלת אבחנות הקשורות לאוטיזם כגון תסמונת אספרגר ו-pervasive developmental disorder. הצעה זו שנויה במחלוקת שכן על פי חלק מהמחקרים היא תגרום לכך שרבים מהמאובחנים כסובלים מאוטיזם, בעיקר בעלי רמה תפקודית גבוהה, לא יאובחנו כסובלים מאוטיזם כלל על פי ההגדרה החדשה.

ד"ר דיויד קופפר, פרופסור לפסיכיאטריה באוניברסיטת פיטסבורג וראש כוח המשימה, אמר כי השינויים בוצעו בעיקר בתגובה למחקרים בשטח שבחנו את מהימנותן של האבחנות החדשות כאשר בוצעו על ידי פסיכיאטרים שונים, וכן בתגובה להערות הציבור.

הציבור מוזמן כעת בפעם השלישית להביע את דעתו לגבי ההצעה. זו ההזדמנות האחרונה להעביר ביקורת ציבורית, וה-DSM-V עתיד להתפרסם במאי 2013.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

לכתבה ב-NY times

לאתר ה-DSM-V של האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי

נושאים קשורים:  חדשות,  DSM-V
תגובות