חדשות

תרופה חדשה לסובלים מכולסטרול גבוה הרגישים לסטטינים

נמצא פיתרון לסובלים מכולסטרול גבוה הרגישים לסטטינים. מחקר חדש מצא כי התרופה חומצת במפדויק (Bempedoic acid), יעילה בהפחתת כולסטרול LDL ומונעת התקפי לב

רמות כולסטרול, LDL (צילום: אילוסטרציה)

במחקר, שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine בשבוע שעבר, השתתפו כ-14,000 נחקרים שסובלים או נמצאים בסיכון גבוה לחלות במחלות לב ומערכת הדם, ונמנעים או לא יכולים ליטול סטטינים בשל תופעות הלוואי. מחצית הנחקרים קיבלו את התרופה ששמה המסחרי Nexletol ומחציתם קיבלו פלצבו.

על פי מסקנות המחקר, טיפול בחומצה במפדואית קשור לסיכון נמוך ב-23% לאירועים קרדיווסקולריים חמורים - מוות מסיבות קרדיווסקולריות, אוטם שריר הלב לא קטלני, שבץ מוחי לא קטלני או רה-וסקולריזציה כלילית. עוד עולה כי חומצה פמבדויק הקטינה את רמות הכולסטרול ב-21%.

כ-3% מהמטופלים להורדת רמת כולסטרול רגישים לסטטינים, רגישות שמתבטאת בכאבי שרירים. חלק מהמטופלים נמנעים מנטילת סטטינים בשל חשש מכאבים אלו. חומצת במפדויק היא מעכב סינתזת כולסטרול בכבד על ידי עיכוב פעילות ATP citrate lyase, אנזים המעורב בביוסינתזה של כולסטרול. Nexletol אושרה על ידי מינהל התרופות האמריקני, ה-FDA בשנת 2020. מחירה בארה"ב הוא 400 דולר לחודש. היא אינה מיובאת ארצה.

נושאים קשורים:  חדשות,  כולסטרול,  מחלות לב וכלי דם,  Nexletol,  סטטינים
תגובות
10.03.2023, 18:11

ניסוי עשוי היטב. עם הקצאה אקראית, תרופת-ניסוי מול פלסבו.
התוצאה הבריאותית היחידה שהיא כוללנית באמת במאמר היא 'תמותה - מכלל הסיבות'. התוצאה הזו מלמדת שאין שום סיבה לאשר את התרופה או להמליץ עליה: 436 נפטרו בקבוצת הביקורת, 448 נפטרו בקבוצת הניסוי.
התוצאה החשובה הזו, נחבאת, כרגיל, בנספח
https://www.nejm.org/doi/suppl/10.1056/NEJMoa2215024/suppl_file/nejmoa2215024_appendix.pdf
עמוד 46 ועמוד 49