חדשות

ב"ברזילי" בוצעה החלפת ברך באמצעות מערכת מציאות רבודה

בשיטה החדשנית, המנתח מרכיב משקפיים עם מסך זעיר וחיישנים, שמזהים את ציר תנועת הברך ומערכת הצירים ומסייעים לקבע את השתלים בדיוק במקום הנכון

צוות המנתחים ב"ברזילי". צילום: דוד אביעוז/ דוברות ביה"ח

במרכז הרפואי ברזילי מדווחים הבוקר (א') על ביצוע מוצלח של שני ניתוחים להחלפת ברך בעזרת משקפיים של מציאות רבודה. מדובר בפיתוח חדשני המאפשר למנתח להתבונן בזמן אמת על שדה הניתוח ועל הברך המנותחת גם באופן רגיל אבל גם דרך עיניים ממוחשבות המוסיפות אינפורמציה על מנח הברך והשתלים במרחב.

המנתח מרכיב משקפיים עם חיישנים ומסך זעיר. מערכת חיישנים מזהה את ציר תנועת הברך ואת מערכת הצירים אליה צריך המנתח להתייחס בעת ניתוח החלפת ברך כדי לקבע את השתלים בדיוק במקום הנכון.

ד"ר עומרי לובובסקי, מנהל מחלקה אורתופדית ב"ברזילי", במהלך הניתוח. צילום: דוד אביעוז/ דוברות ביה"ח

בשנים האחרונות, גובר השימוש במערכות מחשוב שמסייעות למנתח בעת ניתוחי החלפת ברך. מידע רב התפרסם בנוגע להחלפת ברך בעזרת מערכות ניווט ומערכות רובוטיות. אולם, החסרונות של מערכות ניווט ומערכת מבוססת רובוט, בנוסף על העלות הנוספת ותוספת זמן ניתוח, הוא הצורך לקבע מרקרים במהלך הניתוח - אחד בירך ואחד בשוק. מדובר בשתי "אנטנות" קטנות, אותן מקבעים במהלך הניתוח לעצמות ומסירים בסוף הניתוח. הן משמשות נקודת התייחסות עבור המצלמה האינפרה-אדומה, שמסתכלת על הפרוצדורה מהצד בזמן ניתוח רובוטי ושאסור לחסום את שדה הראייה שלה.

המערכת החדשה פשוטה הרבה יותר להפעלה, אינה מצריכה קיבוע נוסף לעצם, הסמנים מורכבים על הציוד הכירורגי הרגיל ומסתכלים ישירות אל המצלמה והמסך שהמנתח מרכיב. נוצרת תחושה טבעית יותר עבור המנתח. כל המידע שהמנתח רואה מועבר בזמן אמת גם למסך מחשב, אותו יכולים לראות שאר העוזרים בניתוח.

נושאים קשורים:  החלפת ברך,  מציאות רבודה,  חדשות,  בית החולים "ברזילי"
תגובות