חדשות

מערכת רובוטית חדשנית תסייע לנהל ולשפר חלוקת התרופות ב"שערי צדק"

המערכת החדשה, הכוללת מסוע באורך 44 מטר ורובוט שנבנה במיוחד, תקצר את זמני הנפקת התרופות למחלקות השונות, תתרום לבטיחות הטיפול, מסר בית החולים

מערכת רובוטית בבית המרקחת ב"שערי צדק" (צילום: "שערי צדק")

מערכת חדשה לניהול המלאי בבית המרקחת במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים, הכוללת טעינה רובוטית, נחנכה בסוף השבוע. המערכת החדשה, הכוללת מסוע באורך 44 מטר, תקצר את זמני הנפקת התרופות למחלקות השונות, תתרום לבטיחות הטפול ותייעל את אופן חלוקת התרופות, מסר בית החולים.

המערכת מפעילה רובוט חדיש ומתקדם. תהליך הזנת התרופות פועל תוך אחסון אוטומטי, שימור נתונים ותיקוף של התרופה, המערכת למעשה יודעת למקם את התרופות ולהוציאן תוך ניהול תאריכי התפוגה.

"התרופות מסודרות בתא האחסון של הרובוט על פי היגיון פנימי שלו בלבד", מסרה מגיסטר אסטל בוקטמן, מנהלת בית המרקחת. "המחשב יודע איפה יש מקום במחסן, באילו תרופות משתמשים הרבה. הוא מודד את המרחקים מהם הוא צריך להוציא את התרופות – כך שאם קיימת תרופה שעושים בה שימוש נרחב, הרובוט ידאג לאחסנה במיקום קרוב יותר לפתח היציאה".

חלוקת התרופות בבית החולים נעשית בשתי שיטות: על פי שיטת התקן ובאורח פרטני. לפי שיטת התקן, לכל מחלקה מלאי תרופות קבוע לשימוש שוטף. הפעילות מול המחלקות מחייבת את הצוות הרפואי לעדכן מדי פעם את מלאי התרופות שבמחלקה. הרובוט מניח את התרופות על עגלות מיוחדות והן נשלחות למחלקות.

בשיטת החלוקה השנייה, חלוקת תרופות פרטניות, מחולקות התרופות שאינן בתקן. המרשם מתקבל בדלפק בית המרקחת, הרוקח דואג להזין את הפרטים במחשב והרובוט דואג לשנע את התרופה המבוקשת בתוך שניות. תרופות המחייבות שמירה בקירור לא נכנסות לתא האחסון של הרובוט.

את המערכת הרובוטית החדשה בנתה חברת "נבו רובוטיקה" בשיתוף GPI האיטלקית. "שערי צדק" מסר כי ככל הידוע מדובר במערכת ייחודית שאיננה קיימת עדיין בבית חולים אחר בארץ.

השאיפה בבית המרקחת ב"שערי צדק" היא להגיע למצב של חלוקת תרופות אופטימלית למחלקות, על פי הצריכה בפועל ותוך בקרה על השימוש. "אנו מקווים שבעתיד תהיה מערכת פרטנית לכל חולה, כלומר שהצוות הרפואי יקבל שקיות המכילות את כל התרופות עבור המטופל – לפי שתי השיטות - התקן ופרטני", הוסיפה בוקטמן.

נושאים קשורים:  חדשות,  תרופות,  בית מרקחת,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  ייעול,  חדשנות
תגובות