חדשות

"המחלקה ההמטו-אונקולוגית תגיע לעצמאות מהר ממה שחשבו הרופאים שנטשו"

כך הודיעה הנהלת "הדסה" בתגובה לעצרת שהתקיימה בירושלים שבה נדרש שר הבריאות לאשר את מעברם של הרופאים המתפטרים כגוף אחד ל"שערי צדק"; פרופ' רוטשטיין השיב לפרופ' יצחק יניב, שהביע תמיכה ברופאים: "בוא לבקר ב'הדסה'... העילה למכתבך אינה קיימת"

הפגנה הדורשת להעביר צוות הרופאים מ"הדסה" ל"שערי צדק" (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

"אנו קוראים לראשי מערכת הבריאות להביא לפתרון שיאפשר קיומה של מחלקה המטולוגית־אונקולוגית לילדים בירושלים, מעולה כפי שהייתה, וזאת על ידי הפעלתה על ידי צוות רופאי המחלקה המקורית"; כך נכתב בעצומה שעליה חתמו כ-150 רופאי ילדים ומשפחה, בעיקר מאזור ירושלים, ועוד כ-50 אנשי צוות רפואי שאינם רופאים.

העצומה מביעה תמיכה בתשעה הרופאים המתפטרים מבית החולים "הדסה" והוצגה ביום חמישי שעבר בעצרת שהתקיימה ב"גן סאקר" בירושלים באוהל המשמש כ"בית חולים שדה" - כחלק מהקמפיין של הרופאים המתפטרים ללחוץ על שר הבריאות יעקב ליצמן לאשר להם לעבור ל"שערי צדק".

בעצרת הוזכרה תמיכת פרופ' יצחק יניב, מנהל המערך ההמטולוגי־אונקולוגי לילדים בבית החולים לילדים "שניידר" בפתח תקווה. בפרופ' מיקי וינטראוב המנהל המתפטר מהדסה, שלהתפטרותו הצטרפו שאר רופאי המחלקה (בסך הכול 6 מומחים ו-3 מתמחים).

פרופ' יניב הודיע במכתב, כי הוא עצמו היה נאלץ להתפטר מבית החולים שבו הוא מנהל מחלקה, אילו הנהלת המוסד הייתה מחליטה לבצע העברת טיפולי השתלות מח עצם בילדים למחלקת המבוגרים. כזכור, המתפטרים מהדסה חוזרים ואומרים כי פעולות כאלה מסכנות באופן ממשי וקשה את חיי הילדים.
בדיווח נמסר, כי עצומת הרופאים הופצה על ידי ד"ר יוסי אורבך, רופא ילדים מאפרת, שפתח את העצרת.

בעצומה נכתב בין היתר: "לאורך השנים, כולנו נחשפנו לרמה המקצועית הגבוהה, למסירות ללא גבול, ליחס היוצא מן הכלל לילדים המטופלים ולמשפחותיהם, מצד כל צוות המחלקה ובעיקר מצד ששת רופאי המחלקה הבכירים בראשות פרופ' מיקי וינטראוב".

בעצרת דיברו עוד פרופ' אמנון להד, ראש החוג לרפואת המשפחה באוניברסיטה העברית ויו"ר המועצה לבריאות בקהילה במשרד הבריאות וד"ר צבי צמרת, מבכירי משרד החינוך לשעבר, שאמר: "כאזרח אני מודאג מחוסר האנושיות ומכך שכספים ופוליטיקה הם המכריעים. האפשרות היחידה היא שייפתחו את המחלקה ב'שערי צדק'".

כן דיברו בעצרת הורי הילדים המטופלים שמובילים את המאבק. אחד מהם אמר: "אנחנו במאבק של טוב מול רע, מול תיירות רפואית שתמיד מנצחת. אנחנו לא מוותרים על הרופאים שלנו. הבטחנו לילדי ירושלים שלא נשקוט. נילחם ולא נוותר כי חיי הילדים יקרים מכל דבר אחר".

מבית החולים "הדסה" נמסר בתגובה, כי "המחלקה עם צוות הדסה החדש, בסיוע זמני של מומחי שיבא ומהשבוע גם בסיוע מומחי שניידר וסורוקה, מתפקדת ומטפלת בעשרות חולים מדי יום. קליטת רופאים חדשים ומשתלמים - נמשכת. המחלקה תגיע לעצמאות מהר ממה שחשבו הרופאים שנטשו את הילדים".

תגובת משרד הבריאות: "גורמי המקצוע במשרד בחנו את הסוגיה והגיעו למסקנה כי אין היתכנות מעשית והצדקה מקצועית לפתיחת מחלקה המטו־אונקולוגית ב'שערי צדק', לרבות בשל מחסור בשירותים נלווים נדרשים בבית החולים. אין הצדקה לצעדים שייצרו אנרכיה במערכת".

הבוקר גם דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מתכוון להתערב בשלב זה במשבר וכי הנושא מצוי כולו בטיפולו של שר הבריאות. נתניהו הסביר, על פי הדיווח בעיתון, כי "לעתים התערבות ראש ממשלה לא עוזרת אלא גורמת לצדדים להתחפר בעמדותיהם". זאת, בניגוד להודעתו בשבוע שעבר כי יתערב במשבר בשל בקשת אשתו.

רוטשטיין: הצוות ניסה לחקות תקדים שאירע בארה"ב

מנהל "הדסה", פרופ' זאב רוטשטיין, הגיב למכתב שפירסם פרופ' יניב מ"שניידר", וכתב לו אישית: "אני מכיר אותך, פרופ' יניב, משך שנים ארוכות וזכויותיך גדולות. הופתעתי לקרוא בעיתון את מכתבך המבוסס על "פייק ניוז". נראה כי נכתב ללא כל הכרות עם הקורה בהדסה בחודשים האחרונים.

"בפתח דבריי אדגיש, כי טענת הרופאים שהתפטרו שצוטטה על ידך במכתבך, כאילו החלטתי להעביר את כל השתלות מח העצם בילדים למחלקה להשתלות מח עצם במבוגרים - הינה טענה מופרכת מן היסוד. בירור קצר מולי היה מראה לך, כי השקפת חיי הפוכה. לדידי, כל השתלות מח עצם בילדים חייבות להתבצע בבית חולים לילדים במחלקה ייעודית לכך.

"לד"ר מיקי וינטראוב לא היה כל ספק בכך, והוא קיבל גם מסמכים כתובים הכוללים את תפישתי. גם כיום, שעה ש'צוות מיקי' התפטר ואיננו נמצא יותר במחלקה ושד"ר פולינה סטפנסקי מנהלת את מחלקת השתלות מח העצם בהדסה, תפוסות כל 4 מיטות ההשתלה שבמחלקה בילדים העוברים השתלות מח עצם, ואף אחד לא חשב להעביר אותם למחלקות המבוגרים. מכאן, שהעילה לכתובת מכתבך בעצם אינה קיימת.

"לדאבוני נוצר מצב כאוטי סביב החלטת 'צוות מיקי' לעזוב את הדסה ולעבור כאיש אחד כולל כל הרופאים, האחיות ושאר הצוות - לבית החולים 'שערי צדק'. תכנית מאורגנת, "דבר דבור על אופניו", המבוססת על מודל מעבר של מחלקת ההשתלות מסנט ג'וד לבית החולים ביילור (בארה"ב) שנתנה השראה לצוות וגובשה עוד בשנה שעברה.

"העידוד שקיבל 'צוות מיקי' מההורים ומהסביבה המקצועית, לרבות הר"י, גרם לקטסטרופה. הדיה מסעירים את המדינה עד היום. ביום אחד, ב-4.6.17, נפל דבר בישראל. ילדים מאושפזים, באמצע פרוטוקולים כימותרפיים ואחרים, התעוררו בבוקר למצב שבו הרופאים שטיפלו בהם - נעלמו כולם ביחד.

"אתם כהמטו-אונקולוגים, יכולים להבין את מידת הקטסטרופה טוב יותר מכל אחד אחר. הרופאים הנוטשים, שאמנם התפטרו 3 חודשים מראש, השאירו מאחוריהם 15 ילדים חולי סרטן המחוברים לאינפוזיות בהדסה - ופשוט קמו והלכו, מעשה שייזכר לדיראון עולם והפרת כל נורמה של רופאים במדינת ישראל.

"מדובר במרד אכזרי שבו הילדים שימשו כקלף מיקוח, בתוכנית שכל כולה פגיעה בהדסה ומנהלה, שסומן על ידם כמי שבעטיו נעשה הצעד הנוראי הזה.
"במצב זה, של קטסטרופה ואיום אמתי על חיי הילדים, אך טבעי הדבר שרופאים חייבים להתגייס ולסייע בהצלת הילדים הנטושים. היה מצופה שהצעות לסיוע רפואי תזרומנה מכל המרכזים ההמטו-אונקולוגים בארץ.

"העובדה ששני מרכזים בלבד הציעו עזרה, ומומחים בעלי שעור קומה וגדלות נפש מבית החולים לילדים בשיבא התגייסו, הפשילו שרוולים ונזעקו לטפל בילדים, מעבר להיותה ראויה להערצה, אני משוכנע כי תיזכר לעד. במצב כזה בו ישנם ילדים מאושפזים ללא רופאים. כל בר-בי-רב היה מעדיף תגבור רופאים מומחים גם ברוטציה על פני העדר טיפול רפואי.

"החלק הטרגי בסיפור התגבור של רופאי בית החולים לילדים משיבא הוא שאם הייתה נוצרת קטסטרופה רפואית במדינה זרה ומרוחקת, היו נזעקים רבים מרופאי ישראל כדי לסייע בהתנדבות בטיפול בילדים. אך כשזה קרה בעירנו, כאן בישראל, 'עניי עירך' מוצאים עצמם רק עם קומץ רופאים מתנדבים הזוכים, לדאבוני, לביקורת מעמיתים כמוך, כשאני חושש שמדובר בשיקולים גילדאים בלבד".

"פרופ' יניב", כתב מנכ"ל הדסה, "אני רוחש לך ולהישגיך ברפואה הישראלית כבוד רב, ולכן אסיים בהזמנתך אל המחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה, בה תוכל להתרשם בעצמך מן הפעילות הנפלאה של צוות רופאי הדסה המתוגברים ברופאי בית החולים לילדים ב'שיבא' העושים הכול על מנת לתת לילדים חולי הסרטן חיים, ולהחזיר חיוך על פני ההורים. רופאים אלה מוכיחים כי שבועת הרופא קיימת והקומץ שהפר אותה הוא החריג שבחריגים."

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  פרופ' יצחק יניב,  פרופ' מיקי וינטראוב,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  משרד הבריאות,  משבר ב"הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
18.06.2017, 09:52

מדוע אתה מחכה להמן הרשע ולזרש?

אנונימי/ת
18.06.2017, 09:56

תאמר 3 מילים אלו- והמצב יסתדר מיידית. תודיע ש"המצב חוזר לקדמותו" ולא תצטרך לכתוב אגרות נוספות. אבא כאוב ומיוסר.

אנונימי/ת
18.06.2017, 12:56

סביר להניח שבמקומך הייתי עושה אותו הדבר. אם הייתי אבא לילד חולה גם אותי היה רק מעניין איך שיחזרו לטפל בו, ואני מבין אותך.
אך לא כך ניתן לנהל מערכת. אי אפשר שכל אחד שירגיש שהחלטות ההנהלה אינן מקובלות עליו יעשה כרצונו.
יש לרופאים כמובן זכות לפרוש, אבל ההתססה שלהם אינה במקום , ובטח שאין להם זכות לקבוע היכן תקום מחלקה חדשה ואם בכלל.

אנונימי/ת
18.06.2017, 10:02

"החלק הטראגי שבסיפור". הוא שאם מנהל בית חולים במדינה מתוקנת היה משתלח במיטב רופאיו ומכנה אותם באותם כינויים שאתה -פרופ' רוטטשטיין- כינית את הרופאים המופלאים שמסרו את נפשם למען ילדינו-הוא היה מפוטר מיידית מכל משרה ציבורית, ........

אנונימי/ת
18.06.2017, 10:14

וזו הסיבה שבגינה הרופאים נטשו ילדים?

אנונימי/ת
18.06.2017, 10:15

וזו הסיבה שבגינההרופאים הפורשים השתלחו במי שבא להציל את הילדים שננטשו במחלקה?

אנונימי/ת
18.06.2017, 10:34

הרופאים הפורשים אינם משתלחים כמו שרוטשטיין אומר הם רק אומרים למטופלים שלהם שיש להם גידולים כאלו ואחרים שאין רופאים שיודעים לטפל בגידולים האלו
שלא ילכו לשם כי אין רופאים מתאימים

אנונימי/ת
18.06.2017, 10:40

כדאי לדייק. הם התפטרו מאחר ולא היה להם אמון במנהל. מי שהכניס את הדסה לצרה הזו צריך להוציא אותה.
מנהל אמיץ היה אומר: "שגיתי. לא הערכתי נכון. המצב חוזר לקדמותו. שובו הביתה"

אנונימי/ת
18.06.2017, 13:00

בדיוק ככה
אבל לצערינו זה לא קורה
באו יחד נקווה שרוטשטין יודה שהוא שגה
והסיפור יהיה כבר מאחורינו

אנונימי/ת
18.06.2017, 19:17

כן,
הודעה של 6 חודשים אינה מספיקה?
מה זו השטות הזו?
רופא לא יכול להתפטר?

אנונימי/ת
20.06.2017, 01:51

ורופאה בכירה שמתחפשת לכיפה אדומה וכותבת "ניצלתי מהזאב" זה מקובל? רופא שמשתלח באופן כזה במנהל בית חולים יועסק בבית חולים אחר? מי ירצה להתעסק עם חומר נפץ כזה בכלל?

אנונימי/ת
18.06.2017, 19:19

כולם משקרים
הרופאים שהתפטרו, האחיות , הפסיכולוגים... כולם
רק רוטשטין דובר אמת
איז בעל רמת מוסר של דג
כתם על הרפואה בישראל!

אנונימי/ת
19.06.2017, 20:54

הדבר המפליא אותי שכביכול הרופאים קיבלו את מבוקשם שר הבריאות הוציא הוראה מפורשת שלא ישתיל ילדים במחלקת מבוגרים ורוטשטיין טען כי מעולם לא תכנן מערך קבוע כזה אלה רק במידת הצורך ובמקרה חרום. מפתיע שמרכז הדיון הפך פתאום שולי והם לא חוסרים לעבוד. מפתיע היהירות לחשוב כי יבנו להם מכספי הציבור מחלקה חדשה כאילו שאין על מה להוציא את הכסף במערכת הבריאות הנוכחית.