פסיכוזה

תקיפה בבית ספר עשויה לגרום להופעת פסיכוזה אצל מתבגרים

במחקר אירי נמצא כי חשיפה לטראומה במתבגרים קשורה בסיכון מוגבר להופעת חוויות פסיכוטיות, והפסקת החשיפה קשורה בהפחתת הסיכון

קשר בין חוויות טראומטיות לבין חוויות פסיכוטיות (psychotic experiences) ופסיכוזה הוכח במחקרים רבים, אולם לא ברור אם מדובר בקשר סיבתי. במחקר זה נעשה נסיון לבחון את גורם הזמן - כלומר, אם חשיפה לטראומה קשורה בסיכון מוגבר להופעה של חוויות פסיכוטיות כאשר אלה לא הופיעו בעבר - וכן אם הפסקת החשיפה לטראומה קשורה בהפחתת הסיכון לחוויות פסיכוטיות, על מנת לבחון אם אכן מדובר בקשר סיבתי.

המחקר כלל 1,112 מתבגרים בגילאי 13-16 מ-17 בתי ספר שנבחרו באקראי בדרום אירלנד. המשתתפים מילאו שאלונים בתחילת המחקר, לאחר שלושה חודשים ולאחר 12 חודשים. השאלונים כללו שאלות לגבי חשיפה לתקיפה פיזית במהלך השנה האחרונה, וכן סדרת שאלות לגבי חשיפה לבריונות (bullying) בשנה האחרונה (כגון "האם הופצו שמועות לגביך? נלקח ממך כסף או רכוש? לעגו לך?" וכדומה). שש תשובות חיוביות ומעלה נחשבו לחווית בריונות בבית הספר ומספר התשובות החיוביות שימש מדד לחומרה. בנוסף נכללה השאלה "האם שמעת קולות שאף אחד אחר לא יכול לשמוע?” אשר על פי מחקרים קודמים נמצאה בעלת יכולת גבוהה לנבא חוויות פסיכוטיות.

דיווחים על תקיפה פיזית או בריונות בתחילת המחקר נמצאו קשורים בסיכון מוגבר לחוויות פסיכוטיות שלושה חודשים ו-12 חודשים לאחר תחילת המחקר, גם לאחר שהובאו בחשבון חוויות פסיכוטיות שדווחו בתחילת המחקר. כמו כן, ככל שחומרת הבריונות היתה גבוהה יותר, נמצא הסיכון לחוויות פסיכוטיות גבוה יותר (תגובה תלוית מינון).

במשתתפים שדיווחו על חשיפה לתקיפה בתחילת המחקר אך לא שלושה חודשים לאחר תחילת המחקר נמצא סיכון נמוך יותר באופן מובהק לחוויות פסיכוטיות שלושה חודשים לאחר תחילת המחקר מאשר במשתתפים שדווחו על חשיפה לתקיפה בשתי התקופות. ממצאים דומים נמצאו לגבי נקודת הזמן השלישית (12 חודשים לאחר תחילת המחקר), וכן לגבי בריונות.

מערכת היחסים נמצאה דו כיוונית – חוויות פסיכוטיות בתחילת המחקר נמצאו קשורות בסיכון מוגבר לתקיפה פיזית לאחר שלושה חודשים ולאחר 12 חודשים, ולסיכון מוגבר לבריונות לאחר שלושה חודשים.

החוקרים מסכמים כי גם לאחר שהובאו בחשבון דיווחים חדשים על חוויות פסיכוטיות בלבד נמצא קשר בין חשיפה לתקיפה או לבריונות לבין סיכון מוגבר לחוויות פסיכוטיות. כמו כן הפסקת החשיפה לטראומה נמצאה קשורה בסיכון מופחת (בהשוואה להמשך החשיפה).

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

מקור:
Kelleher et al.; Childhood Trauma and Psychosis in a Prospective
Cohort Study: Cause, Effect, and Directionality, Am J Psychiatry. 2013 Apr 19. doi: 10.1176/appi.ajp.2012.12091169. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  פסיכוזה,  מתבגרים,  תקיפה,  מחקרים
תגובות
Pharmd346
30.03.2014, 18:32

dfcdacb interesting dfcdacb! dfcdacb good!