מחקרים

קשיים בשינה כמנבאים של ירידה קוגניטיבית ברעד ראשוני

החוקרים סיכמו כי אנשים בריאים מבחינה קוגניטיבית עם רעד ראשוני עם משך שינה ארוך יותר סבלו מירידה גדולה יותר בתפקוד הניהולי במהלך המעקב הפרוספקטיבי

02.07.2024, 17:45

ישנן עדויות הולכות וגדלות לכך שחולי רעד ראשוני (ET) נמצאים בסיכון גבוה לפגיעה קוגניטיבית. מחקרים הדגימו כי חוסר ויסות שינה קשור לחוסר תפקוד קוגניטיבי ב-ET, אך לא נערכו מחקרים אורכיים של ההשפעות של הפרעות שינה על מצב קוגניטיבי.

במחקר פרוספקטיבי אורכי שממצאיו פורסמו בכתב העת Sleep Medicine, החוקרים ביקשו לחקור את המידה שבה בעיות שינה מנבאות שינוי קוגניטיבי בחולים עם ET.

החוקרים גיוסו חולים עם ET והעריכו את הביצועים הקוגניטיביים שלהם. איכות השינה הוערכה באמצעות מדד איכות השינה של פיטסבורג (PSQI) .החוקרים העריכו את היכולות הקוגניטיביות של המשתתפים על פני חמישה תחומים (זיכרון, תפקוד ביצועי, קשב, שפה ויכולת ויזו-מרחבית), וציון קוגניטיבי גלובלי (ממוצע של התחומים) על יד מהערכה נוירופסיכולוגית נרחבת. בנוסף, החוקרים השתמשו במשוואות משוערות כלליות כדי לבחון את הקשר בין בעיות שינה בסיסיות ושינויים קוגניטיביים במשך שלוש הערכות מעקב כל אחת בהפרש של 18 חודשים.

בסך הכל, 188 חולים עם ET נכללו במחקר. הגיל הממוצע של הנבדקים היה 77.7 ± 9.5 שנים.

תוצאות המחקר הדגימו כי זמן שינה ארוך יותר היה קשור לירידה אורכית בתפקוד הניהולי (p=0.038), ובאופן שולי עם ירידה אורכית בביצועים קוגניטיביים גלובליים (p=0.075). לאחר שהוציאו 29 חולים עם ליקוי קוגניטיבי קל, התוצאות היו דומות.

החוקרים סיכמו כי אנשים בריאים מבחינה קוגניטיבית עם ET עם משך שינה ארוך יותר סבלו מירידה גדולה יותר בתפקוד הניהולי במהלך המעקב הפרוספקטיבי. גילוי מוקדם של, ואולי התערבות עבור, שינה חריגה עשוי להגן מפני היבטים מסוימים של ירידה קוגניטיבית בחולי ET.

מקור:

Tsapanou A, Ghanem A, Chapman S, Stern Y, Huey ED, Cosentino S, Louis ED. Sleep problems as predictors of cognitive decline in essential tremor: A prospective longitudinal cohort study. Sleep Med. 2024 Apr;116:13-18. doi: 10.1016/j.sleep.2024.02.016. Epub 2024 Feb 15. PMID: 38408421.

נושאים קשורים:  מחקרים,  רעד ראשוני,  ירידה קוגניטיבית,  בעיות שינה,  משך שינה
תגובות